Найбільший і найдорожчий проект українського військово–промислового комплексу почнуть втілювати у 2010 році: наступного року планується закладка першого головного корабля класу «корвет» для Військово–Морських сил України. Перший екземпляр коштуватиме орієнтовно 250 мільйонів євро. Розробники і Міністерство оборони обіцяють, що корабель буде надсучасним, одним із найкращих у світі у своєму класі. Якщо держава таки спроможеться профінансувати його будівництво...
Чи не ця обставина була вирішальною при виборі головного підприємства, на якому збудують корвет. Це Чорноморський суднобудівний завод (ЧСЗ) у Миколаєві. Для флагмана радянського кораблебудування будівництво корвета — ніби й нескладне завдання, проте у виборі саме цього підприємства у Міноборони був ще один мотив. Річ у тім, що акціонером ЧСЗ є компанія «Смарт–Холдинг», яка, окрім суднобудування, володіє вагомими активами у металургії та сільському господарстві. Керівництво «Смарт–Холдингу» погодилося у випадках перебоїв із державним фінансуванням будувати корвет своїм коштом до шести місяців.
Сам корвет вражає з першого погляду — своїми обтічними «футуристичними» формами, які є частиною технології «стелс», що зробить український корабель малопомітним для ворожих радарів. Як за водотоннажністю — 2500 тонн, — так і за озброєнням корвет наближається до фрегата. «У корветах зазвичай реалізовується два завдання, — розповідає «батько» корабля, головний конструктор України з військового кораблебудування Євген Борисов. — Ми ж вмістили у нього три завдання: протиповітряну і протиракетну оборону, ударну функцію та протичовнову функцію». Оскільки, на відміну від самих кораблів, жоден вид корабельного озброєння в Україні не виробляється, найновітніші зразки озброєнь, ракети, торпеди, міни й гармати закуплять у Німеччині, Франції, Італії та Данії, натомість українськими будуть радіолокаційна, гідроакустична системи, зв’язок, двигуни тощо. Команда корабля становитиме трохи більше сотні моряків, причому заплановано, що частина з них будуть жінки, для яких у проекті передбачені «особливі умови». Нові корвети побудують за новими стандартами комфорту для моряків: «Загалом, порівняно з тими кораблями, які є зараз у ВМС України, за житловими умовами це «небо і земля», — каже Євген Борисов.
Перші чотири кораблі мають збудувати до 2017 року, коли, нагадаємо, український Севастополь має залишити російський Чорноморський флот. Усього ж програмою заплановано будівництво десяти корветів до 2026 року. На етапі проектування у програмі «корвет» взяли участь близько трьох десятків українських підприємств, більшість з яких продовжить роботу над його практичним втіленням. «Це останній шанс для нашого військово–промислового комплексу, — каже пан Борисов. — Або ми його використовуємо і на ньому піднімаємось, або вдруге створити таку кооперацію буде неможливо». Тим часом на ЧСЗ, який майже двадцять років не будував повноцінних військових кораблів, у кораблебудівників неабияке піднесення: «Ви просто не уявляєте, який там зараз підйом, — каже гендиректор заводу Дмитро Мордовенко. — Тільки й розмов, що нарешті ми знову будуватимемо військовий корабель».