«Після детального аналізу технічної документації, проведення низки лабораторних експериментів та дослідження місця сходу цистерн з'ясувалося, що причиною транспортного інциденту стало порушення правил перевезення небезпечного вантажу і відхилень від утримання рухового складу власником. Зокрема, в цистернах, в яких перевозився фосфор, був недостатній рівень води та зафіксовані відхилення від технічних норм самих цистерн», — ідеться у висновках експертизи, яку, як вказала «Укрзалізниця» у своєму повідомленні, проводили науковці Дніпропетровського національного університету імені академіка В. Лазаряна. Також, за словами експертів, майже у всіх цистернах були несправні запобіжні клапани, які мали б сприяти безпечному перевезенню вантажу. Встановлено, що цистерни піддавались ремонту та модернізації без участі заводу-виробника (Маріупольського машинобудівного заводу «Азовмаш»).
Далі в розісланій інформаційній листівці, очевидно, аби показати компетентність цієї експертизи, ідеться про наукові напрями діяльності університету та п'ятнадцятирічний досвід проведення таких дослідів не лише в Україні, а й державах колишнього СНД. Однак, з'ясувалося, вважати цю експертизу незалежною не те що не можна, а й смішно, адже такого навчального закладу не існує в природі! Насправді в Дніпропетровську є Національний університет залізничного (!) транспорту імені академіка В. Лазаряна, що можна легко перевірити, задавши запит у пошуковій системі Google. І цілком очевидно, чому прес-служба пропустила ці два слова. Адже говорити про якусь неупередженість, зважаючи на те, що університет залізничного транспорту має до неї безпосередній стосунок, не доводиться.
На запитання «УМ» , чи висуватимуть після цього дослідження якісь претензії до казахської компанії «Казфосфат», якій належали цистерни, з вимогою покрити завдані екології збитки, у прес-службі «Укрзалізниці», відповіли що «будь-які подальші дії і кроки з поданням позовів до суду відбуватимуться лише на підставі звіту урядової комісії. А ця експертиза незалежна, тому ні на що не впливає, і переговори з казахами наразі не ведуться». Проте впевненості у тому, що кабмінівські експерти не грунтуватимуть свій висновок на висновках «незалежного» дніпропетровського дослідження, немає.
Учора це підтвердив і віце-прем'єр-міністр України Олександр Кузьмук, який заявив, що правоохоронці обов'язково врахують під час розслідування причин фосфорної аварії висновки незалежних експертів. «Є висновки експертизи частково, які будуть передані в Генеральну прокуратуру для обробки і включення в остаточну роботу слідчої групи. Зараз справа слідчої групи, як це все зв'язати», — заявив високопосадовець. Відтак сумніви в тому, що «Укрзалізниця» давала доручення своєму ж університету провести експертизу, яку потім назвали незалежною і хочуть «зв'язати», аби відбілити Міністерство транспорту та зв'язку України й себе, — фактично знімаються.