Хобі киянина Бориса Запорожченка, яким він захоплюється 25 років, називається філотаймія. «У перекладі — це любов до часу. А значить, я збираю час, — каже колекціонер. — Адже за історією календариків легко прослідкувати історію розвитку світу».
Чому Петрик відмовлявся від обіду
Борис Михайлович має дві вищі освіти — за фахом він радіотехнік і математик. До філотаймії у 1986 році його залучив син Петрик, коли пішов у перший клас. Сорок копійок, які йому давали на обід, хлопчик зазвичай витрачав на календарики, втім, як і більшість його однокласників.
«На радіозаводі, де я працював, саме випустили кишенькові календарі з рекламою телевізора «Славутич», — згадує Борис Михайлович. — Вони й стали першими в колекції. Ще десь із півсотні ми виміняли у друзів сина і почали групувати їх за темами. Незабаром синові, як часто буває з дітьми, це захоплення набридло. А я втягнувся. Почав навідуватись у Пушкінській парк, де з’явилася своя тусовка. Там, до речі, вперше побачив календарики з оголеною натурою, які привозили з Угорщини. За збут і придбання таких «шедеврів» тоді можна було «наколекціонувати» три роки. Тож ризикувати не хотілося, хоча на них можна було зробити бізнес. Більшість календариків зі своєї колекції я придбав у сільських крамницях, куди спеціально виїжджав на «Запорожці».
Банкроти колекціонерам найцікавіші
Перші кишенькові календарі з’явилися у 1896 році винятково з рекламною метою. Їх робили не тільки з паперу та картону, а й зі шкіри, шовку, алюмінію. Згодом ділові календарі почали випускали різні товариства та страхові компанії. Зазвичай вони надавали інформацію про час сходу або заходу небесних світил, дати церковних свят і дні, сприятливі для посіву та збору врожаю.
«У радянські часи на кожному календарі вказували видавця, нумерацію, були жорсткі каталоги, — продовжує співрозмовник. — Нині на деяких немає взагалі жодних розпізнавальних знаків. До того ж замовити їх, скажімо, зі своїм фото може кожен. Тож колекціонери самі складають каталоги з того, що бачать. Найбільшою удачею колекціонерів в усі часи вважалися японські календарики. Вони вирізняються вдалим дизайном і хорошим смаком. Цінуються також польські, російські, іспанські, португальські. А ось в Америці й Англії маленькі календарі майже не видають. Особливо шануються пластикові календарі, на фользі. Їх ще в СРСР випускав «Внєшторг». Нині їх вартість — від 40 до 400 гривень».
Колекціонер додає, що найкрутішою у філотаймістів вважають тему банків. А якщо фінансова установа стала банкрутом, календарик цінують дорожче. Також дуже популярна реклама пива, особливо чеського.
Кошеня в помаранчевій жилетці
Нині в колекції Бориса Запорожченка налічується 192 тисячі 300 кишенькових календарів. Багато це чи мало? Для порівняння: найбільша колекція у китайця — 600 тисяч штук, на другому місці — росіянин, у нього 500 тисяч календариків. Борис Михайлович вважає, що його колекція в Україні — друга. Його випереджає одесит, який зібрав 400 тисяч штук.
Увесь скарб нашого колекціонера зберігається в ста альбомах, кожен з яких важить сім кілограмів. Альбоми Борис Запорожченко виготовляє власноруч. Спочатку він систематизує календарі за роками, потім за темами. У нього є покажчики, де що лежить, зошит із розшифровкою.
За яким принципом збирає? «За темами, які формую винятково за своїми інтересами, — розповідає колекціонер. — У мене їх 58: банки, страхування, вузи, туризм, мистецтво, їжа, меблі, бізнес, літаки, тварини, рослини... Я людина азартна, але вбиватися за тим, що мені нецікаво, не буду. Так, скажімо, тема цирку мені байдужа. А серед улюблених тем філотаймії — преса і страхування. По–перше, тут представлені різні форми рекламного мистецтва. А по–друге, на зображеннях можна побачити що завгодно».
Борис Михайлович гортає сторінки альбому «Преса», і майже кожен календар надихає його на розповідь. «Справжній колекціонер не просто їх збирає, а набуває нових знань», — каже він. А я переконуюсь, що сам Борис Михайлович — ходяча енциклопедія. За кілька годин я почула від нього цікаві розповіді з історії геральдики, морського флоту. Він натхненно розповідав про життя Шопена. А через мить — уже про українські храми й обереги.
В альбомі «Страхування» я звернула увагу на те, що страхові фірми у 2005 році в оформленні календарів частенько використовували помаранчеві фарби. Наприклад, одна з них випустила календарик iз кошеням у помаранчевій жилетці.
Як Борис Михайлович поповнює свою колекцію? Адже щомісяця вона зростає приблизно на тисячу примірників! У нього налагоджено зв’язок із колекціонерами з Одеси, Харкова, Львова (так він має вихід на Польщу), Москви і Пітера. Сам він, звичайно, теж ходить по місту в пошуках «здобичі». Заглядає в рекламні агентства, видавництва. Їхати туди бажано на початку року, поки серії не розійшлися.
«Якось побачив календар, якого не вистачало в серії про квіти, в гаманці пасажирки тролейбуса. Вона спочатку подумала, що я кишеньковий злодій. Гаманець міцно до серця притискує, очі налякані! Коли ж я почав пояснювати, що саме мене зацікавило, люб’язно подарувала календарик», — згадує з посмішкою Запорожченко.