«Люди голодували, а в колгоспі гнила кукурудза»
На початку розмови ми спитали співбесідника, чи траплялись серед його знахідок нові докази того, що Голодомор був по суті геноцидом, зброєю цілеспрямованого винищення українців, зокрема й донбасівців. Із такою точкою зору пан Станіслав абсолютно згоден:
— Безліч беззаперечних фактів свідчить, що маємо справу зі свідомо організованим злочином. Відомо, що «географія» Голодомору в цілому збiгалася з межами земель, на яких проживали українці, а на адміністративних кордонах республіки розташовувалися військові застави, які не пропускали втікачів із зони лиха. Зокрема, такі заслони стояли і на кордоні Донеччини з Росією. Старожили нинішнього Шахтарського району і сьогодні згадують, як із ризиком для життя доводилося пробиратися в сусідні донські станиці, аби виміняти хоч трохи продовольства.
Побутувала версія, що влада конфісковувала врожай, аби закупити на Заході обладнання для промисловості. Але ж по донецьких селах радянські активісти забирали з хат буряки, навіть квашену капусту, огірки — це за валюту не продаси. Перемішували з багнюкою запаси сіна та соломи, ламали серед зими печі, прирікаючи цілі родини на невідворотну смерть.
— Що то за нелюди були, звідки вони бралися?
— У сільській громаді, як у будь–якій іншій соціальній спільноті, завжди зустрічалися «винятки», про яких у моєму селі казали: «Тільки й здатні, що весь день попід деревом пересувати свитку в тінь, аби затишно було в карти грати». Коли почалися «розкуркулювання», примусова колективізація, а потому й Голодомор, радянська влада свідомо зробила ставку на той, по суті, людський непотріб. І «винятки» розгулялися...
Ось характерний витяг із секретного повідомлення ГПУ осені 1932 року: «Голова Краснооктябрьської сільради Нечаєв Феодосій ввечері, п’яний, викликав жінок до себе та примушував до злягання. Попереджаючи: «Якщо комусь скажеш, відправлю на північ як куркульку. Окремі випадки відбувалися при секретарі осередку ЛКСМ Сухареві».
Іменами тих виродків, що без вагань забирали в багатодітних родин останню ложку пшона чи квасолі, по донецьких селах донині лякають дітей, ніби казковим Бабаєм. Як типовий результат їх діяльності: «Взимку 1933 року на території Маріупольського округу 80 процентів населення хворіло голодними хворобами» — констатує один із документів Донецького держархіву.
«Навесні 33–го року на нашій річці Сухі Яли не було чути крику жаб, — пригадує Петро Щадько з села Георгіївка. — Ховрахів смажили на вогні, вони здавалися такими смачними, що важко й передати. А ще їли горобців, шпаків, особливо пташенят: кидали у воду і варили — виходив суп із «галушками».
«Пам’ятаю, на бригадному дворі дорізали коней, — це вже зі спогадів Софії Козик, колишньої колгоспниці. — Прибігла і моя мати, вихопила кусок конини, бо треба ж нас, дітей, чимось годувати. Отож і принесла мати конину, стала розрізати, а там ворушаться черви. Як заголосить на всю хату: «Убий мене! — до батька. — Сама не їстиму цієї дохлятини і дітей не буду труїти». Поплакали ми тоді та й голодними полягали спати. Страшний був голод. І це тоді, коли в колгоспі в кошелях гнила кукурудза, бо її не встигали вивозити на елеватор».
«Що не метр — тіла замерзлих людей»
— Але були, мабуть, і протилежні приклади, коли люди ділилися хлібом із голодними або, ризикуючи головою, ігнорували злочинні накази «з центру»?
— Варто згадати вчительку Марину Серебрякову зі Сніжного, яка намагалася з власних мізерних запасів підгодовувати учнів. Михайло Карнаухов (в роки війни він стане командиром відомого партизанського загону) керував цементним комбінатом в Амвросієвці, допомагав мешканцям селища. За що поплатився посадою.
Жителька Мар’їнського району П. Обрізан пригадує, що в її рідному селі влаштували ясла для малих сиріт, у яких від голоду померли батьки. «Годували два рази на день, давали по два коржики з лободою та м’якиною», — свідчить жінка, додаючи: «Тому я й вижила».
Траплялися голови колгоспів, які, розуміючи, до чого йде, поспішили видати землякам зерно, зароблене на трудодні. Порушників зразково–показово покарали, відправивши, як тоді казали, «до білих ведмедів». А головне — збіжжя згодом у селян відібрали в рахунок тотальних зернозаготівель.
— Але ж буквально поруч був промисловий Донбас, із шахтами та заводами, що потребували робочих рук та, здавалося б, могли прогодувати.
— Це старе кліше радянської пропаганди. Насправді донецькі міста на момент Голодомору, тобто ще до початку етапу «індустріалізації», мали не такий уже й значний промисловий потенціал. Наприклад, обласний центр Сталіно, теперішній Донецьк, налічував у своєму складі чимало сільських артілей, де колгоспники так само потерпали від голоду. До того ж, влада ретельно перекривала шляхи міграції безпаспортним селянам. «У 1932 році батьки з нами втекли з дому, — свідчить жителька Мар’їнського району Федосина Рудь. — Але доїхали до Сталіно, і нас заарештували. Батьків посадили на 10 років».
Та люди, що впадали у відчай від перспективи невідворотної загибелі, все одно робили спроби врятуватися. Здебільшого, на жаль, безнадійні. «На початку березня 33–го року нас відрядили вiдкидати від снігу дорогу на станцію Оленівка, — розповідає колишній колгоспник Феодосій Білецький. — Яких страхіть мені довелося побачити: що не метр — тіла замерзлих людей. Мабуть, ішли вони до станції, щоб втекти від голоду, і падали, хто де. Трупи складали в штабелі на узбіччях...».
По–друге, на промислових підприємствах діяла карткова система видачі продовольства. Норми були такі, що навряд чи перекривали витрати сил при тяжкій праці, наприклад, під землею. А робітникові треба було ще й прогодувати сім’ю. «Я пішла по хліб на рудник, це від нас 6 кілометрів. Поки одержала хліб на карточки, мої сусіди пішли додому, залишилась сама, — це зі спогадів Марії Конанчук із селища Залізне Дзержинського району. — Тільки вийшла в яр, а тут чоловік — і за мною: «Віддай хліб». Я хотіла бігти, сил немає, він за мною теж не біжить — і в нього немає сил. Плаче, просить хліба, а я стою з торбинкою і теж плачу: «Не дам, батьку на роботу треба йти». Принесла хліб, батько пайку взяв і пішов на шахту».
Ось ще одне задокументоване свідчення, Андрія Андрієвського: «Батько робив на шахті №7. Одержував 1 кг хліба, а на дітей 600 грамiв. Ми йдемо в степ, навиливаємо ховрахів, мама наварить у каструлі, і їмо».
«40 років. Помер від старості»
— Яка ж кількість жертв Голодомору на Донеччині?
— Багато років така статистика була засекреченою, а тим часом документи губили (або навіть свідомо нищили). До того ж вести окремий облік померлих від голоду під час Голодомору заборонялося. У паперах того періоду часто знаходимо, що в графі причини смерті 40–річної людини значиться: «помер від старості». Тож цифри наважуюся називати дуже приблизно: двісті або й триста тисяч безневинних жертв.
Державні архіви періодично зазнавали чисток, коли вилучали найстрашніші свідчення про Голодомор. Зокрема, на сьогодні офіційно зафіксовано на території нинішньої Донеччини лише один випадок канібалізму. Хоч у спогадах людей рясніє, як дітям наказували: «Не ходи на таку–то вулицю, там тебе з’їдять». І наводяться реальні приклади того жахіття.
Голод дійсно доводив до стану, коли губилася людська мораль. «Був такий випадок, що одна жінка з’їла трьох дітей і сама померла. А коли прийшли її витягувати, то попід припічком знайшли дитячі голівки, одна — дівчинки з нашого класу, навіть пам’ятаю прізвище, Мальцева, — свідчить Дарина Плоха з Дебальцева. — Навесні 33–го всі подалися на луги, пастися травою. Ходить, ходить людина — упала, й кінець життю. А ми йдемо до школи й перестрибуємо через трупи, хто вище. Не второпували, що так робити не можна».
Достеменно знаю, що в моєму рідному селі Костянтинівці тієї страшної зими жителі вимирали цілими кутками. А в офіційному звіті, який мені потрапив до рук, значиться лише два десятки прізвищ померлих «з природніх причин». Справжні масштаби катастрофи ми навряд чи ще уявляємо.
— Станіславе, 2008 року вас було нагороджено державним орденом за дослідження Голодомору. Та згодом, після зміни влади в країні, таку діяльність перестали і заохочувати, і фінансувати.
— За короткий час «відлиги» вдалося зробити кілька публікацій на раніше заборонену тему, видати книжки. Проте нині в донецьких архівах ще залишаються не «піднятими» приблизно 5 тисяч документів, що прямо чи опосередковано свідчать: Голодомор зачепив своїм чорним крилом і Донбас.