Якщо ви, як і більшість киян, щодня користуєтесь швидким і надійним видом транспорту — метро, то, певно, в найдрібніших деталях можете оцінити всі його «переваги» у час пік. Потяги столичної «підземки» київськими тунелями незмінно бігають ось уже п'ятий десяток років і давно відслужили своє. Зроблені ще за радянських часів тісні вагончики тепер насилу вміщають у себе всіх пасажирів, пронизливо пищать на поворотах, а їхні системи вентиляції майже не подають свіже повітря. Втім покататися в зручному модернізованому вагоні вітчизняного виробництва кияни зможуть уже наступного року. Переоснастити ж новинкою всю столичну «підземку» її керівництво обіцяє через шість років — рухомий склад, подібний до кращих європейських зразків, з'являтиметься з відкриттям кожної нової станції метро.
Вагони, в яких кияни їздять зараз, столична влада великими партіями ще за радянських часів закупила в Петербурзі та Митищеві. Тепер модернізовані потяги постачатимуть винятково з Кременчука. Угоду про співпрацю київська влада підписала з Крюківським вагонобудівним заводом на доволі виграшних умовах. «Купувати обладнання і далі у російських заводів нам невигідно, бо воно десь на 65 відсотків дорожче за українське. До того ж везти вагони з Росії надзвичайно незручно — необхідно проходити митницю і долати більший шлях», — констатував «УМ» директор Київметрополітену Микола Шавловський.
У потягах же, які прийдуть на зміну нинішнім, установлять зручнішу систему електронного управління, кабіну машиніста обладнають кондиціонером, а всі вагони — потужними вентиляційними системами, які «ганятимуть» повітря в салоні навіть під час зупинок. До того ж завдяки гострішій конструкції кузова і спеціальному герметичному склу у вагонах стане не так шумно. Затишнішими потяги стануть і завдяки спеціальним дверям. Вони будуть зачинятися впритул і матимуть рівнішу, майже суцільну поверхню. І це не єдине нововведення. Вже цієї осені в київському метрополітені з'явиться удосконалений вітчизняний ескалатор. Його встановлять на наступній після «Дорогожичів» станції метро «Сирець» (довжина півтора кілометра), яка відкриється цьогоріч у жовтні. «Сирець» — «сирий», але до жовтня запрацює.
Точну дату відкриття об'єкта зараз відмовляється назвати як керівництво метрополітену, так і Київметробуд, який зараз проводить на «Сирці» останні приготування. За планом урочисте відриття призначено на 14 жовтня, але бути цьому чи ні — залежить лише від фінансування. За словами керівника Київметробуду Володимира Петренка, його підлеглі виконали майже всі основні роботи. «Нам залишається облицювати вестибюль мармуром, — розповідає Володимир Іванович, — платформу ми виконаємо в традиційному світлому тоні. Посередині станції на білому тлі особливо виділятиметься назва станції, викладена червоною майолікою» . «Сирець» стане останньою глибокою станцією в напрямку на Виноградар. Підтягнути лінію аж до домівок виноградарців київська влада планує лише у 2007 році, а доти будуватимуть метро від «Либідської» до Амурського майдану. «Зараз ми також тягнемо лінію в напрямку від Бориспільської площі до Червоного Хутора з будівництвом електродепо і підготовкою будробіт у бік Теремків», — поділився Володимир Петренко.
Водночас логічно, що такі грандіозні плани київських метрополітенівців повинні якось компенсувати фінансово. Тому одразу після розповіді про майбутнє переоснащення метро напрошувалося питання про не так давно обіцяне підвищення цін. Підозри, що стрибок «розцінок» цьогоріч таки неминучий, начальник київського метрополітену Микола Шавловський підтвердив. «Подорожчання буде обов'язково, оскільки нині фінансове становище метрополітену катастрофічне: у нас не вистачає коштів ні на еклектроенергію, ні на експлуатацію. Ми ледве заробляємо своїм співробітникам на зарплату», — обурюється Микола Миколайович.
За його словами, переглянути ціни за проїзд у метро можуть вже цієї осені — після виборів. Приблизна вартість одного жетона після подорожчання — 80 копійок, якщо користуватись проїзним, одна поїздка обходитиметься десь у 65. При чому обіцяні безконтактні картки введуть одразу після подорожчання проїзду. «Ми не продаємо картки, щоб потім не виконувати подвійну роботу і не підтягувати всі безконтактні проїзні під нові розцінки», — пояснив Микола Шавловський.