Об’їхати світ на мотоциклі, обравши для старту весняну і дуже екстремальну в цю пору року Камчатку, — під силу далеко не кожному. Але саме звідси у травні стартує міжнародний проект каналу «Дискавері», центровими фігурами у якому стануть українець Олексій Коровін та хорват Ніко Маркович. Два байкери, що мають репутацію мандрівників–одинаків, цього разу долатимуть непрості маршрути у чималій компанії телевізійників. І оскільки для подорожі були свідомо обрані не найкомфортніші країни та дороги, результатом майбутніх мандрів вочевидь стане гостросюжетне пригодницьке кіно про 10–місячну боротьбу двох сміливців із власними слабкостями. Разом вони пройдуть 70 тисяч кілометрів через Азію, Європу та Африку.
«Я вам скажу так: це — Космос!»
— Олексію, раніше ви подорожували сам, щоб ніхто не відволікав від глибоких думок та незвіданої дороги. То як же вам поталанило з Ніко Марковичем зустрітися в рамках міжнародного проекту?
— Я вам скажу так: це — Космос. Недавно я мав вирушити у подорож Європою із заїздом до Шотландії, Ірландії, Норвегії та Чорногорії, маршрут у 20000 кілометрів. Для цього вже все було фактично готово. Але за два дні до старту зателефонувала моя помічниця Альона і каже: «Слухай, я тут знайшла чоловіка з Хорватії, який готує «навколосвітку». Йому потрібен напарник».
Не буду розповідати, з якими труднощами я роздобув візу, але ми зустрілися вже через деякий час. «Ну що, їдеш?» — запитав він. «А коли стартуємо?» — уточнив я. Так і домовилися.
— Одразу ж хочеться позичити запитання з відомого роману: «А у вас є план, містер Фокс?»
— Так, є. Стартуємо у травні з Камчатки. А далі — Росія, Монголія, Україна і ще вісім європейських країн, а також Сирія, Йорданія, Саудівська Аравія, Єгипет, Судан, Ефіопія, Уганда, Кенія, Танзанія, Замбія, Зімбабве, Ботсвана і нарешті ПАР. За нами слідом вирушить неймовірна кількість телекамер. Оператори та обслуговуючий персонал їхатимуть джипами. Протягом усієї подорожі зніматимуться інформаційні сюжети для телевізійних новин, а після приїзду буде створено ще й багатосерійний фільм The Way of Life («Шлях життя»).
Утiм місце старту, можливо, буде змінено. Подорож готував Ніко Маркович — мандрівник iз величезним стажем. Але він європеєць і не знає, що йти з Камчатки у травні — це справжнє самогубство. Там і на джипах пересуватися складно, не те що мотоциклами. І оскільки європейські спонсори проекту дуже уважно ставляться до питань безпеки, то маршрут, можливо, дещо змінять.
— Проект триватиме майже рік. Байкерам, які звикли до одиночних мандрівок, психологічно буде непросто витримати формат постійної зйомки?
— Ще й як непросто! Ніко теж не звик прилаштовуватися до когось у дорозі. А тут доведеться жити за розкладом, як в армії, за чітко розписаними правилами, «на камеру». Але участь у такому проекті варта того, аби ми свідомо здолали якісь внутрішні та особистісні труднощі. Для мене The Way of Life — це те, про що я мріяв останні кілька років. Йдеться про зовсім інший рівень подорожі: нові люди, нові можливості. Зрештою, рік спілкування тільки англійською теж піде мені на користь.
«Саме так виглядає пекло!»
— Олексію, недавно ви повернулися з багатоденних мандрів Пакистаном, Індією та Шрі–Ланкою. Після цього, судячи з ваших інтерв’ю, по–іншому сприймаєте життя в Україні.
— Однозначно, якщо мати на увазі саме Пакистан! Це та країна, до якої варто з’їздити для того, аби зрозуміти, наскільки нам пощастило з батьківщиною. Коли я прилетів до Києва, то готовий був цілувати рідну землю вже просто на пероні. Там 20–мільйонна столиця — страшне видовище: бруд, море фекалій, гори сміття, суцільні злидні. Інших асоціацій, окрім як з пеклом, на думку взагалі не спадало. Я вперше побував у місці, де неможливо жити. Не можна навіть існувати! Ось куди треба їхати, щоб зрозуміти, в якій культурній і квітучій країні ми живемо.
Коли у перший день я не зміг вибратися з Карачі, то зупинився на вулиці, що виводить з міста. Мене запросили до якогось офісу. Там я поспілкувався з людьми і заночував на килимку. Десь о шостiй годині ранку розплющую очі і з жахом усвідомлюю: Господи, знову Пакистан! Не хочу, не хочу, не хочу!!!
— Олексію, але ж ви самі кажете, що для своїх маршрутів не обираєте країни з налагодженим сервісом і зручними туристичними маршрутами. То чому ж така бурхлива реакція на подібний екстрим?
— Тому що спочатку спрацював звичайнісінький стереотип: я просто не звик до такого хаосу. І хоча згодом ця планка несприйняття поступово знизилася (я став спокійніше сприймати бруд і ситуацію, коли воду п’ють з однієї склянки), проте небезпека залишилася. Вже у перші дні у мене зламався спортивний велосипед і через гори довелося їхати на тому, що купив у випадкового чолов’яги. Дорога вела до кордону з Афганістаном, яку перетинають наркотрафіки. Вирішив їхати іншою дорогою від гріха подалі: мені яка різниця — у Пакистані ж я вперше. Наступного дня зупинився біля якоїсь заправки і раптом дізнаюся, що я знову стою біля Карачі. Тобто, зробивши велике коло, опинився у висхідній точці. Це теж якийсь Космос! Я реально втомився, не отримував від подорожі задоволення, бо моя швидкість сприйняття інформації не збiгалася зі швидкістю руху велосипеда. Плюс до всього — неймовірна спека. І тоді я зрозумів, що цей експеримент треба завершувати. Далі поїхав «маршруткою» і замість запланованих двох тижнів пробув у Пакистані сім днів.
— А яка країна вам справді близька по духу? Перед цим у вас була тривала подорож на російський Байкал, до Монголії, Казахстану, Киргизії. У вашому послужному списку мандрівника є Індія, Туреччина і майже вся Європа. Де поталанило відпочити душею?
— У Монголії. Я справді люблю не туристичні місця, де мало народу. Мені цікаво не стільки побачити країну, пам’ятки архітектури, скільки пізнати людей, які там живуть. А Монголія — це величезні простори, де на десятки кілометрів стоїть одна юрта і тобі радіє кожен зустрічний. Люди живуть у надзвичайно суворих умовах і тому вони справжні, безпосередні, як діти. Тобі, незнайомцю, тут готові віддати найситніший шматок і виділити у юрті найкраще місце. До речі, дуже цікаво порівнювати реакцію місцевих жителів на себе. Наприклад, коли їдеш по Росії, на тебе просто дивляться. У Казахстані тобі махають рукою, вітаючи. А в Монголії підходять, мацають, сідають на мотоцикл, розмовляють iз тобою, розпитують.
— А в Європі, напевно, взагалі не звертають на мандрівників уваги?
— Там усі країни схожі одна на одну, тому немає відчуття свободи, яке я звик отримувати від подорожі. Якщо у Словаччині, Угорщині міг зупинитися там, де хотів, спав у наметі, то в інших країнах зробити це вже практично неможливо. Там усе прогнозовано, надто багато цивілізації. У європейців обличчя з масками. Вони не говорять те, що думають. Їх навіть фотографувати не цікаво.
Філософія мандрів
— Чому ви завжди подорожуєте один? Не буває страшно чи нудно?
— Якщо ти людина відкрита, з благими намірами, то тебе скрізь береже Господь. У тому ж таки Пакистані мені всюди траплялися дуже гостинні й відкриті люди. Немає злих чи добрих національностей. Є певні побутові та політичні умови, що можуть створювати проблеми. Але, за великим рахунком, мандрівки на байку — не більш ризиковані, ніж поїздки вдома. Я, наприклад, вважаю, що в Індії навіть дівчина може сама спокійно «йти» на мотоциклі і нічого не боятися.
А наодинці подорожую тому, що компанія — це завжди закрите товариство. Ти спілкуєшся всередині нього і менше контактуєш iз навколишнім світом, місцевими жителями. Для мене ж подорожі — великою мірою розвиток внутрішньої свідомості, певний спосіб передачі інформації і робота.
— Ви пишете книжки і знімаєте фільми?
— Так, це те, чим би я хотів займатися постійно. Мій фільм про Монголію вже «крутили» по телебаченню. Сподіваюся, що й зйомки Пакистану зацікавлять якийсь канал. А зараз веду переговори з московським видавництвом про випуск книжки. Тобто ці проекти потроху вже розвиваються, але мрію побачити повноцінний продукт. Це ще одна причина, завдяки якій я прийняв пропозицію Ніко. З нами працюватимуть оператори дуже високого класу, а я звик вчитися через якісь конкретні справи.