Сьогодні працівники підприємства «Харківміськелектротранс» страйкуватимуть під вікнами мерії, де розпочнеться чергова сесія міськради. Вимога одна — повна виплата боргу з заробітної плати, який, згідно з уточненими даними, вже перевищив 22 мільйони гривень. Фактично кожному з працівників КП роботодавці заборгували в середньому по 10 тисяч гривень. Особливо безгрошів’я вдарило по тих сім’ях, де всі годувальники працюють на підприємстві–боржнику.
У перший і наступний дні страйку керівники міста активно коментували на сайті мерії причину невиплати грошей. Директор Департаменту транспорту і зв’язку Сергій Дульфан, наприклад, перевів стрілки в бік Кабміну, який спромігся погасити з початку року лише 25 відсотків субвенцій за перевезення пільговиків. «Недофінансування призвело до того, що підприємство не може утримувати свої служби та трамвайні колії і якісно проводити обслуговування», — каже Дульфан, називаючи при цьому суму, виділену міськвиконкомом для залагодження конфліктної ситуації: 53 мільйони. Але цю проблему без державної підтримки повністю вирішити фактично не можливо. За даними голови профспілки підприємства Людмили Захарченко, транспортники заробляють щомісяця в середньому 5 мільйонів гривень, тоді як на виплату зарплати потрібна вдвічі більша сума.
Уточнити всю цю бухгалтерію вирішила й обласна прокуратура, куди від транспортників усе частіше надходять скарги про невиплачену зарплату. За словами заступника прокурора області Леоніда Лахтюка, всі кошти, які отримувало підприємство, мали надходити передусім на оплату праці робітників і борг до пенсійного фонду. Й оскільки недоїмка по обох виплатах досягла астрономічних розмірів, правоохоронці не виключають, що кошти використали з порушенням чинного законодавства. Результати проведеної перевірки у прокуратурі обіцяють озвучити вже найближчим часом.
Водночас учора представники громадських організацій Харкова провели спільну прес–конференцію, на якій звинуватили місцеву владу в зумисному розваленні підприємства «Міськелектротранс». Мовляв, саме такі наміри чиновників лежать в основі транспортної проблеми, а фінансові негаразди, найвірогідніше, — наслідок підступних планів. Як доказ активісти навели той факт, що лише за кілька місяців мерія демонтувала трамвайні рейки на трьох вулицях — Пушкінській, Клочківській і Піскарівській. Наземний електротранспорт не влаштовує управлінців, за словами представників громадських організацій, через низькі прибутки і високу дотаційність. А ще тому, що, на відміну від приватних автоперевізників, згадане КП не включене до корупційних і хабарницьких схем.
Життя без трамваїв і тролейбусів у Харкові важко назвати комфортним: маршрутки йдуть переповнені, незважаючи на те, що мерія для порятунку ситуації вивела на дороги нові автобуси, припасені до Євро–2012, і вільний транспорт iз сільських районів. До того ж послуги автомобільних перевізників щонайменше вдвічі дорожчі.