Учора сотні вантажівок застрягли на кордоні з Росією, в пунктах пропуску в Донецькій і Луганській областях. Водіям–«далекобійникам» пояснили, що причиною затримки стали нововведення у правилах ввезення товарів до країн Митного союзу. Дивно, згадані новації набули чинності з 28 жовтня, але почали їх впроваджувати лише через три дні. А ще більш дивно — що лише на КПП двох областей, новації чомусь «не пішли» у інші прикордонні області, Сумську, Харківську.
Водіям у багатокілометрових чергах не весело. Лише в районі пункту пропуску «Новоазовськ — Весело–Вознесенка» скупчилися 157 фур.
У Федеральній митній службі РФ, куди потелефонувала «УМ», обіцяли найближчим часом залагодити ситуацію. І дали пояснення, з чим конкретно пов’язані корки на кордоні. Росія, мовляв, відмовилася від книжок міжнародних дорожніх перевезень. Ці книжки гарантували сплату митних платежів, дозволяли перевозити вантажі в запломбованих контейнерах і суттєво спрощували проходження кордону. Згадані документи реалізовує Асоціація міжнародних автомобільних перевізників, яка, за інформацією митників, не здійснила платежі в бюджет на суму майже в 20 млрд. рублів. Тепер водіям радять укладати угоду з іншими компаніями, список яких є на сайті ФМС РФ.
«Незважаючи на широке висвітлення протягом кількох місяців даних нововведень у ЗМІ, не всі водії виявилися готові до змін правил транзитних перевезень», — розповіла «УМ» прес–секретар Південного митного управління РФ Ольга Шамраєва. За словами жінки, саме ці водії створили затор. Більш поінформовані і, відповідно, більш підготовлені перевізники... теж стоять у черзі, бо просто фізично не мають можливості просунутися вперед. Пані Ольга додала, що на інших ділянках українсько–російського кордону вищезгадані нововведення запрацюють з 4 листопада і порадила завчасно до цього підготуватися.
Хай там як, але подібні затримки на кордоні в Україні сприймають украй негативно. Всі добре пам’ятають, як у серпні російська митниця посилила контроль за вантажами практично всіх українських експортерів, фактично зупинивши потік товарів. Лише після втручання Єврокомісії Росія скасувала додаткові процедури митного контролю. Але за десять днів простою Україна зазнала збитків близько 500 мільйонів гривень. Скільки бізнесмени втратять цього разу?
«Те, що відбувається зараз на кордоні України з Росією, — безумовно, має політичний мотив, — оцінює ситуацію Вадим Карасьов, політолог, директор Інституту глобальних стратегій. — Росія ще раз попереджає, що може чекати Україну в разі підписання Угоди про асоціацію з ЄС. Сьогодні завдання номер один для Кремля — зірвати підписання угоди у Вільнюсі. У листопаді ми можемо ще більше відчути цей тиск, це можуть бути показові, для прикладу, як сьогоднішня ситуація, або ж приховані дії з метою унеможливити поїздку з Києва у Вільнюс».