Коли достеменно фосфорні резервуари, які перевернулися на Львівщині і призвели до техногенної катастрофи, будуть вивезені з території нашої держави, питання непросте. Спочатку впевненість кабмінівських міністрів, які наввипередки кричали, що питання вивезення діжок уже вирішене, канула в Лету. Незважаючи на запевнення вітчизняних та російських експертів, що транспортування цистерн практично не становить загрози, братня Росія не поспішала давати «добро» на їхнє перевезення своєю територією. А прес-служба ВАТ «Російська залізниця» навіть натякнула, що не довіряє українським фахівцям, а тому пригрозила відправити до нас спеціальну комісію, яка на власні очі має перевірити стан резервуарів.
А тим часом Міністерство з надзвичайних ситуацій учора спростовувало заяву Львівської залізниці, в якій ішлося про підняття лише 13 цистерн і перебування ще двох у «підвішеному стані». Керівник прес-служби МНС Ігор Кроль розповів «УМ», що такі заяви — повна нісенітниця. «Резервуари підняті давно. Наразі ми завершуємо підготовку до їх транспортування з Львівської області очікуємо команди». Вчора опівдні стало відомо, що еменесники трудилися недаремно, а останні приготування до перевезення резервуарів завершені досить вчасно. Міністр із надзвичайних ситуацій Нестор Шуфрич повідомив, що РФ таки дозволила відправку фосфорного вантажу своєю територією. Щоправда, аби досягти такого рішення, довелося підключити російського посла в Україні Віктора Черномирдіна.
А ось ситуація з компенсацією Україні збитків за аварію Казахстаном і досі не прояснилася. Хоч директор «Укрзалізниці» Володимир Козак і висловив упевненість, що казахська сторона «полюбовно» заплатить за екологічну шкоду, директор компанії-постачальника фосфору «Казфосфат» Кайрат Шотбаков заявив, що не бачить підстав для цього, оскільки термін придатності цистерн не вийшов. У двох він закінчується лише у грудні цього року, ще 13 взагалі придатні для використання до 2008 року. Таким чином, Шотбаков спростував заяву міністра транспорту Миколи Рудьковського, який назвав причиною аварії саме застарілі діжки.
Більше того, казахська сторона не погодилася оплатити навіть транспортування та утилізацію фосфору. На думку Кайрата Шотбакова, це повинен зробити власник вантажу, голландська компанія Thermphos International BV. У свою чергу директор останньої Роберт Деруйтер вважає, що на момент аварії вантаж ще належав казахам, тому платити мають вони. Схоже, що компенсації витрат Україні доведеться добиватися у судовому порядку.