Я народилася 29 вересня 1921 року в селі Піски Бобровицького району на Чернігівщині. Cвої дитячі страшні роки пам’ятаю дуже добре. Запам’яталося: зимою я і братик (1923 р.н.) сиділи більше на печі і ноги були в теплому зерні, яке сушили там. Батько в клуні ляпав ціпом, а мама пряла або мички до прядки вичісувала. Приходили сусідки на так звані попрядки, разом пряли. Мама вносила вузол хусток шерстяних, роздивлялись і між собою розмінювались: я тобі таку, а ти мені отаку. Хустки були кольорові (червоні і чорні), ще звались вишиванки, на них була нашивка різнокольоровими шовковими блискучими нитками, були і у вибитих квітках. Були у мами шерстяні костюми (сірий, зелений, вишневий називали альпаговий — це корсетка і рясна спідниця, прикрашені смужками чорного кольору). Це все було для свят і церкви. Вдома більше було полотно свого виробітку і сорочки, рушники, застилачки, рядна, ліжники.
Батьки ходили до церкви і мене брали, попереджували, щоб не розмовляла в храмі. Вдома батько читав Біблію. Вечорами приходили в хату дядьки — сусіди, всі в кожухах, курили самокрутки, говорили щось про громадянську війну. А один розповідав про те, як був у полоні в Австрії. Працював у господаря і бачив, як господиня видоїла молоко, налила у глечик, віднесла на базар, поставила на прилавок і пішла додому, бо багато роботи, а потім збігала, забрала порожній глечик і в ньому — гроші. Я з подивом це запам’ятала, розуміла, що гроші — то щось цінне.
Хати в селі майже всі були криті соломою, соломою опалювали й печі. На долівці дощок не було ні в кого, лише збита глина, де спали — загальний піл із дощок. Свині, коні, вівці — в кожнім дворі. Дітей привчали до роботи, я ще в школу не ходила, а мама з батьком їдуть у поле, а мені наказують 2–3 рядки картоплі підгорнуть.
На Купала жінки одягали плахти та йшли по вулиці з піснями, а ми бігли за ними. Вечорами дівчата і парубки збиралися на вулицях і співали, перегукуючись кутками, а батьки вже в постелі балакали, хто це пісню виводить так гарно...
Одного дня батько показує мамі папірець, каже, що все ж поплатив, а вимагають зерно й м’ясо додатково здати. Він нервував і ходив по хаті. В селі наша родина була в середняках.
А потім прийшла бригада, якої всі боялися. В ній були активісти й уповноважений. Він був високий, у довгій шинелі і чоботях, а шапка сіра, як шинель, з гостряком зверху. Забрали коней, воза, плуг, борону, сани, рушники з ікон, стягнули рядно з печі й усю одежину, що була в скрині. Мама мовчки дивилася, батька вже засудили, його не було вдома. Та коли вигнали з хліва кабана, мама заплакала. Я не розуміла чому, бо кабана мені не було жалко — він гидив у дворі і коли тато трусив груші, він хапав найкращі. Але, дивлячись на матір, я сиділа на колінах у неї і теж плакала... Потім розкидали клуню: солому додолу, а лати — на дрова у контору... Літом знову прийшли з ковязками (довгий сталевий прут, зверху — кільця для рук, а знизу — гостряк і над ним виступ): якщо мішок закопаний, то щось зачепиться. Перештрикали все подвір’я. При вході в двір був закопаний жолоб iз гречкою, відкопали, під межею з сусідом знайшли півмішка проса. У мене в піджаку на спині була зашита хустка, мама наказала нікому не казати, бо заберуть.
Узимку хліба не було, і мама стала переховуватися, щоб не вислали далеко. Батько сидів у Ірпені, а брат батьків — Кузьма Левченко — у Мурманську, він там і помер. Мама пішла пішки до станції Заворичі, аби доїхати до Києва. Нас залишила вдома, розказала, як зварить картоплю. Я ще до печі не діставала і стояла на стільці. Брат скручував солому і подавав обережно, щоб не зайнялася солома біля печі. Закипів горщик, я стала витягати його, і він перекинувся. Ми заплакали — знову налили в горщик води, на цей раз ми вже покликали на допомогу бабу Рябенчиху, і вона витягнула горщик.
Мама повернулася з Києва і принесла цілу хлібину, звався той хліб «докторський», був дуже смачний. Потім знову нас залишила самих, наказала нікому не відчиняти. Бо Ганна, по вуличному Джигунка, залила кип’ятком Іваньку, а Катя, дівчинка, зосталась. Потім ту Ганну вивели в поле, і там, бiля скирти соломи, застрелили та прикопали.
Мама повернулася і принесла в рукавчику сорочки кілограм чи два борошна білого. Закип’ятила воду і всипала борошна — казали на те вариво затірка. Та яке ж воно смачне було те теляче пійло!
Батько з Ірпеня утік, його ніхто не шукав. Коли зацвіла акація, ми смакували тим цвітом, їли жмуком, аби тільки бджола в рот не потрапила... Сушили цвіт, листя і волоть iз горобиного щавлю, пекли щось сіро–зелене. Кругом села була вода, росли лілії, ми, діти, діставали лілії і виїдали серединку квітки — слизьке таке насіннячко...
А якось мама повела мене в поле надвечір, віднайшла свою ниву, нам’яла зерна з колосків, мене туго підв’язала, насипала за сорочку зерна і сказала йти додому. Я боялася сама йти, село було далеко від поля. Мама каже: «Іди, вовки в лісі». Сама ж вона повернулася в сутінках.
Ще пригадую, як сусідка Марійка прала у нашому колодязі свій закривавлений одяг: люди її побили, бо вона вночі перерила посаджені картопляним лушпинням городи. Чоловіка її, Бойка Федора, розстріляв на подвір’ї голова сільради ще взимку, він довго конав у снігу.
Пісні по селу скінчились.
Ганна Федосіївна Удод
Прилуки, Чернігівська область
«Підем до царя хліба просить»
Мені в ту пору всього було чотири роки і, звісно, нічого масштабного я не усвідомлював, але окремі епізоди тих часів я не забуду ніколи.
Пам’ятаю як сьогодні: мій дідусь Ілько, якому було 82 роки, приніс невеличкий пакунок зерна. Він, бідолашний, скинув свою ношу на лаву, сів поряд і так тяжко задихався, що мені, малому, стало страшно — чи не помирає дідусь. А ще пригадую, як мати щось у печі варила, витягла горня, зачерпнула ложкою варива і стала його пробувати (певно, на сіль), від чого я з плачем звернувся до неї: «Бач, самі їсте, а мені не даєте!». У мене й зараз перед очима постає мати: спочатку спантеличена, а потім із її грудей вирвався жахливий зойк, вона в розпачі так розридалася — до цього часу мені її плач у вухах стоїть.
Якось мати одягла мене в чистеньке і мовить: «Підем до царя хліба просить». У сільраді, куди ми прийшли, була маса людей, ми ледь протовпились усередину і стали, як усі, чекати. Довго чекали, я аж не витерпів і привселюдно викрикнув: «Казали, що цар хліба дасть, а він не дає!».
А це — трагічна сторінка. На вулиці до мене підійшла незнайома, не з нашого села, жінка, спитала, як мене звуть, а потім: «Хочеш цукерку?». Тут аби крихту хліба, і раптом — цукерку! Я зразу ж проковтнув той льодяничок, що вона дала. А потім питає: «Ще хочеш? У мене багато там є», і вказала на підсобне господарство Крюківського вагонозаводу, що розташувався на другому березі річки за селом. Узяла мене за руку і повела. Ми вже доходили до річки, як почули крик моєї матері, що бігла за нами. «Благодійниця» кинула мене і накивала п’ятами. Так я ледь не став поставщиком сировини для ковбас, котлет і холодцю, адже в селі були чутки, що в Крюкові на ринку продавали вироби з людського м’яса.
Батько мій, Дмитро Ілліч, був учасником імперіалістичної війни. Він щиро повірив більшовицьким лозунгам і, повернувшись додому, активно включився в більшовицькі перетворення на селі. Його призначили головою комнезаму, і він разом iз такими ж активістами організував колгосп. Згодом, коли комнезами були розпущені, вiн став головою сільської ради. Колгосп очолював чоловік батькової рідної сестри Гавриленко Микита.
У 1932 році з району надійшла директива: весь хліб просто від молотарки доставити на заготзерно (хлібоприймальний пункт). Обидва голови замислились: а що ж людям? При колективізації ми агітували вступати в колгосп і обіцяли, як і вся влада, заможне життя, що ж тепер скажемо людям? Довго думали і вирішили: дві безтарки (щільно збита із дощок повозка) везти на заготзерно, а кожну третю — в колгоспну комору. Але не встигли цей хліб роздати людям: про їхнє рішення довідались у районі, й обох голів заарештували й засудили. Не знаю, який батькові термін покарання призначили, але в 1933 році, в самий пік голоду, його відпустили: для чого утримувати, а значить, і рятувати від голоду, того, для кого цей голод призначався? Із Маріуполя через усю Україну він добирався додому пішки. Це ж через усі найбільш уражені голодом території. Додому все–таки дiйшов, але не просто охлялий, а пухлий, у нього на ногах уже відкрилися рани, і зразу ж зліг у лiжко. Мати в цей час народила дочку та працювала вдень і вночі, бо за нічну роботу давали кілограм зерна. Ця судимість фатально позначилася не тільки на батьковому здоров’ї, а більше на його психіці: до кінця свого життя він так і не позбувся того шоку, який отримав від «любої» влади.
Володимир Дмитрович СЕМЕНЦОВ
Вінниця