Фестиваль досяг цілком поважного віку — хоча, за європейськими мірками, ще не пенсійного. У ХХІ столітті споруджено сучасний комплекс будівель, справжній фестивальний центр, предмет заздрощів багатьох фестивальних команд. Програма фільмів щороку збагачується і розширюється, з урахуванням світової кон’юнктури та змін у технології.
Звісно, в центрі уваги конкурс повнометражних стрічок, хоча супутні «Панорама» та «Форум» (тут акумулюються фільми, де помічено хоча б найменші пошукові стратегії) не можуть поскаржитися на брак інтересу до себе. 23 картини презентовано в основному змаганні, з них 19 безпосередньо в конкурсі. Серед них і стрічка «Під електричними хмарами» 38-літнього російського режисера Олексія Германа-молодшого. Це такий собі мультимедійний проект, у фільмі шість новел, оповідок про різні колізії й іпостасі сучасного життя... Спільне виробництво Росії, України та Польщі, як це не парадоксально в контексті сьогоднішніх реалій.
Ще одна українська присутність у Берліні — наш режисер Мирослав Слабошпицький (про його «Плем’я» знають сьогодні замало не всі). Є тут така програма, а власне фестивальна секція «Берлінале копродакшен-маркет». Саме в ній Слабошпицький позмагається із заявкою на новий проект «Люксембург». Складається враження, що практично скрізь, де з’являється Мирослав, на нього чекає успіх. Навряд чи в Берліні захочуть випасти з цієї приємної для нас закономірності.
Фільм «Ейзенштейн у Гуанахуата» легендарного британського режисера Пітера Грінуея, в якому оповідається про знаменитого радянського кінорежисера та його роман — у «голубих відтінках» — iз мексиканцем, нещодавно дістав доволі цікаве продовження. З’ясувалося, що Грінуей працює над ще одним проектом байопіку про Ейзенштейна — разом iз росіянами. Так-от останні зажадали гарантій, аби ніяких «нетрадиційностей» в імовірній стрічці не було.
Одним з улюбленців Берлінале є іранський режисер Джафар Панахі. На батьківщині його переслідують, уже не перший рік він перебуває під домашнім арештом, йому оголошено про заборону на професію. А фільми знімає! Нічогенько, так? У конкурсі нова картина Панахі «Таксі», знята прихованою камерою. Як бачите, навіть зі зв’язаними руками можна щось робити. Будемо сподіватися, що українським режисерам досвід іранця не знадобиться.
Серед фаворитів фестивалю «Лицар кубків / Knight of Cups» американця Теренса Маліка (один «Золотий ведмідь» у нього вже є), «Королева пустелі» німця Вернера Герцога, з Ніколь Кідман у ролі письменниці Гертруди Белл, «Коли ми мріяли» ще одного німецького режисера Андреаса Дрезина...
Велике журі очолить 45-річний американський режисер Даррен Аронофськи, який, за словами Дітера Коссліка, «є видатним героєм сучасного авторського кінематографа». Нагадаю, в активі режисера є «золото» Венеційського фестивалю за фільм «Рестлер» (2008), а також успішна стрічка «Чорний лебідь», яка з 13-мільйонним бюджетом зібрала у світовому прокаті у 25 разів більше. Останньою роботою Аронофського є фільм «Ной», який був у нашому прокаті.
До складу журі також входять французька актриса Одрі Тоту («Амелі», «Код да Вінчі»), Метью Лайнер (серіал «Безумці»), корейський режисер Пон Чхун-хо («Крізь сніги»), перуанка Клаудіа Льоса (її «Молоко скорботи» виграло в Берліні «Золотого ведмедя» 2009 року), італійський продюсер Марта де Лаурентіс. Доволі цікавий склад.
Що ж, один із тих фестивалів, якi визначають поточний кінорік, розпочинається. За його підсумками можна буде прогнозувати кінематографічну погоду у світі на найближчі рік-два.