n Анатолію, ви з однодумцями шукаєте незвичні речі, які можуть привести людину до Бога. Утім як пояснити вчення церкви за допомогою іграшок?
— Оцей невеличкий дерев’яний коник (показує) знає, як примирити людей. Якщо, не дай Боже, чоловік і жінка посварилися, куди їм іти? Звісно, до українців. Чоловік показує, що винний: хвіст коника опускається, голова хилиться донизу. І тоді героїчний чоловік бере коня за мотузочку, нагинається і везе коника до своєї жінки. Жінка що має робити — прощає! У коня голова піднімається, хвіст стає на місце. Так ми говоримо про гординю. Це все допомагає запросити людину думати. Ми створюємо для цього умови.
— А що таке «Талліннський Ноїв ковчег», у якому не звірі, а цінності і про який так багато говорять?
— Він розташований в історичній оборонній вежі Грузбеке. Тепер вежа охороняє моральні цінності. Тут збираємо докупи те, що у нинішньому світі перебуває під загрозою. Людські чесноти показані у вигляді рухомих дерев’яних іграшок. Представлені шість континентів. У Європейській частині — тварини, які є на регіональних гербах Естонії. Овечки, козлики, кажани мають своє символічне значення. Через народну культуру я пояснюю, що відбувається в душі людини. Ось бузько, він приносить немовля лише тоді, коли люди чекають на нього. Двері відчиняються — лелека заносить дитя до хати. Коли люди не чекають, куди він діває дитину? Один хлопчик каже: «У супермаркет заносить». Інший хлопчик сказав: у притулок для сиріт. А дівчата переважно кажуть: «Туди, де двері відчинені»... Ось хороший ведмідь, який «з Росії приїхав». А малесенька естонська дівчинка перепитує: «З Росії — і справді добрий?». Кажу, так, він не бізнесмен, а працює: збирає шишки і пече пряники та роздає їх дітям. Ця історія дуже всім подобається. Я хотів би, щоб українські діти також долучилися і придумали якісь свої іграшки.
— Тут у вас зберігаються і велетенські рукописні Книги доброти на саморобному папері, які так приємно гортати...
— Часто люди нарікають: і те погано, і те недобре... А ми збираємо історії про доброту. Люди приходять сюди, власноруч роблять папір із бавовни і сухоцвіття, чорнила — з грибів, пера у нас — iз лебедів. І записують те, що вони бачили в житті доброго. Ми вибираємо деякі з тих історій і переписуємо до великої саморобної книги. І тоді в охоронній вежі зберігається доброта.
— Кажуть, в Естонії немає жодної конфесії, жодної церкви, яка не привела б сюди своїх дітей...
— Священики інших церков кажуть, що духовне навчання у їхніх школах — обов’язкове, як курси водіїв, але малоефективне,часто говорять: «Три роки вони вчаться і не вірять, що Бог є. А до тебе один раз прийдуть — і відразу вірять». Коли сюди приходять діти, кажу: «Я — дід Анатолій, у мене є пес і кіт, я вмію добувати вогонь, робити іграшки. І тут живе Бог. Усе зрозуміло?». Естонські священики дивуються такій «українській катехизації». Але, звісно, це перший імпульс, і якщо далі не займатися з дитиною, він може пригаснути.
— До речі, ваші сини Богдан і Нестор в усьому вам допомагають, своїх малих дітей навчають говорити українською. Як вам вдалося виховати так своїх дітей?
— Богданові було 14, коли я відчув, що втрачаю його. І я відправив його на рік у закритий монастир до Норвегії. Маленька келія, немає електрики, сам топиш пічку. Там і дорослі не всі витримують. Довкола гори, скелі, урвища... У дітей принцип — дивитися і переймати світогляд через діяльність. Діти розуміють, коли ти лише повчаєш їх, а сам живеш інакше. Тому маєш бути чесним перед ними. Ми з однією журналісткою проаналізували, які є періоди взаємин батьків і дітей. Перша частина життя — батько–диктатор і вчитель. Друга частина — батько і син є друзями. Кінець життя — син–учитель, і батько має змиритися, що син набув нового досвіду.
— Український центр притягує до себе людей iз різних країн — Фінляндії, Бельгії, Швеції. Норвегії... А що він означає для естонської молоді?
— У нашому гурті постійно працюють естонські дівчата. «Тут можна навчитися думати», — кажуть. Маріанне раніше працювала в нас, а тепер працює в європейській структурі в Брюсселі і часто зустрічається з українськими дипломатами. Вона розповідає, що там є молоді українські дипломати — адекватні, розумні, але приходять старші «рєбята», керують — і жодне рішення молодих не приймається. Інша дівчина, Айрін, закінчила школу в Норвегії, університет у Сполучених Штатах, працювала в Індії і Китаї. Зараз працює в Мінкультури Естонії. А вечорами приходить до нас і допомагає. Є також Кайє, аспірантка Мистецької академії, культуролог і директор нашої Школи монастирських мистецтв. Я щось придумую і збираю молодь, розповідаю їм. І вони вже погоджують, і вирішуємо разом, чим будемо займатися, а чим — ні.
Ми, старші, — люди з радянського часу. Тоді компроміс завжди був із сумлінням. Була тут нещодавно група з Верховної Ради України на чолі з колишнім спікером. У мене запитав один делегат: чого тут ці молоді хлопці й дівчата? Кажу, вони в дечому мудріші за мене. Той криво засміявся. І я подумав: це, мабуть, його кінець, бо не розуміє, що молодь іде вперед. І ще подумав, що й сам багато чого не помічаю з того, що для молодих чуже в такому світогляді...