Віднедавна сайти, на яких можна знайти своїх колишніх однокласників, одногрупників і просто друзів та колег, захопили українських інтернет–користувачів, склавши конкуренцію навіть «манії» «Живих журналів». Найпопулярніші з так званих «соціальних мереж» — російські «Одноклассники.ru» та «ВКонтакте.ru» з аудиторією зареєстрованих користувачів у 12 і 9 мільйонів, відповідно. На «ВКонтакті» зареєстровано близько 300 тисяч українців. Найбільш свідомі з них навіть заснували спільноту «ВКонтакті — українською!».
Нещодавно керівництво проекту пішло назустріч українським користувачам і за їх же допомогою в лютому цього року випустило україномовний інтерфейс «ВКонтакті», на який тепер кожен може перейти на сторінці налаштувань. «Нещодавно сайт «ВКонтакті» став найпопулярнішим у Росії. Багато хто тоді відзначив, що сайт є феноменально популярним і в Україні, — написав з цієї оказії розробник «ВКонтакті» Павєл Дуров. — Київ став третім після Москви і Санкт–Петербурга містом за кількістю реєстрацій». Українська — перша мова, якою переклали російський сайт «ВКонтакті», на черзі — білоруська й казахська.
Тим часом «Однокласники» вирішили піти іншим шляхом і відкрити в «братніх країнах» представництва. Як повідомляє інтернет–газета «Кореспондент», минулого року зареєстровано два нові домени odnoklassniki.ua та odnoklassniki.kz. На мови «братніх народів» «Однокласники» переходити не поспішають. «Спочатку сайти будуть російськомовними. В перспективі можлива їхня мовна локалізація», — сказав Альберт Попков, головний розробник «Однокласників». Навіщо ж потрібен перехід на українську веб–адресу? Відповідь проста: власники «соціальних мереж» заробляють на рекламі, яку на них розміщують. За місяць власники «Однокласників» заробляють близько 200 тисяч доларів на рекламі. Вже цього року в Україні та Казахстані відкриються бюро, які продаватимуть рекламну площу на, відповідно, українській та казахській версіях сайту місцевим рекламодавцям. Таким чином Альберт Попков та його латвійські компаньйони, які тримають менший пакет акцій, просто розширюють та диверсифікують джерела своїх прибутків.
Українські «соціальні мережі» конкуренції російським монстрам, на жаль, не складають. Наприклад, сайт Friends.ua має близько 50 тисяч зареєстрованих користувачів. Оскільки послуги він надає аналогічні, то з переходом основних мереж на українську мову Friends.ua, швидше за все, опиниться у зовсім не вигідному становищі. Існує також український проект «Сonnect.com.ua — Національна мережа України», який під гаслом «Об’єднуючи Україну» кілька місяців тому випустила група українських студентів, переважно з технічних ВНЗ Києва. Як стверджують самі розробники, за перші два місяці роботи сайту на ньому зареєструвалися близько 100 тисяч користувачів. Колектив планує до кінця року вивести сайт у трійку лідерів за відвідуваністю в Україні. Тож побачимо, чи підтримають українські користувачі вітчизняного виробника, чи й далі за їхній рахунок російські «акули інтернет–бізнесу» зароблятимуть собі на хліб з ікрою.