Художниця-шістдесятниця Галина Севрук у Чернігові через 40 років побачила знову своє панно

25.05.2021

Легендарна Галина Севрук i Софія Розуменко в Чернігові. (Фото Тараса ЗДОРОВИЛА.)

До 14 червня у Чернігові можна подивитися виставку робіт учасників Першого фестивалю монументального мистецтва «Перезавантаження», який проходив у місті впродовж трьох травневих днів на п’ятьох різних локаціях, основною з яких став обласний художній музей.

 

Загалом відвідувачам було представлено близько 100 експонатів. На фестивалі організатори поєднали розважальну, наукову та інформаційну складову — крім виставок, були музичні виступи, майстер-класи, живе спілкування та екскурсії по мальовничому місту, зокрема до музею Михайла Коцюбинського.


«У нас було дві мети: популяризувати монументальне мистецтво, показавши, наскільки воно різноманітне, а по-друге, домогтися того, щоб якомога більше людей почали його бачити під іншим кутом зору, відділяти від стереотипів. І ми хотіли показати його в історичному розвитку», — розповіла організаторка фестивалю Олена Загребіна.


Головною подією форуму став приїзд до Чернігова художниці-шiстдесятниці Галини Севрук (саме напередодні свого 92-річчя). Легендарну керамістку-монументалістку, співавторку знищеного 1964 року відражу «Шевченко. Мати» в Київському університеті, яка разом з іншими підписувала «Лист протесту 139» проти радянських репресій, — запросили на презентацію її панно «Давній Чернігів», яке після демонтажу в 2020 році з фойє чернігівського 21-поверхового готелю «Градецький» знайшло нову домівку в Художньому музеї ім. Г. Галагана.


Парадоксально, але авторка не бачила свого твору... 40 років! Панно «Давній Чернігів» було виготовлене в експериментальній лабораторії на території Софії Київської. Галина Сильвестрівна добре пам’ятає, як його монтували у готелі.


За роки творчої праці художниця створила сотні унікальних робіт з кераміки, присвячених історії України, вітражів, а також понад 30 монументальних панно, які прикрашали споруди у різних містах. Виставки Галини Севрук в Україні, Канаді, Німеччині, Росії зробили її ім’я відомим серед поціновувачів мистецтва.


«Добре пам’ятаю, як приїхали до Чернігова (а перед цим було оформлення столичного готелю «Турист») і монтували це панно: з яким ентузіазмом і задоволенням мені допомагали гончар Яків Падалка та архітектор Олександр Лобов, — розповіла мисткиня.

 

— Фактично всі мої роботи, які я робила в Києві, загинули. Минулоріч у «Туристі» демонтували моє монументальне панно «Місто на семи горбах», бо воно «не вписувалось в новий інтер’єр». Мені боляче! На жаль, зараз уже нічого не можу створювати... Дуже вдячна, що завдяки вам потрапила на виставку й цю мою клопітку роботу ви збережете для нащадків — чернігівці зробили те, чого не змогли зробити в Києві!..».


Тим часом кураторка інтерактивного онлайн-проєкту «60. Втрачені скарби» (який відібрано у Франції на пітчинг одного з найбільших світових фестивалів анімації Annecy) Софія Розуменко, презентуючи його присутнім, наголосила, що однією з п’яти героїнь інтерактивних новел є Галина Севрук.

 

І що цей проєкт акцентує увагу на дослідженні творчості і життєвого шляху художниць-шістдесятниць, які зробили колосальний внесок у мистецтво та історію України, тим самим розкриваючи їх світові.