Ні оренди, ні концесії

25.03.2010

Сьогодні в Москві розпочалися перемовини на рівні прем’єр–міністрів України та Росії на газову тему. Ще вчора посадові особи зберігали мовчанку і відмовлялися коментувати пропозиції та шанси нашої держави в цьому діалозі. Проте у Києві вважають, що газотранспортна система України — це монополія нації і держави, й такою вона мусить залишатись «Я переконаний, що в українському парламенті не знайдеться 226 безвідповідальних депутатів, якщо вони — українці, щоб передати комусь у концесію, чи в оренду, чи в управління українську газотранспортну систему», — заявив голова партії «Наша Україна» Віктор Ющенко.

Водночас він звернув увагу, що бажання уряду Януковича створити спільний українсько–російський газотранспортний консорціум не є новим. «Це та політика, з якою чи Тимошенко, чи Янукович хотіли прийти, але їм цього ніхто не дасть», — зазначив екс–глава держави.

Така практика згубна для будь–якої держави, тож провідні країни світу прагнуть, навпаки, зберегти ГТС цілісною і неподільною. «Яку вигоду нація отримує від того, що ми позбавляємося активів найбільшої у Європі газотранспортної системи, якою володіє Україна? Чому це не робили поляки, австрійці, словаки? Бо досвід наших сусідів показує: будь–які блага, отримані в обмін на власність чи контроль над ГТС, є швидкоплинними. Україна ж ризикує залишитись без одного з ключових елементів власної безпеки», — застеріг від поспішних дій Віктор Ющенко.

Він закликав «об’єктивно оцінювати мотив Росії — концентрувати всі поставки газу на Європейський ринок через територію однієї держави». «Це не є безпечно, це не є правильно. Це не альтернатива Україні. Говорити, що ми віддамо газотранспортну систему дяді у власність і від цього виграємо — це дурниці», — наголосив Віктор Ющенко.

Окрім того, відчуження ГТС у будь–який спосіб суперечить українському законодавству. Спроби протягти відповідні законодавчі зміни, очевидно, зустрінуть опір усіх опозиційних сил. «Слід називати речі своїми іменами. Консорціум — це форма розподілу і без того незначних прибутків від ГТС. При цьому потреби модернізації трубопроводів, а також гарантованого транзиту ними російського газу до Європи — які нібито мають задовольнятися шляхом створення консорціуму — можуть бути більш ефективно забезпечені в інший спосіб», — вважає Віктор Ющенко.

Зокрема, в березні 2009 року в рамках підписання Брюссельської декларації між Україною і Європейським Союзом провідні міжнародні фінансові інституції висловили готовність надати необхідні кошти для модернізації ГТС. Переговори завершилися тим, що Україна і ЄС визначилися щодо необхідних кроків для такої модернізації. «Цей напрямок був практично провалений попереднім урядом — тож нинішня влада могла би справою підтримати національні інтереси України, реанімувавши його», — підсумував Ющенко.