Уже вдруге за останні п’ять місяців харківські авіабудівники здали в експлуатацію літак, призначений для польотів перших осіб африканського та азійського континентів. У травні Ан–74 преміум–класу відбув до Лівії, а позавчора таку ж машину випробували на міцність члени офіційної делегації Лаоської Народно–Демократичної Республіки. Новенький літак теж надійде до урядового авіапарку й обслуговуватиме польоти винятково VIP–персон.
Чергова новинка «хазівців» — модернізований варіант регіонального транспортного літака Ан–74ТК–300, створеного кількома вітчизняними авіапідприємствами та конструкторами АНТК імені Антонова вісім років тому. Але, на відміну від базової моделі, завдяки впровадженим ноу–хау ця машина літає швидше та на більшу відстань, а також повністю відповідає сучасним вимогам ІСАО за рівнем шуму та шкідливих викидів в атмосферу. Пілот Вадим Балабан, який випробовував літак у присутності замовників, похвалив і навігаційні можливості новенької машини. Каже, що та може літати й сама, вільно орієнтуючись у відкритому просторі неба.
Внутрішнім інтер’єром харків’яни теж догодили лаосцям. При його створенні використовували лише натуральні високоякісні матеріали, включаючи шкіру, замшу, дорогі породи дерева та каменю, золото. Досить оригінальна й система освітлення — верхній ряд плафонів утворює свого роду світлову арку, а в нижній вбудовані невеликі світильники, що створюють ефект зоряного неба. Дизайнерську красу доповнює сучасне електронне начиння — невід’ємний атрибут ділового літака.
Це вже другий Ан–74, який обслуговуватиме лаоських перевізників. Перший поповнив авіапарк ЛНДР у квітні 1998 року та успішно експлуатується й досі. Ця приємна обставина дозволяє сподіватися на те, що вже найближчим часом харків’яни відкриють у Лаосі власну станцію технічного обслуговування, а керівники цієї держави замовлятимуть «Ани» і в майбутньому.
Судячи з усього, українська авіабудівна галузь після тривалої кризи починає набирати оберти — в 2009 році авіаконцерн імені Антонова уклав рекордну кількість контрактів: підписано 60 угод на купівлю літаків найпопулярнішої серії Ан–148, хоча з моменту презентації моделі в 2006 році і до початку цього року передбачалося виробництво і продаж лише 30 повітряних суден. Державний бюджет від виконання замовлень тільки Харківським авіабудівним заводом отримає 212 мільйонів доларів США, плюс прибуток від Київського авіазаводу — 500 мільйонів доларів США. Окрім того, тривають переговори з Іраном про продаж цій країні 68 (!) літаків.
Наступного року АНТК імені Антонова планує запустити в серійне виробництво новий пасажирський лайнер Ан–158, який уже почали збирати у Києві. Ще дві новинки у планах на найближчі роки — невеликий (на 14—18 пасажирських місць) літак бізнес класу Ан–168, або «АнтоновБізнесДжет» (Antonov Business Jet), який завдяки своїм технічним характеристикам (покращеній аеродинаміці) здатен долати без дозаправки до 7 тисяч кілометрів, і «вантажна версія» Ан–158Т із боковим люком або рампою.
На думку експертів, нові літаки мають усі шанси стати лідерами продажів у світі, гарантуючи таким чином безхмарне майбутнє українському авіапрому.