Міа, моя Міа

13.03.2010
Міа, моя Міа

Завдяки «Алісі» Міа Вашиковська з колишньої балерини перетворилася на голлівудську зірку.

Фільм, який у світі презентували у перших числах місяця, 11 березня нарешті дійшов до України. «Алісу в Країні Чудес», без перебільшення, можна назвати найочікуванішою картиною року — визначення вельми підступне, оскільки зобов’язує великою мірою, і тут іменитому режисеру Тіму Бартону не позаздриш. Хоча перші касові збори в США були промовистими: «Аліса» зібрала більше грошей, ніж «Аватар». Не дарма натхненний можливостями 3D в кіно (а саме — картиною «жахіття перед Різдвом») Бартон вирішив зробити свій фільм тривимірним. Тому тут ще питання: глядачі голосували грошима за перевірене на «Аватарі» 3D–зображення чи все ж віддавали данину режисеру Бартону, казкарю Керролу та чудовій команді акторів?

 

«Аліса» — в Країні Чудес

У фільмі Бартона Аліса (Міа Вашиковська) — 19–річна наречена, яка бунтує проти суворих правил вікторіанської епохи й ніяк не може впоратися зі своєю бурхливою фантазією. На прийомі, влаштованому на честь майбутніх заручин Аліси Кінгслі та лорда Геміша, вона кидає нареченого і біжить за білим кроликом, падає в нору й опиняється у Низокраї. Там їй заявляють, що у неї місія: врятувати підземну країну від тиранії Червоної Королеви (Хелена Бонем Картер) та повернути корону Білій Королеві (Енн Хетевей). Долаючи низку пригод — часом страшних, часом кумедних — Аліса у латах а–ля Жанна д’Арк убиває страшне чудовисько й позбавляє Червону Королеву влади.

Усі актори у цій історії на своєму місці. Джонні Депп — знову в ролі трохи несповна розуму, трохи блаженного: його Капелюшник справно справляється з роллю місцевого божевільного. Хелена Бонем Картер, до слова, дружина Тіма Бартона, — суцільне втілення зла, яке, проте, може викликати співчуття: істерична Червона Королева в її виконанні потерпає від комплексів, набутих у дитинстві (цікавий факт із біографії актриси: її мама — психотерапевт). На цьому тлі дещо програє хіба Енн Хетевей — ексцентрична Біла Королева, й то лише тому, що ми — мешканці пострадянського простору — краще за Бартона знаємо, хто міг би ідеально втілити цей образ: Рената Литвинова з її манірністю. Мила Міа Вашиковська, австралійка польського походження, також виправдала сподівання режисера, рівно й граційно відігравши роль. Це не перша картина актриси, проте саме після кастингу у фільм Бартона вона прокинулася відомою.

«Аліса в Країні Чудес» вражає ще природою й фантастичним світом Низокраю з величними замками і палацами. Стовідсотково, із 3D Тім Бартон взяв усе, що можна.

«Аліса» — в Задзеркаллі

Сценарій до фільму писала Лінда Вулвертон, яка спеціалізується на сценаріях для діснеєвських мультфільмів. Тому зрозуміло, звідки чіткий поділ героїв на хороших і поганих, чого в оригінальній історії Люїса Керрола немає й близько. Єдине, що режисер зберіг від англійського автора, — філософію сновидінь: хто керує пригодами Аліси — вона, якій це все сниться, чи, може, хтось інший, кому сниться вона? На жаль, абсурдистську казку спримітизували до неможливого. Наприкінці ще й приправили солодкавими повчаннями Аліси бундючних британських аристократів.

Але хай воно буде так. Казка на те й казка, щоб повірити у вигадки. Хоча часом вона скидається на страшну готичну історію: коли Аліса ночує на болотах, крокує по черепах та б’ється з чудовиськом. Маленька, що росте в животику моєї подруги, з якою ми дивилися «Алісу», у ці моменти відчутно стрепенулася.

Остаточний вердикт: фільм варто дивитися. Скрупульозний в деталях, прискіпливий до кожної дрібнички Тім Бартон створив добротну епічно–готичну картину. Одна з цих деталей варта того, щоб нею підвести фінальну риску: «Часом за сніданком я намагаюся повірити у шість неможливих речей щонайменше». Це репліка Аліси у фінальній битві, вигадана самим Керролом. Приємного перегляду.

 

КІНО В ДЕТАЛЯХ

— Капелюшника в українському дубляжі озвучував Остап Ступка. Червону Королеву — актриса Молодого театру Олена Узлюк. Білу Королеву — актриса й ведуча каналу СТБ Юлія Перенчук.

— Зріст Мії Вашиковської — 1 м 68 см. У фільмі вона постійно то росте, то зменшується. Щоб не використовувати повсякчас спецефекти, актрису іноді змушували ходити на ходулях.

— Червоного Валета грає Кріспін Ґловер, але в кадрі з’являється лише його голова. Тіло героя зроблене за допомогою комп’ютерної графіки.

— А от з персонажем Хелени Бонем Картер усе навпаки. Її голову надували за допомогою комп’ютерних ефектів. Хоча й реальна голова актриси потерпала не менше: щоразу перед тим, як з’явитися у кадрі, Картер проводила по три години у кріслі візажиста.

— Тім Бартон прагнув, щоб його герої виглядали якменш мультяшними. Тому перш ніж створити Білого Кролика, він кілька днів провів у притулку для кролів, фільмуючи їхню поведінку й рухи.

— На знімальному майданчику комп’ютерних героїв заміняли картонні макети або люди в зеленому, щоб у акторів був хтось перед очима, на кого б вони могли реагувати.

— «Аліса в Країні Чудес» надихнула дизайнерів на створення спеціальних колекцій. До прем’єри фільму в паризькому бутіку Printemps мали з’явитися колекція весна–літо 2010 від Донателли Версаче, аксесуари від Стелли Маккартні, сукні від Александра Маккуїна.