Як попереджали аналітики енергоринку, вартість тарифів може бути такою, що для всіх, хто матиме право на субсидії, грошей не вистачить. Так і сталося. «Я думаю, що саме по собі підвищення тарифів ефекту не дасть, принаймні довготривалого — того, на що ми сподіваємося, на баланс бюджету, не буде. Бо в газовому господарстві порядок треба наводити комплексно», — зазначав свого часу експерт із питань енергетичної безпеки Богдан Соколовський.
Отже, в державному бюджеті було закладено 25 мільярдів гривень адресних субсидій. Скажімо на Вінниччині для виплати субсидій передбачили 531,7 мільйона гривень — це на 431 мільйон більше, ніж торік. Але, за словами заступника директора й начальника управління державної соціальної допомоги департаменту соціальної політики Вінницької ОДА Наталії Остапенко, цих коштів уже недостатньо. Відповідно департамент звернувся до Міністерства соціальної політики з проханням збільшити субвенції. «Вінницька область тримає першість із призначення субсидій у неопалювальний період. За наданням субсидії звернулось 287 тисяч домогосподарств. Із них отримали субсидії 230 тисяч сімей. Це вп’ятеро більше, ніж раніше, — каже Наталія Остапенко. — Вийшло, що на Вінниччині субсидії призначили на 35,2 тисячі сімей більше, ніж спрогнозувало галузеве міністерство, яке затвердило показник у 195 тисяч домогосподарств».
Звідки міністерство могло знати наперед, скільком сім’ям потрібна буде допомога? Адже кількість потребуючих субсидії була б ще вищою, якби звернулись абсолютно всі, кому потрібна фінансова допомога.
До речі, найменший розмір субсидії в області складає 28 копійок, а найбільший — 7970,2 гривні, середній розмір — 1398,15 гривні.
Отже, формула надання субсидій — якщо 15% сукупного доходу сім’ї не вистачає на оплату житлово-комунальних послуг у межах норми споживання, то решта оплачується з державного бюджету, була започаткована ще в 1995 році теж із метою підняття тарифів до 90-100% від собівартості. Що й було реалізовано в 1998 році. Практично все населення України сплачувало за собівартістю, а субсидії отримувало десь 30-35%. Раз по раз ситуація кардинально змінювалася — минулого року субсидії отримувало лише 5% сімей. Як пояснювала влада, з метою економії бюджетних коштів, правила надання субсидій весь час ставали жорсткішими, у цьому — за планом — 60% субсидій має дати кожна область.
Але сама дієвість механізму надання субсидій і його спроможність захистити населення від стрімкого підвищення тарифів завжди викликала сумніви. Тепер це вкотре підтверджено на практиці. І що далі?