Аварія сталася у ніч на 12 серпня в одному із затонів на лівому березі Дніпра навпроти Херсона. Як стало відомо «УМ», козацька чайка «Спас» затонула не повністю, а лише частково — судно зарилося кормовою частиною, у якій розміщено двигун, під кутом близько 45 градусів у мул, але палуба човна не пішла під воду. На тому місці, де відбулася надзвичайна подія, також виявили нафтову пляму розміром 30 на 40 метрів. Пізніше з’ясувалося, що стався витік дизельного палива з бака корабля. Працівники Херсонського морпорту обгородили постраждалу акваторію спеціальними ботами й обробили сорбентом, який нейтралізує нафтопродукти. Відтак, запевняють вони, загрози навколишньому середовищу немає.
Піднімати судно з дна планують 14 серпня. Для проведення рятувальних робіт уже викликали плавучий кран з Очакова Миколаївської області та спеціально навчених водолазів.
Очікується, що найближчим часом зі Львова до Херсона прибудуть власники козацького човна. Як повідомив «УМ» начальник обласного Центру фізичної культури й спорту інвалідів «Інваспорт» Іван Міщенко, козацька чайка «Спас» перебуває поруч з їхньою базою з жовтня 2008 року. Судно вимушено стало на якір, очікуючи дозвільних документів на вихід у відкрите море. Планувалося, що «Спас» ітиме з експедицією до Атлантики. Капітан козацької чайки Мирон Гуменецький повідомив, що представники обласного центру «Інваспорту» не нестимуть ніякої відповідальності за те, що трапилося, згідно з угодою, підписаною раніше.
Як одну з версій НП, розглядають тріщину в корпусі судна. Адже чайка зроблена із натуральної деревини, тому від часу та перепадів температури цей матеріал міг луснути. З’ясовуватимуть причин аварії правоохоронні органі й працівники МНС.
ДОВІДКА «УМ»
Козацький човен «Спас» почали будувати в 2003 році у селі Раковець Львівської області. Конструкцію взяли з козацьких креслень XVІІ— XVІІІ століть, що зберігаються у Санкт–Петербурзькому архіві.Човен побудований із модрини й дуба. У 2006 році його спустили на воду, але не на морі, а в озері біля Яворова. А вже в липні у Севастополі чайка побачила море.
Довжина човна 20 метрів, ширина — 3,8 метра, осада — 1,2 метра. Висота щогли — 14 метрів. Площа вітрила — 80 квадратних метрів. Чайка обладнана вітрилами й мотором, екіпаж — до 14 чоловік.
Це модернізований варіант (з урахуванням сучасних вимог) стародавньої козацької чайки. На човні встановлений дизельний двигун «Перкинс» потужністю 80 кінських сил. Середня швидкість — 6 миль на годину. На «Спасі «є також шість бронзових гармат.
У травні 2007 року чайка зробила перший великий морський похід. Козаки ходили в Грузію, де брали участь у святкуванні Дня незалежності цієї країни. У червні 2007–го «Спас» був учасником торжеств із приводу 15–річчя Військово–Морських сил України. Тоді ж на «Спасі» гостював Президент України Віктор Ющенко.