Минуло лише два місяці відтоді, як алкогольні напої та тютюнові вироби в Україні почали маркуватися акцизними марками нового зразка: з графічним захисним елементом, який не можна в домашніх умовах відсканувати, копіювати чи надрукувати, а вони вже, як з’ясувалося, застаріли. Експерти з Міністерства доходів і зборів почали тестувати нову версію марок — електронну. На думку міністра Олександра Клименка, вона дозволить зменшити втрати бюджету від недоотримання податків від контрафактної тютюнової продукції.
Економісти ж пропонують інший, набагато ефективніший спосіб і наповнення бюджету, і зменшення кількості курців — підвищення щонайменше на 30% цін на акцизи на тютюновi вироби. «Поки що вартість цигарок в Україні — найнижча серед країн СНД. Якщо б Україна вийшла на рівень наших найближчих сусідів (а в Росії в наступному році акцизи на тютюн зростуть на 42%, в Білорусі — на 45%, а в Молдові — аж на 50%), то вже наступного року ми могли б мати додатково в бюджеті від 6 до 7 млрд. гривень. Це та сама бюджетна дірка, яку маємо сьогодні», — заявив учора на прес–конференції голова Комітету економістів України Андрій Новак.
Поки що в бюджеті наступного року Кабінет Міністрів збирається збільшити акцизи лише на 11%. Експерти підозрюють, що працює потужне тютюнове лобі, яке намагається втримати рівень прибутків на високому рівні. «Цього року держава вперше отримала прибутків від акцизного збору менше, як минулого. Тютюнові корпорації ведуть подвійну гру — вони переконують владу, що підвищення цін збільшить потік контрафактної продукції. Водночас вони самі піднімають ціни на цигарки, отримують прибутки, але держава в цьому не бере участі», — зазначив експерт Центру громадянського представництва «Життя» Андрій Скіпальський.