Учора миколаївський Чорноморський суднобудівний завод (ЧСЗ) передав голландській фірмі універсальне судно — суховантажний контейнеровоз. Вартість одного тільки цього замовлення — кілька десятків мільйонів доларів. Усього ж, за словами головного інженера ЧСЗ Олександра Остапенка, в контракті зазначено п’ять суден такого класу. Загальна сума угоди, укладеної на п’ять років, — більше двох мільярдів гривень. І це не єдиний замовник заводу. «Не так давно ми завершили будівництво для росіян модернізованого риболовецького траулера «Генерал Трошев», — розповів «УМ» Олександр Остапенко. — Це цілий плавучий завод iз переробки різних сортів риби. На його борту створено всі умови для того, щоб улов швидко перетворювався на консерви».
Однак навіть за таких мільярдних оборотів немає жодної гарантії, що з робітниками своєчасно розраховуватимуться за виконане замовлення. Саме з цієї причини так важливо, щоб влада міста здійснювала контроль за роботою підприємства. Однак не завжди чиновники готові піти назустріч простим людям, коли йдеться про престиж на міжнародному рівні. «Я лобіював і лобіюватиму інтереси будь–якого власника, який має потужності й робочі місця на території Миколаївської області, — запевнив «УМ» «губернатор» Миколаївщини Микола Круглов. — Зараз ми вже твердо можемо говорити про те, що престиж Миколаєва як міста корабелів відроджується».
Проте питання про своєчасну виплату зарплати робітникам довелося вирішувати в «ручному режимі» — через особисті контакти голови облдержадміністрації з представниками голландського власника Чорноморського суднозаводу в Миколаєві.
На сьогоднi на стабільно забезпеченому замовленнями суднозаводі працює близько двох тисяч людей. За словами гендиректора заводу, найкращі кадри виїхали за кордон ще в «лихі 90–ті». Однак підприємству вдалося зберегти досить професійний колектив, здатний виконувати замовлення вимогливих іноземних інвесторів. Крім того, на ЧСЗ є база даних суднобудівників із певною кваліфікацією, які працюють за кордоном. У разі необхідності цих робітників викликають в Україну у відрядження. На думку керівництва Чорноморського суднозаводу, багато з них погодилися б повернутися, якби мали впевненість у постійному завантаженні роботою і стабільній зарплаті.
ДОВІДКА «УМ»
У Миколаївській області працює чотири суднобудівнi заводи. Миколаївський суднозавод «Океан» належить голландській компанії Olympus Investments (володіє 98,737% акцій). Кілька років підприємство простоювало без замовлень. Ситуація змінилася на краще тільки після зміни менеджменту підприємства. Чорноморський суднобудівний завод 2005 року перейшов iз держвласності в приватні руки: зараз він підконтрольний «Смарт–холдингу» російського бізнесмена Вадима Новинського. Це підприємство — одне з найстабільнiших у Миколаївській області.
Завод імені 61 комунара перебуває у підпорядкуванні «Укроборонпрому» (крім суто цивільних замовлень, цей завод може будувати кораблі, що мають стратегічне значення для України).
Суднозавод «Лиман» будує, в основному, яхти представницького класу. Контрольний пакет акцій належить російському банкірові Кирилу Міновалову. Не так давно на його верфях було побудовано яхту «Алла» для примадонни російської поп–музики Алли Пугачової.
Середня зарплата простого робітника на кожному з підприємств становить близько 2,5 тисячі гривень. На кожному із заводів є заборгованість iз заробітної плати за кілька місяців.