Два витоки соляної кислоти за добу — щедрий «дарунок» довкіллю від «Кремнійполімеру». Попри те що в обох випадках цистерни, як і рухомий потяг, належали згаданому запорізькому держпідприємству, його керівники стверджують, ніби нештатні ситуації склалися не з їхньої вини. Про це вони заявили на терміновому «розборі польотів» за ініціативи заступника голови Запорізької облдержадміністрації Олексадра Бережного.
Перша аварія сталася о першій годині ночі з неділі на понеділок на станції Федорівка, що за 70 кілометрів від Запоріжжя. Фахівці зареєстрували випаровування соляної кислоти і зафіксували його як інцидент середнього ступеня небезпеки. Сімнадцять годин потому вже на Харківщині на ноги були підняті рятувальники облуправління МНС. За повідомленням прес-служби відомства, під час огляду 60-тонної (іржавої!) цистерни з 30-процентною соляною кислотою на станції Основа було встановлено протікання через півметрову (!) тріщину. Накладений бандаж виявився недостатньою гарантією убезпечення людей і довкілля. Як розповів «головний рятувальник» Запорізької області Володимир Янько, справні цистерни для переливання, як і помпи, знайшти тільки у Запоріжжі! Слава богу, кажуть еменесники, що тріщина «зачекала», і не сталося повного витікання соляної кислоти. У такому випадку хмара її випарів накрила б велику територію.
Коментуючи ситуацію, в.о. начальника виробничо-технічного управління «Кремнійполімеру» Олександр Рибалко стверджував, ніби «до транспортування ця цистерна не була такою іржавою і небезпечною», він не знав, що термін її використання — щонайбільше 18 років, а не 25, як це має місце. Згадана маріупольська компанія продовжила «життя» цистерни до 2009 року — попри те, що її металеве «тіло» змережоване швами зварювання.
Пан Янько та інші фахівці акцентують увагу на аварійному стані рухомого складу, що і спричинило цьогоріч уже чотири аварії з небезпечною продукцією лише «Кремнійполімеру». Цим фактом обурився Олександр Бережний: допоки ж, мовляв, буде такий бедлам із перевезеннями? Де-юре звинувачувати в усьому підприємство-перевізника — жодних підстав: у нього є вся необхідна дозвільна документація на продовження використання цистерн. «Одна з компаній, які ми звикли називати товариствами з обмеженою відповідальністю, створена при машинобудівному заводі в Маріуполі. Має вона й відповідну ліцензію, — уточнює в. о. директора ДР «Кремнійполімер» Володимир Болотов. — За погодженням з «Укрзалізницею» саме вона щоразу продовжує термін використання цистерн».
Наразі «Кремнійполімеру» заборонили перевезення еконебезпечних (хімічних) вантажів — до завершення розслідування фахівцями екологічних інспекцій і прокуратури обох інцидентів. Схоже, що «Укрзалізниця» знову буде поза зоною відповідальності — попри ту незаперечну обставину, що з дозволу саме її фахівців щороку подовжують термін використання «доконаних» цистерн. А віце-прем'єр-міністру Олександру Кузьмуку доведеться перекваліфікуватися: днями він клявся, що «той жовтий фосфор я вивчив ліпше, аніж свою дружину за 34 роки»; соляна кислота, судячи з перебігу подій, також варта уваги урядовця...