Чому місцевий депутат має сказати правду своїм виборцям: виконає він їхнє доручення чи ні

15:19, 07.12.2021

Депутат Дніпровської міськради Артем Хмельников. (facebook.com/a.khmelnikov)

Депутати всіх рівнів на початку виборчих кампаній демонструють свої програми, у яких, як не крути, є багато обіцянок. В цьому немає нічого дивного: кандидати бачать стратегію роботи по-різному, і свої плани намагаються озвучити якомога детальніше.

 

Проте за даними аналітичного видання "Слово і діло",  серед нинішніх нардепів рейтинг безвідповідальності, що грунтується на співвідношенні виконаних/невиконаних обіцянок, сягає 67%.

 

Обіцяне виборцям не завжди вдається виконати і не обов'язково причиною є недобросовісність: часто на заваді стають цілком об'єктивні речі.

 

До дня місцевого самоврядування редакція проаналізувала діяльність десятків відомих місцевих депутатів, щоби поспілкуватися на тему невиконання обіцянок.

 

В підсумку ми поговорили з депутатом Дніпровської міської ради Артемом Хмельниковим, який добре відомий в Україні завдяки залученню одних з найбільших в Україні грантів у енергоефективні проєкти на місцевому рівні.

 

Артем до того ж широко знаний в країні як амбасадор вітрильництва і яхтингу, а також як організатор спортивної команди «X-line», яка перемогла в регаті Dnipro Open Cup 2020. Це дозволяє йому перетворювати Дніпро на столицю вітрильного спорту, використовуючи повноваження місцевого депутата.

 

На думку Хмельникова, існує всього лише чотири причини, які теоретично можуть виправдати невиконання депутатом обіцяного своїм виборцям.

 

"В першу чергу, не завжди міська влада здатна здійснити ті заходи, яких від неї очікують люди. Наприклад, якщо ми говоримо про місто Дніпро — дуже яскравим прикладом є Дніпровський аеропорт, який є проблемою міста. Але цим питанням має опікуватись держава в цілому. Місто має репрезентувати це питання, але це дуже великий інфраструктурний проект, який має реалізувати держава разом з інвесторами.

 

По-друге, хоч є і такі проекти, які є в компетенції міста, але реалізація їх потребує загального обговорення: це рішення не залежить від одного депутата, а залежить від консенсусу в Раді, від фахового експертного підходу. Тому що не всі 64 депутати міської ради є фахівцями з розвитку транспорту. І вони бачать презентацію транспортних фахівців і на підставі цієї презентації приймають відповідні рішення.

 

Третя об'єктивна причина — це брак коштів. Їх завжди не вистачає в місцевому самоврядуванні, в державі, в бізнесі. Брак коштів не дозволяє вирішити всі питання одночасно.

 

І четверта причина — це питання компетенції, відсутності фахівців які б могли б швидко якісно вирішити запити виборців. Саме тому, депутат, коли отримує доручення від виборців має сказати, що йому потрібен якийсь час на те, щоб проаналізувати певну і тільки після цього відповісти: чи вдасться вирішити ці питання. Обіцянка стає назавжди обіцянкою, коли людям кажуть неправду — ділиться депутатським досвідом Артем Хмельников.

 

Здається, що представники органів місцевого самоврядування більш приземлені, і віриться, що на місцях обіцянки — це більше, ніж передвиборча агітація.

 

Також у спілкуванні з депутатом ми зрозуміли, що ключ до успіху та результативності місцевих депутатів — фокусування на місцеві козирі, які можуть стати перемогами національного рівня, як у випадку з вітрильним спортом у Дніпрі.

 

Цю тенденцію підтверджує і рейтинг виконання обіцянок від порталу "Слово і діло" згідно з яким місцева влада виявилася більш ефективною у плані виконання обіцянок: міські голови охочіше дають обіцянки і більше їх виконують.

 

Так, рекордна кількість обіцянок мерів сягнула 528, а найбільша кількість виконаних — 253. 

 

Найбільш відповідальними портал називає мерів Хмельницького, Чернігова та Дніпра. Вони виконали по 67-72% своїх обіцянок.

 

Найбільший відсоток "безвідповідальності" — у мера Полтави — 49%.

 

І, як ми вже переконалися, всі ці цифри також залежать від того, наскільки реальними до виконання були обіцянки народних обранців.