Чуємо «Рудьковський» — розуміємо «НП»
Схоже, винними зроблять усіх, окрім працівників Мінтрансзв'язку і його найвищого керівництва. Віктор Янукович на вчорашньому засіданні Кабінету Міністрів оголосив про створення урядової комісії на чолі з віце-прем'єр-міністром Кузьмуком. А його заступником призначили... Миколу Рудьковського, якого, за логікою, до з'ясування усіх обставин мали б узагалі відсторонити від виконання обов'язків, аби потім ні в кого не виникало сумнівів у об'єктивності висновків розслідування.
Одним із перших зіпсував усі карти виправдань Рудьковському генеральний директор «Укрзалізниці» Володимир Козак. Останній, ймовірно, відчувши, на чий лоб цього разу можуть полетіти всі шишки, чи не найоперативніше прокоментував власне бачення того, що трапилося, висловивши сумнів у несправності колій. «Дана ділянка дороги перебувала у доброму стані й була спроможною пропускати вантажні потяги зі швидкістю 90 км/год. А швидкість цього поїзда становила 57 км/год. Особисто я версію диверсії не розглядаю», — вибив пан Козак улюблений козир із рук міністра транспорту. Відтак останньому довелося нашвидкуруч вигадувати для журналістів щось більш-менш правдоподібне. Отже, нова «фішка» від Рудьковського: «Мені здається, що це все-таки технічний стан цистерн, у яких здійснювалося перевезення», — сказав він, закликавши надалі утримуватися від коментарів до завершення офіційного урядового розслідування.
А казахи — не винні!
Проте не минуло і дня після заяви, в якій очільник Мінтрансу «кинув камінь» у бік дружнього казахського народу, як представники цієї країни теж не захотіли бути «цапами відбувайлами», які б поклали імідж своєї компанії і країни на вівтар втримання на посаді міністра-соціаліста. «Партія з фосфором, яку перевозив потяг, що зазнав аварії у Львівській області, була передана в технічно справних цистернах», — повідомила УНІАН радник голови правління ТзОВ «Казфосфат» Айсулу Оразова і додала, що 600-700 тонн фосфору, які в даному випадку йшли транзитом через Україну, — звичайна партія.
Та й за умови, що причиною аварії таки дійсно послужила несправність цистерн, виникає запитання, чому цього не було виявлено українськими залізничниками ще при в'їзді потяга на українську територію. Аналогічної думки дотримується і голова Національної Ради з питань охорони здоров'я при Президентові України, професор Микола Поліщук, який у коментарі «УМ» назвав катастрофу наслідком халатності посадовців, які не зважили на «вибухонебезпечну» погоду і так-сяк перевірили вагони з вантажем. «Це явна провина тих служб, які давали дозвіл на перевезення фосфору, — переконаний пан Поліщук. — Зараз Мінтранс звинувачує казахів, які поставили не такі колеса. А хто перевіряв ці колеса при в'їзді на територію України? Теж казахи? Україна має міжнародні домовленності про перевезення вантажів, але ми повинні слідкувати не лише за справністю транспорту, а й за природними умовами. Відомо ж, що білий фосфор сам загорається при температурі 34—35 градусів тепла. А на заході держави в ці дні трималася температура + 37 і вище. Тому, навіть маючи дозвіл на перевезення фосфору, треба було вибрати інший, не такий спекотний, час для перевезення такого вантажу».
Тим часом питання перевезення цистерн з фосфором назад у Казахстан, звідки їх везли до Польщі, залишається відкритим, оскільки вони знаходяться у хаотичному стані. Як зазначив перший заступник начальника Головного управління МНС в області Іван Дідух, «ми готові до будь-яких надзвичайних подій, що можуть статися. Сподіваюся, що ми продумаємо все так, аби не допустити жодної помилки».