Торжество життя
На Щедрий вечір в українській традиції є чимало ігор–обрядів із перевдяганнями. Хлопець перевдягається в дівчину чи молодицю — Маланку, його «водить» перебрана в козака дівчина. Чоловіки й хлопці наряджаються козою, ведмедем, конем. Подекуди маски роблять із дерева, декуди — з соломи. Та суть одна: перемінитися, прийти до знайомих в іншій личині, вийти «в іншу реальність».
«В обряді колядування діє духовний принцип: щоб змоделювати позитивну життєву програму, слід її намолити, виспівати — хай усе буде добре, буде щастя й здоров’я. І це світло ми через колядки проливаємо на кожну родину, на кожен дім, — каже фольклорист Мирослава Вертюк. — У щедрівках інший принцип, від зворотного: треба побешкетувати, повирувати. Скажімо, в обряді Маланки слід показати недбалу господиню, аби жінки й дівчата діяли навпаки».
Однак, інколи за веселощами й побажаннями достатку люди забувають про глибинний зміст того чи іншого обряду. Пані Мирослава зазначає, що коли стали відтворювати в умовах міста обряд водіння Кози, то «на поверхні», «в загальному доступі» закріпилося переконання: «Якщо по хаті походила Коза, то цілий рік тут буде благополуччя». Утім Коза — це персонаж одного з обрядів із вмираючим і воскресаючим створінням. А коли відтворюється вмирання й оживання, то це святкується саме торжество життя і знаменується початок якогось нового життєвого циклу.
Регіони для Всесвіту
Дитячий фольклорний гурт «Будимир» діє в селі Хотів під Києвом вже понад п’ять років. Це — один із найяскравіших гуртів, де діти співають автентичними голосами стародавні пісні. На Щедрий вечір водять Козу й Маланку. Щоправда, ці обряди записані не в Києво–Святошинському районі, де проживають учасники гурту, а в різних регіонах України. Хоча старші люди тут ще тримають в пам’яті обряди і зимового циклу, і весняного, й літнього. У Хотові й сусідніх селах діти зі своїм керівником записували колядки, щедрівки, віншівки й засівальні.
«Ми залучаємо фольклорний матеріал із інших регіонів, який, як на мене, є цікавим, — розповідає Мирослава Вертюк. — Я обов’язково розповідаю дітям, у яких областях побутують ті чи інші щедрівки. Сама я родом із Чернігівщини, а в Хотові — інша говірка, тут зберігаються давні мовні особливості, і мені це дуже подобається. Коли ми співаємо пісні з Рівненщини чи Чернігівщини, то діти відразу звертають увагу на відмінності, мовляв, «а в нас не так кажуть». Дітям, які займаються в Києві, зазвичай однаково, вони без застережень вивчають пісні різних регіонів.
Фольклористка вважає, що обрядові твори з різних країв не лише збагачують нас культурно — вони розширюють для нас Всесвіт. Тому сьогодні, коли традиція переходить на інший щабель побутування, вона вже не утримується в тих консервативних рамках, що суворо вирізняли «наше» і «чуже», не дозволяючи переспівувати колядку чи щедрівку з іншого села. «Мені здається, що сьогодні так звані вторинні фольклористичні гурти Києва, намагаючись ретельно дотриматися автентичності та відтворити до найменших дрібниць звучання пісень, записаних у тих чи інших селах, втрачають головне: розуміння того, що традиція не має бути мертвою копією, вона жива, — переконана пані Мирослава. — І це запорука її існування».
Проблеми — через гумор
Отже, слід не копіювати, а інтерпретувати на основі стародавнього зразка. Коли діти готуються до свята, то просто вчать колядки й щедрівки, не складаючи якогось спеціального «сценарію». А от «сценарій» старо–новорічної вистави з Козою в хотівців щороку той самий. Одні й ті ж головні герої, сюжет. Утім з кожним роком діти й дорослі все менше вчать текстів і все більше імпровізують. І роблять це з радістю. У ході відомого сценарію відображають актуальні моменти сьогоденної ситуації — політичної та економічної. Скажімо, жартують довкола теми землі, ділянок, щоб люди подивилися на вади нашої реальності через призму цього дійства, через гумор.
Коли діти водять Козу, то в момент її «смерті» жартують, що вона занедужала, бо постійно їла чіпси і генно–модифіковані продукти. «Це стирає дистанцію між сучасними підлітками й стародавнім обрядом, — вважає Мирослава Вертюк. — І оцей контекст ХХІ століття доводить життєвість традицій. Саме пласт зимових обрядів дає можливість це усвідомити. Деякі науковці можуть це заперечувати, хоча теорія і практика свідчать: традиція — це поєднання стабільного і творчого».
Гурт майже не виступає на сцені. Бо вона руйнує безпосередність. При перенесенні на сцену обрядодійств, які відбувалися в живому побутуванні, багато що втрачається. В обряді ведеться діалог із господарем, до якого ви прийшли. Робити це з повною залою не завжди вдається. Хоча коли таки співають зі сцени, то вибирають когось із зали і щедрують «живій людині». Адже у фольклорній традиції не було спостерігачів і виконавців. Усі були учасниками. Дитина має «відпустити» свої страхи, вільно нести радість іншим і сама при цьому бути щасливою. Хіба не весело — тягти міх, наповнений дарунками, від хати до хати? Діти можуть щедрувати по шість годин поспіль, з великою радістю і не відчуваючи втоми.
Відродження через людей
У ході роботи родинного центру «Мамаї», що в селі Хотів, склалася «нова» традиція, і не лише дитяча, а й доросла, коли жителі села обходять хати й вітають односельців. Багато хто приходить по завершенні свят і ділиться пережитим. Важливо, що подароване щастя множиться, розходиться. І з кожним роком усе більше людей чекають на цю подію. Ще століття тому побутувала культура — як прийняти колядників і щедрівників, яка на сьогодні майже втрачена. Та за останнє століття багато що змінилося. Все більше людей зачиняють двері й ворота, вимикають дзвінки на цей вечір, а то й нацьковують псів. «Ми насправді не усвідомлюємо, що люди таким чином закриваються від свого щастя, — каже Мирослава Вертюк. — Не випадково у колядках говориться: «Відкрийте двері, щоб бджоли сіли, відкрийте вікно, щоб сіло добро!». У цей день душі, так само, як і двері хати, мають бути відкриті, щоб впустити добро й щастя і в серце, і в свій дім, свою родину. Можливо, деякі наші проблеми — не від того, що ми сьогодні забуваємо стародавні пісні, а від того, що ми є закритими і не чекаємо щастя». Але з кожним роком люди частіше чують, як добре було тим, до кого завітали щедрівники, і починають «заздрити». На наступний рік вже більше родин прагнуть пережити таку святкову радість. «До цього ми йдемо крок за кроком, — пояснює фольклористка. — Шлях до щастя — це не лише відновлення забутих традицій, а й відродження одвічної гармонії Всесвіту, яке відбувається через людину».
ОБРЯДИ
Маланкування
За церковним календарем 13 січня — день святої Меланії. Тому, за стародавнім звичаєм, перевдягненого в дівчину хлопця називають Маланкою, а обхід з ним по хатах — маланкуванням. 14 січня — день святого Василя. Отож Маланка не сама ходить, її Василько (перевдягнена в хлопця дівчина) водить. Маланка й Василько ходять зі щедрувальниками. Хлопця–Маланку вдягають у жіночий традиційний одяг (корсетка, спідниця, фартух), тільки сорочка мусить бути чоловіча. Голову прикрашають вінком або хусткою. На Василькові — козацьке вбрання: жупан, пояс, козацька шапка. В руках у Маланки — мітла або великий віник. Коли зачинають співати «Маланки», «дівчина» нишпорить по хаті, намагаючись поперекидати те, що лежить не в порядку, вимахує мітлою і «лякає» дітей.
Водіння Кози
В уяві давнього землероба коза пов`язувалася з родючістю ниви. А те, що під Новий рік Козу вбирають у вивернутий хутром назовні кожух, символізує добробут. Постійні персонажі цього дійства — Коза, Дід, Лікар. Козою має бути хлопець. Козячу маску роблять з дерева, іноді обтягують хутром. До рогів чіпляють дзвіночки, на шию прив`язують дзвоник, чіпляють червоний пасок, за який і водить її Дід. Заходячи в двір, ряджені співають щедрівку, а тоді просять у господарів дозволу завести Козу. У цьому обряді діалоги і дії довкола Кози можуть бути імпровізованими і змінюватися залежно від обставин, віку глядачів і учасників тощо. Зберігається тільки основний сюжет: Коза «вмирає» і опісля «воскресає».
Щедра кутя
На Щедрий вечір (13 січня) готуємо скоромну вечерю: пироги з м’ясом, налисники, вареники з сиром у сметані, гречані млинці зі шкварками, тушковану з м’ясом капусту, ковбаси, солодощі, узвар. У деяких місцевостях України готують другу кутю — щедру.
Новорічне засівання
У ніч із 13 на 14 січня ми святкуємо так званий старий Новий рік. З вечора 13 січня до світанку 14 січня засівається на нове життя, на новий рік та на довгий вік, на добро, щастя й здоров’я. Зерно — це те, що мусить прорости, зародити — переборовши смерть, воскреснути, отже, символізує життя. Засівають хлопчики 7—14 років (дівчатам і жінкам цього робити не можна) з рукавиці (зерном жита, пшениці, ячменю, проса), промовляючи віншівки.