Нерви «Молодості»

03.11.2015
Нерви «Молодості»

На церемонії закриття 45-го МКФ «Молодість» Тарас Компаніченко та «Хорея Козацька» виконали пісню «А на Україні». (МКФ «Молодість».)

Фестивальний тиждень попередніх років для численних шанувальників «Молодості» минав у щоденному вирішенні питання: як скласти власний маршрут, аби не пропустити найцікавішого? Дуже часто, ретельно склавши власну програму і побувавши на кількох сеансах, ввечері доводилося визнавати, що якусь фестивальну цікавинку ти таки проґавив. Нині ж це питання для кіноманів отримало зовсім інше емоційне забарвлення. Так само ретельно складаючи власний план перегляду фільмів, вони мусили коригувати його, вже сидячи у кріслі перед великим екраном. Оскільки чимало картин цього року чомусь були з розряду таких, на які не хотілося витрачати ні часу, ні душевних сил. Відсутність цілісного образу стрічки пояснювати авторським баченням режисера — таке навіювання іноді може допомогти досидіти до кінця сеансу. Але на всю кількість таких картин, навіть заявлених у позаконкурсних програмах, цього самозаспокоєння точно не вистачало.

Топ-назвою в афіші фестивалю, як і прогнозувалося, стала прем’єра фільму Сергія Лозниці «Подія». Стрічка, що розповідає про визначальний етап новітньої історії пострадянських країн, повернула всіх нас у минуле, аби по-новому відчути теперішнє і навіть зазирнути у завтра. Тоді, у 1991-му, серпневий путч сприймався по-різному. Хтось вважав його перепусткою у щасливе майбутнє, хтось намагався очолити народний спротив, аби отримати свої персональні дивіденди у вигляді посад чи інших преференцій.

Три дні з життя Ленінграда, який дуже скоро стане Санкт-Петербургом, Сергій Лозниця фіксує максимально документально, монтуючи цю історію із фрагментів кінохроніки. «Фільм складається з епізодів, розташованих у хронологічному порядку, що віддзеркалюють життя міста під час тих неспокійних літніх днів, — розповів режисер. — Ми можемо спостерігати поступову зміну настрою людей: ми бачимо, як звичне життя стає історією; обличчя людей, вихоплені з натовпу, фіксують нерв часу, опис якого не знайти ані у підручниках з історії, ані у записах політичних виступів. Можливо, у цих обличчях, із їхнім виразом сум’яття, недовіри, рішучості, гніву, ми знайдемо відповідь на питання — що сталося в Росії у серпні 1991 року і чому значення цієї події спантеличує нас і нині». Не дивно, що після перегляду картини журналісти одразу поєднали «Подію» та іншу стрічку Лозниці, «Майдан», у своєрідний диптих. Настільки вмотивованим є це поєднання, кожен зможе визначити сам: «Подія» вийшла в український прокат, в Києві фільм можна переглянути в кінотеатрах «Жовтень» та «Кінопанорама».

Ще одна стрічка, яка апріорі претендувала на посилену увагу гостей та учасників фестивалю, мала назву «По той бік» і позиціонувалася як українська складова міжнародного повнометражного конкурсу. Для більшості тих, хто потрапив на цю прем’єру, вона стала прикрим розчаруванням цьогорічної «Молодості». Команда проекту на чолі з режисером Олександром Литвиненком позиціонувала «По той бік» як «детективну історію з глибокими психологічними елементами, містичними епізодами та артхаусними вкрапленнями». Головна героїня — дівчина, що пережила клінічну смерть, унаслідок чого стала бачити у своїх видіннях місця злочинів. А основний меседж фільму звучить наступним чином: «Будь-яке зло породжує ще більше зло». Аби зрозуміти (чи так і не зрозуміти) цю споконвічну істину у трактуванні режисера, глядачам довелося добрих півтори години займатися самонавіюванням, описаним у першому абзаці цього матеріалу. Звісно, тільки лінивий після завершення сеансу не почав вправлятися у грі слів назви картини... Незважаючи на відсутність компліментів на адресу стрічки після прем’єри, її автори оголосили, що на початку грудня вона вийде у прокат.

Національний конкурс короткометражок цього року потішив сміливістю думок і суджень, нестандартністю подачі матеріалу, цікавою тематикою діалогів, до яких молоді режисери у своїх картинах — нині їх було показано 23 — залучали фестивальну публіку. Звісно, молодь не обійшла своєю увагою події, що ось уже другий рік тривають на сході України. (Герой стрічки Вофки Солов’я «Міна» — молодий художник Гєна, який прагне виїхати зі Східної України, адже не хоче жити з людьми, для яких неважлива самоідентифікація). Висміяти хиби сучасного покоління (Жора з фільму «Абонент» Марини і Оксани Артеменків — як збірний образ тих наших співгромадян, які живуть за принципом «аби день до вечора»). Зізнавалися у почуттях до рідного міста («Закохайся у Миколаїв, якщо насмілишся» Енжи Богаченко), співчували людям, які змушені переживати не найкращі роки свого життя (Андранік Берберян на фестивалі представив картину «Останнє літо», в якому розповідає про сирійця Алі, який нині мешкає в Києві)... Глядачів на сеансах Національного конкурсу було в рази більше, ніж на інших показах. І в цьому факті один із найбільших позитивів фестивалю, який, попри все, таки має залишитися в Києві.

ПРЕМІАЛЬНІ

У суботу в Національному академічному драматичному театрі імені Івана Франка відбулася урочиста церемонія закриття фестивалю та нагородження фільмів-переможців.

Гран-прі 45-го Київського міжнародного фестивалю «Молодість» та грошовим сертифікатом на суму 10000 доларів нагородили фільм «Принцеса», реж. Талі Шалом-Езер (Ізраїль).

Переможці міжнародного повнометражного конкурсу — стрічка «Пікадеро», реж. Бен Шeррок (Великобританія, Іспанія) та фільм «Ішканул», реж. Хайро Бустаманте (Ґватемала, Франція), які отримали призи та грошові сертифікати на 1250 доларів.

Найкращим фільмом міжнародного короткометражного конкурсу став «Мізинець», реж. Томаш Чіхонь (Польща). Його нагородили грошовим сертифікатом на суму 2500 доларів.

Спеціальна відзнака журі дісталась фільму «Молочний Брат», реж. Ваграм Мхітарян (Польща, Вірменія) та фільму «Де Смет», реж. Вім Хьоденс, Томас Бертен (Нідерланди, Бельгія).

Перше місце у студентському міжнародному конкурсі посів фільм «Дисципліна», реж. Крістоф М. Сабер (Швейцарія).

Спеціальну відзнаку журі отримав фільм «Як я не став піаністом», реж. Томмасо Пітта (Великобританія).

Найкращим фільмом національного конкурсу визнали «Віддалік» Катерини Горностай. Фільм отримав приз — сертифікат на 2500 доларів.

Головний приз конкурсу «Молодість — дітям» та 2500 доларів віддали фільму «Операція «Арктика», реж. Ґрете Бое-Вол (Норвегія), а спеціальний диплом дістався фільму «Життя в стилі Ніно», реж. Сімон фон Дюссельдорп (Нідерланди, Бельгія).

Переможцем конкурсу «Сонячний зайчик» стала стрічка «Клятвена незаймана», реж. Лaура Біспурі (Італія, Швейцарія, Німеччина, Албанія, Косово).