Замітає зима, замітає...

18.12.2009
Замітає зима, замітає...

«Це повний капець!» — кажуть співробітники «УМ», які приходять у редакцію з вулиці або ж переглядають стрічку новин. Але це не капець, а всього–на–всього циклон, який прийшов в Україну з південного заходу й просувається на схід. Стихією, яку він приніс, станом на вчора були охоплені більшість областей України — Одещина, Миколаївщина, Херсонщина, Буковина, Донеччина, Дніпропетровщина та інші регіони. Вчора й сьогодні негода хазяйнуватиме практичну в усій країні. Причому пік її припаде на наступні чотири дні, коли температура повітря перетне позначку у 20—25 градусів морозу. Синоптики кажуть, що треба протриматися до середи — циклон піде в Росію, на Ростовську область, відтак із 23 грудня в країні встановиться плюсова температура. А поки що — рятуймося!

 

Cитуація під контролем

Найулюбленіший заголовок усіх ЗМІ сьогодні — «Сніг пішов несподівано для комунальних служб міста» Щороку цю «домашню заготовку» використовують журналісти під час перших снігопадів. Насправді сніг усі очікували і, в першу чергу, комунальні служби. Але... Сніг майже паралізував рух транспорту в Чернівцях. Через це чимало буковинців зранку не змогли вчасно потрапити на роботу, а водії простоювали в заторах. Натомість працівники «МіськШЕПу» — міського шляхо–експлуатаційного підприємства запевняють, що зробили все можливе, аби підготувати дороги для водіїв. Водії скаржаться, що вранці машини ледве пересувалися, бо чимало доріг не підготували, як належить, працівники «МіськШЕПу»: «Вони мали вночі працювати», кажуть автовласники.

А працівники «МіськШЕПу» твердять абсолютно протилежне: кажуть, упродовж доби було аж 76 виїздів.

Павло Олоєр, головний інженер КП «МіськШЕП»: «Всі маршрути були оброблені. Сніг просто йде і йде, тому здається, що вулиці не оброблені. А під низом є суміш, і вона взаємодіє з колесами. Так що машини не буксують».

Віталій Іванческу вже шостий рік поспіль працює водієм «Міського шляхоексплуатаційного підприємства». Каже, що нерідко ті, для кого все це робиться, самі ж заважають прибрати дороги. «Річ у тім, що дуже заважають машини, особливо іномарки. Їх ставлять і вздовж доріг, і на тротуарах. І транспорту, і суміші, котрою посипають дороги, достатньо, — каже Віталій Іванческу. — Окрім того, чергові машини розчищатимуть дороги навіть уночі».

Уночі сніг ішов безперестанку, тому на ранок знову біля будинків його було майже по коліна. Але громадський транспорт ходить за графіком. Щоправда, в центрі міста на деяких ділянках утворюються затори і таке враження , що ти в тому тролейбусі чи «маршрутці» простоїш до кінця робочого дня. Люди, безперечно, не задоволені. Хтось критикує владу, хтось — місцевих багатіїв, які на своїх іномарках «плюють» на всілякі обмежувальні знаки та Правила дорожнього руху. До речі, у місті на обліку — понад 55 тисяч приватних авто. Це на 250 тисяч населення. Навіть звернення до власників автівок не виїжджати в ці дні без нагальної потреби, не створювати затори на дорогах та дати можливість спеціальній техніці прибрати сніг із проїжджої частини відверто ігнорується. Ну, звикли у нас місцеві мешканці на своїх джипах та «Тойотах» під’їжджати під двері ресторану навіть на пішохідній вулиці. Такий, на жаль, менталітет.

Сьогодні найбільша напруга виникає в годину «пік». Критичних ситуацій із заторами по кілька годин у Чернівцях наразі не було, навіть попри гористий рельєф та вузькі вулиці нашого європейського міста. Ще слід додати, що буковинці готуються до новорічно–різдвяних свят, тому в місті побільшало машин із районів, області. Під’їзди до супермаркетів цими днями значно більше завантажені автомобілями.

Працівники комунальних служб посипають доріжки сумішшю піску та солі, приватні підприємці зобов’язані розчистити територію біля своїх офісів та підприємств.

Як повідомили у прес–службі обласної Державтоінспекції, ситуація контрольована, аварій не збільшилось, надзвичайних ситуацій немає.

 

З Миколаєва до Херсона можна дістатися тільки вертольотом

На трасі Херсон—Миколаїв через снігову бурю та хуртовину утворилися гігантські затори з вантажівок і легкових автомобілів. Щоб урятувати людей, які потрапили до снігової пастки, планують задіяти вертольоти.

Цю надзвичайну подію у великій мірі спровокувало непродумане рішення мера Херсона Володимира Сальдо про повну заборону на в’їзд у місто вантажних автомобілів. Річ у тім, що напередодні через сильні снігопади у місті сталася рекордна кількість автомобільних аварій за участю вантажівок. А ввечері постові ДАІ отримали розпорядження перекрити в’їзд у місто для великих машин. Проте чиновники не врахували, що через цю заборону з’явилися жахливі затори, в яких, окрім вантажівок, застрягли як звичайні автомобілісти–приватники, так і очисна техніка, яка рухалася в засніжений Херсон із Миколаєва.

У гігантських заторах у багатьох людей закінчився бензин, і люди просто замерзають. Рятувальники з Миколаєва спільно з працівниками облавтодору в буквальному сенсі відкопали зі сніжних заметів 62 одиниці автотранспортної техніки, з них — чотири рейсових автобуси приміського сполучення.

Ще близько 400 автомобілів застрягли у сніговому заторі на ділянці траси Одеса—Мелітополь—Новоазовськ між Херсоном та Миколаєвом у районі села Клапан (Білозерський район). Утворився затор довжиною близько п’яти—шести кілометрів. На місце НП направляють посилений загін спецтехніки МНС, лісгоспів, у тому числі й БТР. Крім того, туди направляють бензовози з тонною бензину і тонною дизпалива. До розчищення заметів також передбачається залучити особовий склад і техніку військових частин.

Є навіть ідея звернутися до полку ООН із проханням задіяти для порятунку людей вертольоти.

Загальна ситуація як у Херсоні, так і в Миколаєві, дуже складна. Через безперервні снігопади знеструмлено понад 160 населених пунктів в обох областях. Очисна техніка не встигає справлятися зі сніговими завалами, громадський транспорт ходить із перебоями, через що на зупинках накопичується велика кількість людей, які дуже мерзнуть.

Як розповів «УМ» віце–мер Херсона Сергій Черевко, за один тільки день 46 осіб на вулицях міста отримали переломи і травми, з них 25 осіб мають потребу в екстреному проведенні операції. За його словами, міська станція швидкої допомоги за добу 365 разів виїж­джала на виклики. Не краща ситуація і в Миколаєві, де так само паралізовано рух міського транспорту, а снігоприбиральної техніки катастрофічно не вистачає. За прогнозами синоптиків, очікувати поліпшення погодних умов у найближчі три–чотири дні не доводиться.

 

КОМЕНТАР ІЗ ПРИВОДУ

Ігор Кроль, керівник прес–служби МНС України:

Нинішня ситуація була прогнозованою і до неї ми готувалися. В усіх регіонах України незадовго до цього пройшли спеціальні навчання, під час яких задіювали людей і техніку. Про негоду були попереджені органи влади на місцях та комунальні служби. Наші підрозділи були готові подати до лікарень та інших закладів автономне електропостачання у випадку відключення централізованого.

Підрозділи МНС сьогодні працюють у посиленому, я б навіть сказав, бойовому режимі. Поки що інформація про смертельні випадки у зв’язку з негодою до нас не надходила ні від медиків, ні від ДАІ, ні від наших спецпідрозділів у регіонах. Натомість ми маємо чимало випадків порятунку людей нашими бійцями. Так, в Овідіополі рятувальники МНС на пожежній машині доставили до лікарні дворічну дитину, яка потребувала невідкладної допомоги медиків, а на Черкащині врятовано двох рибалок, човен яких замерз у кризі посеред річки Сула. На Одещині з машин та автобусів, які потрапили в полон снігових заметів, визволено майже 700 людей.

Найближчими днями, як прогнозує Гідрометцентр, така погода ще збережеться. З огляду на це МНС радить водіям по можливості утримуватися від поїздок. У випадку виникнення дорожніх заторів, нагадую, що не можна займати зустрічну смугу руху, яка знадобиться для проїзду снігоочисної та рятувальної техніки. А людям, які живуть у сільській місцевості, рекомендуємо при погіршенні погоди утриматися від піших подорожей на далекі відстані. Також не можна допускати переохолодження організму. А якщо ви побачили обрив електродротів, ні в якому разі не наближайтеся до них.

 

Засніжена Пальміра

У середу — четвер жителі південних районів Одещини, включно з облцентром, опинилися в епіцентрі могутнього циклону, що сформувався над Чорним морем. Сильний поривчастий вітер, що супроводжувався рясним снігопадом, позавчора заблокував роботу Одеського й Іллічівського портів, змусивши диспетчерів вивести з акваторій гаваней судна — триметрові хвилі загрожували розбити їх об стіни причалів. Згодом снігова лавина стала засипати вулиці Одеси, грейдери не встигали очищати проїжджу частину. «Легковики» й мікроавтобуси все частіше буксували — то тут, то там виникали затори, а ті водії, що намагалися об’їхати колони, які загрузли в снігу, теж потрапляли в наметені вітром снігові кучугури на узбіччях, остаточно блокуючи рух на магістралях...

«Із центру міста на вулицю Бочарова я діставався упродовж трьох годин, — розповів «УМ» власник однієї з «легковушок» Артем Григоренко, що мешкає в густозаселеному масиві Котовського. — Причому ледве втиснувся в салон попутного автобуса, а власного «Опеля» довелося надвечір залишити на півдорозі, при під’їзді до Пересипського мосту...»

У ще гіршому становищі опинилися ті, хто не міг залишити робочі місця до шостої вечора. Деякі з них змогли повернутися додому лише близько 10–ї вечора. Але найбільші труднощі випали на долю жителів міста–супутника Одеси — Іллічівська, що змушені доїжджати на роботу за 15—20 кілометрів. У післяобідню пору на єдиній автотрасі, що з’єднує облцентр із 65–тисячним Іллічівськом, сталася аварія — і вантажівка, що застрягла, заблокувала майже на п’ять годин будь–який рух. У сніговій пастці опинилося більше тисячі автомобілів, причому невдовзі у салонах багатьох автомашин було так само холодно, як і за дверцятами, — пальне в баках закінчилося.

І лише завдяки підтримці техніки МНС пізно ввечері вдалося витягнути перші автомашини з автоколони на півдорозі до Іллічівська і розблокувати рух. На щастя, все обійшлося без переохолоджень і обморожень...

«Протягом четверга зареєстровано всього один випадок переохолодження мешканця Одеси, якого привезли з вулиці, зараз пацієнт у задовільному стані», — поінформували «УМ» у міській станції швидкої допомоги. Хоча, зауважив заступник оператора станції Василь Чеглатонєв, «у ніч на 17 грудня надійшло викликів у півтора раза більше, ніж зазвичай, — 678. А прибути до хворих медики своєчасно не могли — іноді доводилося йти пішки по 400—500 метрів, щоб надати невідкладну допомогу, передусім «сердечникам».

У ніч на четвер більшість одеситів добиралася додому на трамваях і тролейбусах, що функціонували цілодобово. Щоправда, кільком десяткам застряглих у снігу автомобілістам узялися допомогти, окрім спеціалістів міськуправління МНС, також група ентузіастів — власників потужних джипів, організованих місцевим лідером футбольної любительської ліги Андрієм Голубовим. Кілька джипів витягували із заметів автолюбителів до першої години ночі, а друга зміна — аж до 5–ї ранку 17 грудня.

Хуртовина в облцентрі вщухла учора вдосвіта. А у смт Теплодар, що за 40 кілометрів на захід від Одеси, вранці 17 грудня несподівано зарядив «крижаний» дощ — краплі дощу, підлітаючи до поверхні ґрунту, на подив місцевих мешканців, перетворювалися у дрібні льодові бурульки, внаслідок чого вулиці в обідню пору стали нагадувати ковзанки. Щоб запобігти масовим травмуванням, місцева влада попросила людей не виходити без крайньої потреби на вулиці, поки дороги не посиплять піщано–соляною сумішшю...

Таких запобіжних заходів вжила й Одеська мерія: оголошено про закриття дитсадків, шкіл, окремим підприємствам та організаціям рекомендовано обмежити свою діяльність, доки не очистять від снігу дороги і не відновлять нормальну роботу транспорту. Розслаблятися зарано — синоптики обіцяють свіжі хурделиці, налипання снігу, ожеледицю і 19–градусне похолодання.

  • Загинув за Батьківщину? Доведи

    60-річна Тетяна Горячевська пригадує, що спершу син Олександр не посвячував її з чоловіком у свої задуми. Він був інженером-теплотехніком за освітою, після закінчення вишу працював на Полтавському тепловозоремонтному заводі за фахом. >>

  • На чужині — не ті люди...

    Українці вже звикли до того, що війна в нас називається АТО, окупанти — сепаратистами, а біженці — переселенцями. Кажуть, що так зручніше «батькам нації» вести міжнародні перемовини. Це, у свою чергу, теж виявилося лише черговою брехнею і призвело фактично до капітуляції України перед так званими тимчасово непідконтрольними територіями. >>

  • «Русскій мір» у нашій церкві служити не буде»

    Село Черневе, що в Глухівському районі на Сумщині, — невелике, ледве чотириста мешканців набереться. Проте неабиякі пристрасті вирують нині в цій сільській глибинці, розташованій усього за якихось п’ять кілометрів від російського кордону. >>

  • Батько солдата

    Ця історія починається з Майдану. Олексій Кабушка пригадує, що потрапив на Майдан іще тоді, коли його, по суті, не було. Дізнавшись про те, що Віктор Янукович відмовився підписати у Вільнюсі договір про євроінтеграцію, відчув, що потрібно вирушати до Києва. Приїхав на Майдан годині о 19-й, але там нікого не було. Чоловік навіть розгубився: невже він сам такий? >>

  • «Нашим хлопцямна війні Бог дає інші очі»

    Доки ми з Юрієм Скребцем спілкувалися, він увесь час відволікався на телефонні дзвінки. Усі вони переважно стосувалися поранених українських воїнів, життя яких від самого початку бойових дій на Донбасі дніпропетровські лiкарi рятують постійно і цілодобово. >>

  • Зона як заповідник

    Чорнобиль і через 30 років після аварії на атомній станції є загадкою. Ми відправилися туди в організований тур, прихопивши власний старенький дозиметр 1987 року випуску... Нагадаю, напередодні 30-х роковин із часу вибуху на ЧАЕС Президент підписав указ про створення Чорнобильського радіаційно-екологічного біосферного заповідника. >>