«Качка по–пекiнськи» для української економiки,

15.09.2010
«Качка по–пекiнськи» для української економiки,

Ігор Литвин під час виступу на економічному форумі в Шанхаї.

Китай — країна, дружби з якою шукають усі національні економіки. Наша — не виняток. Для пожвавлення торговельно–економічних стосунків із КНР на початку вересня з державним візитом у Пекін літав Президент Віктор Янукович, із ним два літаки вітчизняних бізнесменів. Чим вдалося зацікавити тамтешніх господарів і які обіцянки привезли в Київ наші державні й бізнесові мужі, «УМ» розповів Ігор Литвин, голова Правління асоціації українсько–китайського співробітництва, Надзвичайний і Повноважний Посол України, Посол у Китаї у 1999—2001 роках.

 

По небу до Пiднебесної

— Ігорю Антоновичу, ваша Асоціація — не єдина організація, яка співпрацює з китайським бізнесом, яка її мета і в чому полягав ваш інтерес в процесі державного візиту Віктора Януковича в КНР?

— Китай — така країна, яка і дозволяє, і потребує, щоб із нею мали справу багато різних організацій, урядових і неурядових. Серед недержавних організацій є товариство дружби «Укра­їна–Китай», де голова — Григорій Суркіс, а почесний голова — Леонід Кравчук, є ще кілька товариств — Асоціація торговельних та правових зв’язків із Китаєм, Асоціація ділового співробітництва «Київ–Пекін». Наша організація — це неурядова структура, яка об’єднує юридичних осiб України, котрі або зараз мають якісь контакти з КНР, або планують їх мати. Серед членів Асоціації і бізнесові структури, і державні — Національний технічний університет «КПІ», головний авіаперевізник між Україною та КНР — компанія «Аеросвіт», один із найбільших банків України VAB–Банк, найавторитетніша національна юридична компанія — «Василь Кисіль і партнери», дуже потужне фармацевтичне виробництво — холдинг «Лекхім», найстаріша рекламна група в Україні «Десятка». Є структури не тільки київські, а й з усієї України. Головна мета асоціації, яка була заснована як відповідь на ініціативу посольства Китайської Народної республіки в Україні, її торгово–економічної канцелярії — створити механізм, який би дозволяв адаптувати китайські компанії до особливостей економічного простору України і українського ринку. З іншого боку, ми просуваємо інтереси і допомагаємо адаптуватися на китайському ринку українським компаніям.

— Адаптувати китайський бізнес до українських реалій — для більшості іноземних компаній це означає тільки одне: знати, куди занести хабарі.

— Я думаю, що ці знання належать до вищої категорії адаптації. Але є й прості речі. Наприклад, як дістатися з Китаю до України. Можна взяти український рейс, сісти на український літак і прилетіти в Київ, а не через Москву чи Європу. Зараз тричі на тиждень «Аеросвіт» здійснює прямі рейси «Київ—Пекін», а пiд час візиту була підписана угода між «Аеросвітом» і Хайнаньськими авіалініями про розподіл частот. Це означає, що для цих рейсів виділяється вже чотири частоти, а це чотири дні на тиждень, а в перспективі планується сім днів на тиждень. У планах — 2–3–4 частоти на Шанхай, Гонконг, Гуаньчжоу і таке інше. Хайнаньські авіалінії виступають тут солідним, але, певною мірою, пасивним партнером, бо вони не здійснюють рейси своїми літаками, а просто беруть участь у заповненні рейсів пасажирами — продають квитки, забезпечують пасажиропотік.

По–друге, китайські компанії, які приїздять сюди, потребують допомоги кваліфікованих юристів: треба зареєструватися, треба знати, як себе поводити у цьому середовищі, які закони існують і як їх дотримуватися. Іноземна компанія потребує нормального механізму для обігу грошей, тому й потрібні банківські послуги, їм треба просувати на цьому ринку свій бренд, товари, послуги, просувати свої інтереси не тільки серед потенційних покупців, а й у органах влади — для цього у нас є всі відповідні структури, у тому числі й лобістські. Тобто якщо вести нормальний легальний бізнес, по який вони сюди і йдуть, то їм треба кваліфіковані послуги українських партнерів, і ми намагаємося брати собі в партнери підприємства чи організації — лідерів у своєму сегментi ринку.

— Яка була місія вашої асоціації пiд час цього візиту?

— Офіційну програму візиту забезпечували державні люди. Водночас було доручення Міністерства економіки зібрати економічну делегацію, бізнесові структури, які б займалися супроводом Президента в контактах iз діловими колами КНР. Торговельно–промисловій палаті України, УСПП та нашій Асоціації доручили дати пропозиції кандидатур для бізнес–частини візиту. Моя роль полягала в тому, щоб зібрати зацікавлених бізнесменів, а також на доручення Мінекономіки я забезпечував відповідні умови для частини делегації Мінпромполітики: розміщення, трансфери, створення умов, організація двосторонніх зустрічей. Українська делегація мала різні програми — одна частина поїхала по маршруту Пекін—Шанхай, інша — Пекін—Гонконг, третя — Пекін—Гонконг—Шанхай, я був координатором маршруту Пекін—Шанхай—Пекін і забезпечував участь цієї частини делегації в економічному форумі, який відбувся 3 вересня на базі Китайського комітету сприяння міжнародній торгівлі. Це був найбільш представницький форум на моїй пам’яті під час візитів наших офіційних делегацій за кордон. Загальна кiлькість учасників — понад 300 людей, з нашого боку — половина уряду і всі перші особи найпотужніших корпорацій, олігархи.

Митна угода: контрабанда стоп?

— Вiсiм мільярдів доларів — таку цифру очікування китайських кредитів озвучили урядовці, отримали вдвічі менше.

— Якщо рахувати ці 8 млрд., які мій колега і друг, посол України в Китаї Юрій Костенко озвучив у своєму інтерв’ю, то це стосується загального потенціалу, який обговорювався під час візиту. Але з цих 8 умовних мільярдів 4 були зафіксовані як домовленості під час візиту у вигляді кредитів, що надаються під різні програми. Серед них можу відзначити найбільший проект — залізничну лінію, яка б з’єднувала київський аеропорт «Бориспіль» із Києвом через Дарницький вокзал.

— Йдеться про залізничну колію?

— Так це буде залізнична колія довжиною 8 кілометрів, швидкісна, з найсучаснішим обладнанням. Китайських інве­стицій передбачається 1 млрд. доларів — був підписаний відповідний проект. Щодо інших інвестицій, це стосується соціального, медичного забезпечення, в тому числі й машин швидкої допомоги і машин сімейного лікаря.

— Машини — китайські?

— Так, на китайські гроші — китайські машини. Пiд час візиту було підписано 23 угоди. Ми підписали три угоди — дві міжвідомчі про співробітництво, а одна ввійшла в програму економічного форуму — протокол про співробітництво між нашою Асоціацією і китайською державною компанією Genertec International Advertising&Exhibition Co., Ltd, яка займається організацією виставок. Дві інші стосуються співпраці з нашими партнерами: Китайським народним товариством дружби з зарубіжними країнами, яку очолює колишній член політбюро, і Асоціацією випускників вузів колишнього Радянського Союзу і України, співголови якої — колишні міністри, впливові й зараз.

— Китайська економіка розвивається настільки потужно, що її не змогла похитнути і світова криза...

— Ви хочете спитати, чому це відбувається? Пiд час вiзиту на неділю у мене і ще одного члена делегації з Донецька, з науково–виробничого комплексу «Гірничі машини», були призначені переговори в дуже впливовій китайській компанії SANY, яка займається будівельною технікою, в тому числі й прохідницькими комбайнами для шахт. Заступник генерального директора в цей день працював. І в цьому весь секрет. Відкритість для іноземних інвестицій, сприятливі умови, жорсткий контроль над інвестиціями, правильний вибір сфер, куди вкладають ці інвестиції, організація праці і узагалі готовність до реформ — це є запорукою того, що вони вистояли і в кризу.

— А тоталітарна влада сприяє цьому процесу?

— Я б не сказав, що вона тоталітарна. Усі світові приклади перетворення слабо розвинених держав на економічних гігантів свідчать про те, що правильна інтерпретація слова «демократія» передбачає контроль і облік, і тоді це дає конкретний результат.

— Дешеві китайські товари — це кара Божа і для нашої легкої промисловості, і для світової. Урядовці про це не подумали пiд час китайської поїздки?

— Розмова в цьому напрямi йшла дуже вірним шляхом і завершилася вона угодою про співробітництво між двома митними службами, що допоможе систематизувати і впорядкувати потоки продукції, в тому числі й легкої промисловості, які рухаються між кордонами України і Китаю. Це означає, що контрабанди буде менше, треба виробляти своє, щоб виробляти своє — китайцям пропонується розміщувати відповідне виробництво на території України, їм пропонують готові об’єкти і підприємства, які їх можуть зацікавити. Отаке вирішення проблеми.

Чи «свiтять» Києву чайнатауни?

— Що найбільше дивує китайських бізнесменів в українських реаліях?

— Перша складність — незнання реалій, законів, правил, регуляторних моментів, які при занятті бізнесом в Україні підприємці повинні знати. По–друге, вони стикаються з тим, що треба узгоджувати багато різних речей з місцевою владою, а це також процес повільний і не дуже впорядкований. І головне — зовсім не ментальна різниця, як багато хто думає, — для них : як ми будемо повертати наші інвестиції? Тому що досі немає виробленої звички заводити сюди гроші і потім із прибутком їх виводити — для цього потрібен відповідний механізм, він дiє тоді, коли на українському фінансовому ринку працюють китайські банки, а їх немає. Жодного. До речі, в цьому відношенні візит дав певний прорив — було підписано кілька угод за участю Укрексімбанку і Ексімбанку Китаю, які впорядковують деякі сфери. Але ситуація покращиться тоді, коли китайські банки відкриють представництва в Україні. Можемо ще сказати, що в Україні відсутня інфраструктура, яка б робила перебування китайців у нас комфортним і звичним, щоб вони почувалися, як удома.

— Немає чайнатаунів?

— І це також. Наприклад, у нас немає жодного китайського готелю.

— А це щось специфічне, відмінне від некитайських готелів?

— Маються на увазі ті стандарти, які вже є у Китаї — в Пекіні, Шанхаї, а це стандарти світового рівня.

— А «Прем’єр–палац», «Інтерконтиненталь», «Хаятт» не відповідають цим стандартам?

— Стандартний номер у «Хаятті» в Пекіні коштує до 150 доларів, а в Києві — понад 300 євро. Якщо китайці зайдуть сюди зі своїми капіталами, побудують готелі й поставлять свій менеджмент — ціни впадуть. Якщо китайці набудують китайських ресторанів, своїх спа–салонів, місць, де можна зробити масаж, голковколювання — те, до чого вони всі звикли, вони, звичайно, будуть частими гостями. Ще одна цікава сфера співробітництва — туризм. Я жодного китайського туриста в Києві та в Україні загалом не бачив. Чому? Тому що не існує урядової домовленості про співробітництво в галузі туризму, жодної китайської туристичної компанії тут немає. Деякі українські компанії організовують тури в Китай, в Україну жодна з них турів не організовує — ні китайська, ні українська. Уявіть собі, як підніметься туристичний бізнес, якщо сюди будуть спрямовані потоки китайських туристів.

— Ви поїхали з Китаю в 2001 році, як змінився Китай із того часу?

— Я помічаю зміни кожен раз, як приїжджаю до Китаю: якщо ти навіть рік не був — ти приїжджаєш у новий Китай. Навіть коли не брати таку епохальну для Китаю подію, як Олімпіада, коли було побудовано абсолютно все потрібне для спортивного свята, а це означає величезні готелі, стадіони, аеропорти. У 1995 році я був причетний до організації візиту Леоніда Кучми до Китаю. Спершу я прилетів у старенький аеропорт, дорога від нього до Пекіна була дуже непрезентабельною. Через пару місяців уже був новий аеропорт, до Олімпіади вони побудували ще один — втричі більший за той, який вважався новим, побудували аеропорт у Шанхаї, плюс інші інфраструктурні об’єкти , наприклад чотириповерхові дорожні розв’язки. Це треба бачити на власні очі.

— Принаймні у Гонконг тепер українці зможуть літати без візи, хоча й не безперешкодно, чи не так?

— Абсолютно безперешкодно — за наявностi китайської візи, яку можна отримати на звичних підставах у Посольстві КНР у Києві або в Генконсульстві КНР в Одесі.

  • 82% членів Американської торгівельної палати в Україні вважають боротьбу з корупцією пріоритетом №1 для України

    Результати дослідження сприйняття корупції в Україні серед членів Американської торговельної палати показують, що бізнес, на жаль, наразі не спостерігає суттєвого прогресу у боротьбі з корупцією, однак сподівається на покращення ситуації у 2016 році. >>

  • Україна і семеро гігантів

    Для проведення свого чергового саміту лідери країн «Великої сімки» (а точніше, господиня заходу, Німеччина) обрали справжній райський куточок. Мальовничий замок Ельмау, неймовірної краси краєвиди Баварських Альп, чисте гірське повітря з гіркуватим присмаком цілющих трав, мелодійне калатання дзвіночків на шиях флегматичних альпійських корів... Ну як працювати в такій розслаблювальній атмосфері? >>

  • Шлях через Україну

    Лідери «Великої сімки» не лише говорили про Україну на саміті в Баварських Альпах — дехто з них туди й поїхав «транзитом» через Київ. Окремо варто наголосити на візиті прем’єр-міністра Японії Сіндзо Абе — першого в історії двосторонніх відносин між нашими країнами. >>

  • Дружнє плече на шляху до ЄС

    Сьогодні в Ризі стартує саміт програми Європейського Союзу «Східне партнерство». Уже відомо, що про скасування візового режиму з ЄС для України на цьому саміті не повідомлять — наша держава не встигла виконати й половини пунктів Плану дій з візової лібералізації (ПДВЛ), необхідних для надання безвізового режиму. >>

  • Кордони для «Лікарів без кордонів»

    Держдума Росії ухвалила законопроект про «небажані» в Росії іноземні та міжнародні неурядові організації. Згідно з документом, ідеться про неурядові організації, які «створюють загрозу основам конституційного ладу РФ, обороноздатності країни та безпеці держави». >>

  • Кому мінімум, кому — банкрутство

    Немає сумнівів, що Євросоюз є корисним для його членів міждержавним утворенням. Але навіть у дружній родині конфліктів не уникнути. Європейська Комісія розпочала процедуру проти Німеччини за порушення союзного закону про мінімальну оплату праці. >>