Смоленська трагедія: десята річниця авіакатастрофи

11:19, 10.04.2020

За десять років з'явилася низка гіпотез про причини Смоленської катастрофі і перебіг подій.

Літак Ту-154, яким польська державна делегація прямувала в Катинь для участі в меморіальних заходах, присвячених 70 роковинам розстрілів енкаведистами польських військових у 1940 році зазнав катастрофи. У авіатрощі загинули всі 96 осіб, які перебували на борту літака, серед них і президентське подружжя Леха та Марії, а також представники політичної, військової, релігійної еліти Польщі. Розбився  під Смоленськом (Росія). Сталося це 10 квітня 2010 року.

 

Близько 11:00 ранку за московським часом літак Ту-154М зачепив лівим крилом березу на висоті 4 м і розбився на відстані 350-500 м від посадової смуги аеродрому Смоленськ-Північний. Всі політики летіли на жалобні заходи з нагоди річниці розстрілу польських офіцерів у Катинському лісі.

 

 

За десять років з'явилася низка гіпотез про причини  Смоленської катастрофі і перебіг подій. Спочатку Комісія державної авіації з розслідування авіакатастроф МВС Польщі визнала причиною катастрофи помилку екіпажу, визначивши як чинник інциденту недостатнє аеронавігаційне забезпечення польоту з боку диспетчерів аеродрому «Смоленськ-Північний». Проте згодом стали лунати й інші версії. У лютому 2016 року в Польщі, за рішенням тодішнього міністра оборони Антоні Мацеревича, поновили розслідування, створивши відповідну комісію.

 

У березні 2017 року Антоній Мацеревич назвав катастрофу під Смоленськом терактом, також він заявив про наявність «незаперечних свідчень російської відповідальності за смоленську катастрофу». У квітні 2017 року польська прокуратура перекваліфікувала звинувачення на адресу російських диспетчерів з «несвідомого» на «свідоме» доведення ними екіпажу президентського літака до авіакатастрофи.

 

У квітні 2018 року підкомітет Міноборони Польщі опублікував технічний звіт щодо Смоленської катастрофи, в якому, зокрема, зазначається, що ліве крило літака Ту-154 було знищене внаслідок внутрішнього вибуху. Таких же висновків дійшла і британська лабораторія судово-вибухових речовин Forensic Explosives Laboratory, підпорядкована Міноборони Великої Британії. Наприкінці березня 2019 року експерти цієї лабораторії оприлюднили дослідження, що підтверджує сліди тротилу в більшості з 200 зразків розбитого літака екс-президента Леха Качинського.

 

На даний момент розслідування цієї трагедії триває. Польська сторона неодноразово на міжнародному рівні підіймала питання про необхідність повернення Росією уламків літака президента Качинського. Російська сторона відмовляється це робити, наполягаючи, що не може цього зробити до закриття російського слідства. У Варшаві переконані, що небажання віддавати Польщі її ж власність свідчить про те, що Москві є що приховувати у справі катастрофи.

 

 

Як повідомляла УМ, прем'єр Польщі Матеуш Моравецький планує полетіти до Смоленська у річницю Катинського злочину