Шахраї від імені Приватбанку: інструкція із втрати грошей

10:03, 29.08.2018

Мала сьогодні купу клопотів. Знайомий став жертвою шахрайства і ми разом намагалися розрулити ситуацію і хоч щось врятувати.

Якщо коротко, схема така. Подзвонили йому з незнайомого номера (починається на 091).

Незнайомий представився Службою безпеки ПриватБанк - надання банківських послуг, назвав знайомого по імені - по батькові і заявив, що на його кредитку хтось намагається оформити кредит на купівлю пральної машинки та двох смартфонів. На суму в 13 тисяч грн. Щоб перервати цю операцію, треба терміново з кредитною карткою іти до найближчого Приватівського банкомату і виконувати їхні вказівки. При цьому, потрібно бути з ними постійно на зв'язку, бо "інакше операція перерветься і гроші будуть втрачені".

На автоматі, постійно розмовляючи з шахраями, знайомий добрався до найближчого банкомату і виконав усе, що вони казали.

В результаті з'ясувалося, що:
- попри те, що в нього на карточці доступних коштів було лише трішки більше тисячі грн, він умудрився ще й оформити додатковий кредит на суму 12 тисяч грн.
- усі ці кошти, разом із доступною тисячею він зняв у банкоматі і одразу ж, за командою з телефона, пішов до автомата IPay і поклав на два номери Vodafone (один на 5 тисяч, а другий - на 8). Пояснення було просте: ви маєте зняти кошти, щоб перервати операцію, і покласти їх на "таємний рахунок", на який вам завтра в Приватбанку видадуть нову картку.
- після цього невідомі "благодійники" ще разів десять дзвонили на його номер, переконуючи його "завершити операцію", підійшовши знову до банкомату і вставивши карточку ("а ми скажемо, що робити").


За цей час ми побували в поліції, в офісі Vodafone, подзвонили в службу безпеки Приватбанку, написали електронну заяву в кіберполіцію.

Що вам сказати?
- в поліції нам чесно сказали, що відмовити в написанні заяви нам не можуть. Однак жоден слідчий не буде займатися цією справою.
- в кіберполіції пообіцяли звернення розглянути, але "нічого не пообіцяли"
- в офісі Vodafone нам пообіцяли "внести номери, на які перераховувалися гроші, в чорний список" (хто дасть гарантію, що ці сімкарти уже не на смітнику, а гроші з рахунку не переведені на інші рахунки? До речі, за попередньою інформацією Vodafone Ukraine - єдиний із операторів, який не співпрацює зі службами безпеки банків.
- в службі безпеки Привату пообіцяли розглянути звернення, хоча й теж нічого конкретного не гарантували, оскільки: а) переведення коштів на телефонні рахунки відбувалося за межами їхньої платіжної системи; б) усе було зроблено добровільно і у відповідності до банківських правил. Тому, якщо не вдасться вирахувати шахраїв, йому доведеться вилачувати щомісяця 1700 грн оформленого кредиту (плюс - відсотки по самій кредитці). Коротше, півзарплати - на банк, а з чого жити - мало кого цікавить.

Із цього всього випливає невтішний висновок: якщо ти десь комусь щось винен - тебе з-під землі дістануть. А якщо ти став жертвою шахрайства - це виключно твої проблеми (хочеться вірити, що це не так - подивимося, як розвиватиметься ситуація).

Паралельно виникає ще одне питання: звідки шахраї знали номер телефону і ім'я, по батькові людини? І ще одне, що підкупило - з ним спілкувалися вишуканою українською мовою.

Коротше кажучи, питань більше, ніж відповідей. Будемо стежити за розвитком подій. Чогось хочеться вірити в краще.

А всім іншим - будьте пильними. Бо... Дивись вище.