Зламані Радянщиною Крила – сьогодні день пам’яті видатного авіаконструктора Костянтина Калініна

10:24, 22.10.2021
Зламані Радянщиною Крила – сьогодні день пам’яті видатного авіаконструктора Костянтина Калініна

Видатний авіаконструктор Костянтин Калінін був розстріляний більшовиками, як «ворог народу». (Фото: Фейсбук Oleg Vyshniakov)

Сьогодні, 22 жовтня, день пам’яті Костянтина Олексійовича. Він спроектував надпотужний літак К-7, пасажирські літаки К-4 та К-5, бомбардувальники К-12 та К-13. Його літаки, виконані за аеродинамічною схемою «літаючого крила», лягли в основу авіації майбутнього, але сам видатний авіатор був розстріляний як «ворог народу». Цей видатний авіаконструктор був одним з найперспективніших у своїй справі.

 

Як інформує УМ, про це нагадав 22 жовтня Почесний Консул Держави Ізраїль у Західному регіоні Олег Вишняков.

 

У ХХ сторіччі Радянський Союз знищив багатьох геніїв, творців та митців. Їх політ думки розбивався об стіни радянського терору.

 

Народився Костянтин Калінін у Варшаві 5 лютого 1887 році. Це було рідне місто його матері – Маріанни Фридериківни. Батько майбутнього авіаконструктора Олексій Кирилович був родом з Воронезької губернії. Він служив офіцером царської армії, за відмінну службу отримав дворянський титул. Олексій помер, коли його сину було 4 рочки. Вихованням хлопця займалася мати.

 

У 1909 році Калінін вступив в Одеське піхотне юнкерське училище, яке з відзнакою закінчив 1912 року. Там він вперше побачив політ аероплана. Після цього юнак зрозумів, що найбільше він хоче літати.

 

Під час Першої світової війни Калінін пішов служити на фронт. Він воював, але не полишав свою мрію і 1916 домігся направлення на навчання до Гатчинської військової авіашколи. Там Костянтин вивчився на військового льотчика та отримав чин штабс-капітана.Після цього Калінін повернувся на фронт. Там одним із перших застосував радіозв’язок для коригування з повітря артилерійського вогню.

 

Після війни Костянтин переїхав до Києва. Там сталося по-справжньому доленосне для авіатора знайомство: з випускниками Київського політехнічного інституту Вікторином Бобровим і братами Іваном та Андрієм Касяненками. Вони вже на той момент були відомими – сконструювали понад 40 різних типів аеропланів.

 

У 1920 році Калінін поїхав вдосконалювати знання у Московський авіаційний технікум, але закінчити цей заклад він не зміг, через те, що не пройшов «чистку» слухачів. Тоді йому допомогли саме ті друзі з Київської політехніки. Вікторин Бобров на той момент став ректором КПІ, а проректором — Іван Касяненко. Вони запропонували Костянтину довчитися, одночасно він був призначений начальником виробництва Київського авіаремонтного заводу «Ремповітря-6».

Саме там Калінін розробив свій перший літак, який називався К-1. Особливість цієї повітряної машини – еліптичне крило, яке давало низку переваг, зокрема, зниження енергії двигуна, що забезпечувало вищу швидкість і більшу дальність польоту. Це був справжній прорив. Саме це крило, яке визнали як вагомий вклад у світове авіабудування, стало фірмовою ознакою конструкцій Калініна. Літак витримав випробування і став першою вітчизняною пасажирською машиною, рекомендованою до серійного виробництва. Для Костянтина це був справжній тріумф. Зважаючи на те, що це була його дипломна робота. Це був другий випадок в історії авіації (після Ігоря Сікорського), коли студент КПІ не лише цілком спроектував літак, але й впровадив його у серійне виробництво.

 

Після закінчення вишу Калінін отримав роботу у Харкові. Там він розробив конструкції пасажирських літаків К-4 та К-5, які витіснили машини іноземних марок. До речі, саме К-4 колись прогремів на Берлінській виставці, і отримав головний приз — Золоту медаль.

 

К-5, у свою чергу, був основною машиною радянської цивільної авіації. Під час Другої світової війни його використовували для транспортування поранених, доставки продовольства й озброєння, розвідки і навіть для нічних бомбардувань.

 

Головне досягнення Калініна – велетенський літак К-7, який за своїми технічними рішеннями випередив час на кілька десятиліть. Там було реалізовано схему «усе в крилі». Пасажирський варіант літака був розрахований на 128 пасажирів, військовий міг нести до 16,6 т бомбового навантаження або 112 озброєних парашутистів.

 

Але з ним трапилась трагедія. 21 листопада під час третього заходу на посадку літак раптом перестав слухати пілотів і врізався в землю. В пожежі загинули п’ятнадцять із двадцяти членів екіпажу та дослідників. Попри те, що слідча комісія не знайшла жодних помилок у розрахунках, для Калініна це був тяжкий удар.

 

У 1932 Костянтин Олексійович почав розробку військового літака К-12. Коли його вперше показали на виставці, він вразив усіх, іноземні гості називали цю машину «Жар-птицею». Але уряд Радянського Союзу відмовився від серійного виробництва через надміру інноваційність.

Калінін в той час готував інші, ще більш випереджаючі час проекти, але не знав, що його час спливає набагато швидше, ніж він думає…

 

22 жовтня 1938 року в підвалі внутрішньої в'язниці воронезького НКВД пострілом в потилицю був убитий авіаконструктор Костянтин Олексійович Калінін.

Людину вбили, тіло викинули в яму, а самого його викинули з історії.  Жодного літака Калініна не збереглося.  Він умів будувати звичайні літаки, робочі конячки, витривалі і прості. Такий був його К-1 - перший радянський пасажирський літак, розроблений в середині 20-х років, прийнятий для серійного виробництва, але не запущений в серію;  і К-3 - перший радянський санітарний літак, в якому можна було перевозити лежачих хворих. На літаку К-4 «Червона Україна» льотчик М. А. Снєгірьов і штурман І. Т. Спірін в 1928 році виконали великий переліт за маршрутом Харків-  Москва-Іркутськ-Москва-Харьків. Найбільшу популярність в СРСР отримав К-5, випущений в 1929 році. За п'ять років в Харкові побудували 257 таких машин.  К-5 став основним літаком, він був обладнаний вісьмома м'якими пасажирськими кріслами і ці вісім пасажирів мали в польоті таку розкіш, як туалет. Свій останній літак - К-15 - «безхвістка» з трикутним крилом великої стрілоподібності, великим трикутним кілем і ракетним двигуном, Костянтин  Калінін придумував вже в камері НКВС. Але про нього ми не знаємо майже нічого - вся технічна документація була знищена. Кажуть, Сікорський двічі кликав Калініна в Америку, але той не поїхав.

 

Ім’я Калініна на довгі роки просто викреслили з історії, нагадуванням лишалася лише літера «К» у назвах його літаків… Але зараз у нас є можливість згадувати, шанувати і наголошувати на ролі цього видатного конструктора в історії авіабудування.

 

Як повідомляла УМ, у Москві 20 жовтня 1930-го був розстріляний легендарний повстанський отаман і генерал-хорунжий Армії УНР Юрій Тютюнник.