На вітчизняних автозаправних станціях знову міняють цінники. Причому аж ніяк не у бік зменшення. Процес, як це традиційно трапляється, розпочався із південних та східних областей. Ще 28—29 лютого у цінниках на більшості кримських АЗС замість 5.30 гривні за літр популярного «дев’яносто п’ятого» буденно вписали 5,60. От і все! При цьому надто зацікавлених автолюбителів ще й «втішили»: за тиждень–другий за цю ж популярну марку доведеться викладати і всі 6, якщо не більше, гривень. Місцевий антимонопольний комітет побачив у ситуації змову: мовляв, «бензинові королі» завчасно у традиційний спосіб почали готуватись до літнього сезону: зараз піднімемо трохи, а потім ще ледь–ледь.
Експерти ж дотримуються дещо іншої думки. Виконавчий директор консалтингової компанії «Паливні альтернативи» Віталій Давій сказав «УМ», що зростання ціни бензину зумовлене черговим рекордом вартості нафти: нині барель коштує вже 104 долари. «Бензин не дорожчає хіба що у Венесуелі, де на нього закріплена ціна у п’ять центів. У тих же країнах, де діють ринкові відносини, зараз спостерігається ажіотаж на ринку енергоресурсів, зростають ціни на паливо. Тож цей процес логічний і в Україні».
Із цією думкою погоджується й експерт з енергетичних питань, член Міжнародного енергетичного клубу Олександр Тодійчук. «Половину бензину від наших потреб ми експортуємо, — розповів він «УМ». — Причому майже сімдесят відсотків усього експорту надходить із Росії. Останнім часом Російська Федерація значно збільшила акцизи на нафту та нафтопродукти, стимулюючи тим самим власних видобувників переробляти сировину на своїй території. Для нас такий крок означає подорожчання продукції».
Із шести вітчизняних нафтопереробних заводів працюють тільки чотири. І ті — не на повну силу. Підігріває кризу і ситуація на «Укрнафті» — мережа її заправок і досі не працює. «Ми контролюємо 16 відсотків ринку України, — повідомили «УМ» у прес–службі компанії. — І наш вимушений простій також впливає на ситуацію з цінами».
Експерти одностайні: до кінця березня менше шести гривень бензин коштувати не буде. У квітні може бути 6,50 і навіть вище. «У нашій країні нині найнижчі ціни на безин серед наших сусідів, — каже Олександр Тодійчук. — Але пишатися цим не треба: вітчизняне пальне дуже низької якості. При цьому зростання продажу автомобілів на 60 відсотків означає: люди готові платити за пальне дорожче. Виробники вже розуміють цю тенденцію і переходитимуть на європейські стандарти, у тому числі Євро–ІІІ».
Впливати на цей процес можна, переконані експерти, але не радикально. До ринкових методів Олександр Тодійчук зараховує будівництво нових заводів. «Ще одне нафтопереробне підприємство у країні було б не зайвим», — вважає він. Найбільша спокуса нині для уряду — намагатися впливати на ціни адміністративним шляхом. Такі дії можуть викликати справжню кризу.
Подорожчання пального впливатиме на зростання споживчих цін. А ті, у свою чергу, розганятимуть інфляцію. Одна з перших реакцій на ситуацію, попередня і суто приватна, від директора кримського санаторію «Золотий колос» Володимира Кулінича: цьогоріч за путівку доведеться викласти на десять відсотків більше, ніж торік.