Мовний закон: як діяти якщо вас відмовляються обслуговувати українською

19:04, 12.01.2021

Відомі актори Ірма Вітовська-Ванца і Ахтем Сеітаблаєв та інші створили ролики про перехід сфери обслуговування на українську мову. (Фото з ФБ-сторінки Тараса Кременя)

Уповноважений із захисту державної мови Тарас Кремінь інструктує споживачів, як діяти, якщо ваше право на отримання інформації чи послуг державною мовою порушене.

 

Обмбудсмен розписав алгоритм дій по крокам і згідно із законодавством. Адже вже за кілька днів, від 16 січня споживачі зможуть надсилати йому скарги щодо відмови в обслуговуванні українською мовою. 

 

Як повідомляє Україна молода, відповідну інструкцію для українців пан Кремінь оприлюднив у соцмережах у вівторок.

 

 

Мовний омбудсмен пропонує спочатку спробувати владнати ситуацію на місці та попросити працівника обслуговувати державною мовою. А у разі відмови, звернутись до керівництва закладу або на "гарячу лінію" установи: торговельної мережі, АЗС, аптеки тощо.

 

Якщо і там буде відмовлено необхідно зафіксувати факт відмови (за допомогою аудіо, відео, письмового підтвердження очевидців тощо) та дані суб'єкта господарювання (назву, місцезнаходження, контакти суб'єкта)

 

Після цього протягом шести місяців з дня виявлення заявником порушення слід подати скаргу.

Тарас Кремінь пояснює, що подати скаргу до Уповноваженого варто на поштову адресу 01001, м. Київ, провулок Музейний, 12, електронну скриньку skarha@mova-ombudsman.gov.ua або заповнити відповідну форму на сайті Уповноваженого https://mova-ombudsman.gov.ua/

 

«У скарзі обов’язково має бути зазначено: прізвище, ім’я, по батькові, місце проживання особи, викладено суть скарги, який саме суб'єкт/працівник суб'єкта, коли, за якою адресою, яким чином порушив право скаржника. Рекомендуємо також додати докази на підтвердження», - зазначає омбудсмен.

 

За його словами, письмова скарга повинна бути підписана заявником із зазначенням дати. Тоді як в електронній скарзі також необхідно вказати електронну поштову адресу, на яку заявникові може бути надіслана відповідь, або відомості про інші засоби зв’язку з ним. Застосування підпису під час надсилання електронного звернення не вимагається.

Як повідомляла «УМ», 16 січня 2021 року вся сфера обслуговування, а також державні установи мають перейти на українську мову при спілкуванні з клієнтами й відвідувачами, хіба що ті попросять звертатися до них іншою мовою.

 

Державні службовці та особи, які набувають громадянство України будуть зобов’язані складати іспит з української мови відповідно до Закону «Про забезпечення функціонування української мови як державної».
 
 
У фракції партії «Слуга народу» підготували ефірні тези для депутатів, як саме вони мають коментувати журналістам норми закону про державну мову, згідно з якими сфера обслуговування має перейти на українську мову після 16 січня 2021 року.