Відповідь на це питання, схоже, ми знаходимо в іншому питанні: якщо зараз боротьба іде за голос окремого індивідуума, окремого «творчого колективу» колгоспу імені Будьонного чи кооперативу з виробництва напівфабрикатів, то чи резонно вивести з «поля бою» 4—8 мільйонів голосів закордонних українців? Така величезна різниця у вимірах трудової еміграції (4—8 мільйонів чоловік) пов'язана зі статистичною неспроможністю порахувати більш-менш точно людей з українськими паспортами, які впродовж останнього десятиліття виїхали на заробітки переважно в Західну Європу та Росію, адже цей вид еміграції надзвичайно складно фіксувати, і, крім того, багато з наших співвітчизників працюють за кордоном напівлегально. Проте вони мають цілком легальне право обирати свого Президента.
Навіть якщо взяти до уваги нижню межу цієї химерної статистики, то 4 млн. українців у закордонні, з яких, припустімо, половина та, вірогідніше, третина прийде голосувати, складає суттєвий електорат — 1,3—1,4 мільйона. Чому на них відпочиває увага Банкової, Центрвиборчкому та виборчого штабу Віктора Януковича, пояснюється доволі просто. По-перше, серед них, розкиданих по світах, важко вести агітацію за кандидата, про якого якщо і чули, то в доволі негативному ключі, з повідомлень західної преси та з фактично вільного від цензури українського інтеренту, це той електоральний «сорт», який складно піддати зомбуванню через ручні телеканали і залякування, позаяк він живе в абсолютно інакших реаліях. По-друге, як доводять опитування, проведені в середовищі закордонних українців, переважна більшість поміж них — симпатики Віктора Ющенка. І це є важливим чинником, який підказує Києву не вельми дбати про вчасність і повноту волевиявлення співвітчизників, які «пашуть» по світах.
Опитування, на яке ми посилаємося, було проведено Інститутом євроатлантичного співробітництва (ІЄАС) у десяти країнах, де найбільше осіло трудових мігрантів з України, з 1 по 20 вересня за методом «снігової кулі» (тобто одні респонденти після заповнення анкети пропонували іншим залучитися до такого способу опитування). До десятки держав, де найчисленніша наша еміграція так званої четвертої хвилі, тобто 1994—2004 років, увійшли Іспанія, Великобританія, Португалія, Канада, Італія, Росія, Чехія, Польща, США, Греція. (Презентуючи результати цього дослідження на позавчорашній конференції, скликаній згаданим Інститутом та Комітетом Верховної Ради з євроінтеграції, Володимир Горбатюк, співробітник ІЄАС, обумовив, що в Росії опитування проводилося тільки в Сургуті, а в Об'єднаному Королівстві — тільки в Лондоні, що, звісно, дає статистичну похибку). Отже, 73,19 відсотка респондентів назвали вибори українського Президента дуже важливою подією особисто для себе. Достатньої інформації про кандидатів у Президенти не мають 52,5 відсотка респондентів, одначе народ наш і за кордоном знає імена лідерів передвиборчої гонки: фактично 94 відсоткам відомо, хто є Ющенко, і 63,4 відсоткам — хто такий Янукович. Із усієї маси опитаних 78,84 відсотка проголосували б за Ющенка, якби вибори відбулися сьогодні. 40 відсотків опитаних покладають на нового Президента надії на кращі зміни у житті України.
Важливим рядком у дослідженні є питання: чи перебуваєте ви на консульському обліку? Лише 26,85 відсотка українців відповіли: «Так». Згідно з новою редакцією Закону про вибори Президента, для того щоб проголосувати, не треба, починаючи з нинішнього року, бути на консульському обліку — слід лише подати заявку до своєї виборчої дільниці (міститься вона, зазвичай, у посольстві чи консульстві України) і зареєструватися, засвідчивши паспортом своє українське громадянство. Це раніше для того, аби проголосувати, слід було стояти на консульському обліку. Але хто ж про це знає? Зрозуміло, що промінь світлих законодавчих змін не встиг пробитися (бо йому не вельми й сприяли) у райони Лісабона, Неаполя, Риму, де віднедавна пахне борщем з пампушками. Переважна більшість українців боїться йти на виборчі дільниці, аби не «засвітити» свою незафіксованість на консульському обліку, і тут природна обережність цілком швидко перемагає жагу виборчого волевиявлення.
Аналітики вважають, що така ситуація сприяє не лише втраті потенційних голосів за Віктора Ющенка, а й створює поле для можливих фальсифікацій, коли у підрахунку голосів може виявитися, що більшість ніким не контрольованого українського закордоння раптом проголосувала масово за зовсім іншого кандидата.
Центрвиборчком затвердив запропонований МЗС список із 113 виборчих дільниць за кордоном. Це, каже депутат Юрій Ключковський, надзвичайно мало — така кількість дільниць дає можливість охопити приблизно 5 відсотків українців за кордоном.
Така мала кількість закордонних дільниць означає, що їх створюють лише при посольствах та консульствах, підкреслює Ключковський, тоді як ми маємо зовсім інші приклади з попередніх виборчих кампаній: зокрема, у 1999 році, коли треба було голосувати «за Кучму», в Ізраїлі було створено аж вісім дільниць. Справді, на дивну непередбачливість скидається пропозиція МЗС, кілька тижнів тому подана до ЦВК, створити в Італії, де нині мешкають близько 700 тисяч українців, тільки одну дільницю — в Римі.
Додаткові дільниці ще можна створити. Але, зауважує Ключковський, зараз починається друкування бюлетенів (нагадаємо, на бюлетені вказується номер дільниці), і саме в цьому міжчассі можуть бути зловживання щодо кількості додатково віддрукованих і невикористаних «за призначенням» бюлетенів.
З проханням про створення більшої кількості дільниць зверталися до МЗС опозиційні депутати, зокрема колишній міністр Борис Тарасюк, який наполягав на широкому залученні до виборчого процесу українців Придністров'я. Ці пропозиції були почуті. Але коли?! Тільки зараз, як повідомив на вищезгаданій конференції заступник міністра закордонних справ Валентин Наливайченко, посли України в кількох державах, зокрема в Росії та Італії, виїхали «на місця», щоб за потреби зібрати в наших громадян заявки про відкриття нових дільниць. Крім того, Київ ще чекає на згоду урядів Іспанії, Португалії, Молдови, США, Росії відкрити додаткові дільниці. Чому наш уряд узявся за цю справу так пізно і чи встигнуть виборці в закордонні дізнатися про те, що в їхньому місті чи десь неподалік будуть відкриті додаткові дільниці? Ці питання залишаться кількома з багатьох риторичних питань, які не дають можливості нинішній кампанії називатися прозорою.
А ТИМ ЧАСОМ...
МЗС не забарилося з відповіддю на найгостріші питання, поставлені на згаданій у нашій статті прес-конференції і запевнило: «Ми зможемо прийняти всіх виборців, які прийдуть проголосувати на виборах Президента України». Про це сказав речник міністерства Маркіян Лубківський. Передаючи список із 113 дільниць до ЦВК, МЗС виходило з тієї кількості громадян, які перебувають нині на консульському обліку в дипустановах України за кордоном, «і всі ці 113 дільниць зможуть прийняти відповідну кількість людей», вважає Лубківський. Він припустив, що дільниць може бути й більше, але невідомо достеменно, на скільки, адже формування виборчих дільниць закінчується за 7 днів до початку голосування, передає УНІАН.