Команда молодих науковців із Львівської політехніки вже півроку сканує старі дерев’яні церкви по всій Львівській області. Таке завдання вони отримали з Управління охорони культурної спадщини обласної держадміністрації. Незабаром 29 дерев’яних церков Львівщини можна буде побачити в 3D–зображенні. І не просто побачити, а відтворити до найменших дрібниць. А якщо точніше, то до дрібниць у... три міліметри.
На момент нашої розмови хлопці збиралися сканувати стареньку церкву св. Івана Богослова в селі Клекотів Бродівського району. Востаннє в ній правили службу Божу ще до Другої світової. Клекотів зовсім не великий. Житлових будинків залишилось, мабуть, iз сімдесят. Молоді люди виїхали, старші доживають свого віку. Але в селі є музей, його організувала родина з Америки, яка колись тут мешкала.
Іконостас продали, ікони зникли
«От так і ходимо, — каже пан Євген, звертаючи увагу на свої ватні чоботи з калошами поверх. — А в неділю ми файно вбираємось, коли до церкви йдемо». Місцева діюча церква велика, зведена з білої цегли ще до війни. Пан Євген показує, де на стінах храму залишились сліди від артилерійських снарядів. Всередині — багато ікон, вишивок і квітів. Лише кілька років тому завершили розпис стін. Одразу видно, що місцеві прихожани дбають про свій храм. У центрі, як і звичайно, стоїть великий гарний іконостас. Частину коштів на його виготовлення громада отримала від продажу старого іконостаса, що розташовувався у сусідній дерев’яній церковці.
Саме заради неї ми сюди і приїхали. Вона малесенька і зовсім благенька. Її спорудили ще в 1686 році. Колись всі дахи, піддашшя і стіни над піддашшям були вкриті ґонтами, які на початку минулого століття замінили на бляшане покриття. Тепер вона практично розвалюється. За словами науковців, храм зберігся найгірше з усіх, де вони побували.
Заходимо всередину. Дверей давно немає, як і частини підлоги. Дошки прогнили і подекуди просто провалюються, у стінах величезні дірки, надбудова для хору зламана. Всередині купа різного мотлоху: гора старої цегли, дві драбини, що лежать на підлозі вздовж цілого храму, начиння з будівництва, пластмасові килимки... «Кілька років тому хтось зняв ікони зі стін, — показує на порожнє місце на стіні пан Євген. — А хто це зробив — ніхто не знає...»
Свого часу розглядалося питання про те, щоб перенести церкву до музею «Шевченківський гай» у Львові, але громада була проти. «Люди не захотіли її віддавати, а дарма, зараз у Львові можна було б подивитися на неї», — бідкається пан Євген.
Святиня у 3D
«Справді, такого занепаду ми не бачили в жодній іншій церкві, — розповідає «УМ» Андрій Маліцький, інженер науково–навчальної лабораторії геодезії, геоінформатики та 3D–сканування інституту геодезії. — Хоча вже відсканували більшість храмів iз нашого списку».
Зважаючи на те, що кожного року пам’яток стає все менше, рішення — раціональне. З відсканованої картинки можна не лише збудувати точно таку ж церкву, а й відремонтувати ті, що збереглися. Саме таким способом робили інвентаризацію колишнього костелу єзуїтів у центрі Львова.
Така практика у Європі — звична річ, проте в Україні жодна інша наукова інституція нічим схожим не займається. Тож не лише львівські науковці, а й студенти Політехніки мають унікальну можливість попрактикуватися в користуванні подібною технікою. «Ідея придбати необхідний прилад належить директору Інституту геодезії професору Корнилію Третяку, — розповідає Володимир Нікулішин, асистент кафедри картографії та геопросторового моделювання. — Ми давно співпрацюємо з європейським проектом TEMPUS, що спрямований на покращення освіти в Україні. І в рамках цього проекту нам виділили кошти з Європи на придбання приладу. Минулого року ми заплатили за нього 250 тисяч гривень. Хоча нам зробили знижку як науковій установі. Прилад — зі Сполучених Штатів, відомої фірми «Фаро», що займається виготовленням вимірювальної техніки».
Заходимо до церкви, і хлопці розставляють сфери. Їх розташування дуже важливе, адже саме вони слугують опорними точками, за якими скани з різних станцій, на яких розташовувався прилад, будуть поєднуватися в одну суцільну картинку. Виглядають вони зовсім просто — кулі білого кольору з плоским магнітиком, щоб можна було прикріплювати їх до стін. «Дуже важливо, щоб сфери не рухали, — пояснює Юрій Голубінка, старший викладач кафедри інженерної геодезії. — Інакше картинка буде зміщена. Прилад можна налаштувати на сканування як усього навколишнього простору, так і конкретно визначеного об’єкту, обравши певний кут сканування та кількість одержаних точок».
Увімкнувши сканер, хутко виходимо назовні. За двадцять секунд прилад починає «пищати». Це він сканує. Техніка зафіксує все, що є всередині храму, тож наша присутність там явно буде зайвою. Згодом на світлині можна буде розгледіти навіть павучка чи відлущений шматочок фарби. «Сам процес сканування пояснити важко, — коментує пан Голубінка. — Він сформований на основі відбивання лазерного променя. Щосекунди він фіксує 300 тисяч точок. Імпульс «виходить» iз приладу, вдаряється об предмет, відбивається, і сканер його вловлює. Максимальна відстань, яку може виміряти наш сканер, — 120 метрів по всьому радіусу».
Відсканована картинка виходить чорно–білою. Щоб побачити все у кольорі, прилад після сканування фотографує все навколо. Таким чином, переставляючи сканер на різні точки, отримуємо безліч картинок. Усе це докупи складає спеціальна програма і виходить цілісний 3D–малюнок.
«От бачите, так виглядає церква зсередини, — показує готове зображення молодий науковець. — Можна «зайти» всередину, наблизити стінку і роздивитись малюнок. Але поки що це — лише частина, бо зовнішні стіни наразі не відскановані. Коли ж будуть готові й вони, ми з’єднаємо зовнішню і внутрішню поверхні».
Стара труна та інший мотлох
А поки пан Андрій показує вже готові роботи. Одна з них — церква в селі Потелич, найстаріша з тих, які доводилося сканувати. На екрані все виглядає, як короткий мультик з музичним супроводом. Наче камера знімає все згори і по колу спускається донизу. Гілки дерев, хвіртка з парканчиком, похилений хрест, стара дзвіниця і сама церква — на екрані все відображено в дещо темних кольорах, але з дуже чіткими деталями. Всередині видно іконостас, чаші, молитвослови, квіти, ікони і навіть візерунки вишивки на рушниках.
«А тут люди стояли, — показує Андрій Маліцький на постаті, що схожі на привидів. — Вони ж не будуть нерухомо стояти кілька хвилин, тому і вийшли трохи «розмазаними». А на цьому даху ми знайшли стару труну. Для чого вона там? Невідомо. Взагалі в таких храмах бувають дуже цікаві «знахідки». До прикладу, в одній дзвіниці зберігаються старі телевізори, скручені килими і ще багато всякого мотлоху. Щоб відсканувати дзвіницю, ми спочатку півдня все те «добро» виносили».
Що не церква, то — жива історія
Кожна старовинна дерев’яна церква — скарбничка історій. «Ми намагаємось дізнатися більше про кожен храм, який маємо відсканувати, — розповідає Володимир Нікулішин. — І кожного разу натрапляємо на якісь дивовижі. Так, у селі Добрівляни Стрийського району всередині церкви розташовується... могила. Свого часу храм власним коштом побудувала польська поміщиця. Вона заповіла поховати її неподалік церкви. Її волю виконали, а через більш як сто років родина поміщиці розбудувала церкву, i її могила опинилася всередині. Місцевий священик отець Володимир Галанчак нам показував те місце і розповідав, що в могилі свого часу знайшли кістки».
Практично всі церкви, за спостереженнями науковців, потребують реставрації. Десь громада села намагається щось зробити власними силами, але трапляються і такі випадки, як у селі Клекотів. Багато зі святинь були пограбовані, і прихожани часто небезпідставно побоюються за старовинне церковне начиння. «Були в нас випадки, коли прихожани просили не виставляти ролики в інтернеті і нікому не розповідати, що ми бачили, бо бояться, аби церкву не пограбували, — розповідає Юрій Голубінка. — А в Турці нас просто вигнали з храму — ні дозвіл Львівської облдержадміністрації, ні наші документи не допомогли».