Минулої п'ятниці — надвечір — Харківський район столиці чимось нагадував Близький Схід, зокрема, Палестину, з якої донедавна намагалися виїхати тисячі біженців: із станції метро «Осокорки» впродовж кількох годин сунула колона людей. Щоправда, у Києві ситуація повторилася у мирних умовах і люди не полишали Україну, а намагалися дiстатися додому наземним шляхом, оскільки 13 липня о 18.05 рух Сирецько-Печерської лінії було призупинено: через виявлення тріщини на боковій стінці тунелю між станціями «Осокорки» та «Позняки».
Протягом вихідних постійні пасажири цієї гілки метрополітену були змушені пересісти на автобуси та маршрутки. Адже на два дні підземка, всупереч рекламі, яка досить часто лунає з гучномовців під землею, стала чи не найбільш незручним видом транспорту. Рух електропоїздів здійснювався у режимі звичайного вихідного дня від станції «Сирець» до «Осокорків». Після цілодобових робіт неполадки вдалося усунути, відтак уже вчора метро знову запрацювало на повну потужність.
Як виникло пошкодження бокової стіни, наразі з'ясовує слідча комісія. Однак ще до завершення її роботи начальник Київського метрополітену Петро Мірошников повідомив, що НП трапилося через втручання у роботу метрополітену ззовні, а саме — через будівництво над тунелем паркінгу. Це змусило киян задуматися, скільки ще таких будівництв ведеться у столиці і де гарантії, що одного дня будівельникам не вдасться «докопатися» до метро. Як це торік сталося в московській підземці. Там, нагадаємо, під час встановлення рекламного щита однією з паль будівельники «прошили» поїзд, що проходив по тунелю...
Заступник голови слідчої комісії Київської міської державної адміністрації Віталій Пшеничний розповів «УМ», що насправді ситуація дещо інакша і причиною НП стало порушення технології робіт при закладанні фундаменту. «Коли їде потяг, відбувається вібрація, що призводить до поступового вимивання грунту і його просадки. Для цього й ведуться роботи з укріплення землі, — каже пан Пшеничний. — Цим займалося ТОВ «Капітальний підземний ремонт свердловин» (ТОВ «КПРС»). Однак при проведенні робіт бетон був залитий не під «підошву» землі над тунелями, а між боковою стіною, що призвело до появи тріщини».
За словами Віталія Пшеничного, комісія дасть офіційний висновок причини аварійної ситуації протягом десяти днів. За цей період її члени, спільно з фахівцями та експертами, мають вивчити всю проектну документацію робіт і встановити, що саме робилося не так. Наприклад, є підозра про надто сильне збільшення тиску на стіни під час заливки бетоном. Відтак робоча група і визначатиме, чи є такі роботи безпечними для пасажирів і у які години доби. Наразі ж після першого засідання комісії третім пунктом прийнято рішення заборонити проведення будь-яких будівельних дій до завершення слідства.
Віталій Пшеничний також додав: якби в момент тріщини на цьому відрізку тунелю проходив потяг, вібрація і її наслідки могли б вилитися у катастрофу. Адже все відбувалося у час пік, тому і постраждалих рахували б сотнями. «Справа не в тому, що міг статися обвал. Достатньо було б лише однієї з бетонних плит, яка внаслідок аварії випала б на колії перед рухомим потягом... А далі — закрите приміщення, паніка — наслідки навіть важко передбачити».
У разі, якщо комісія встановить порушення норм ремонтною компанією, на неї мають бути накладені щонайменше штрафні санкції. Однак чи відсторонять ТОВ «КПРС» від робіт, важко сказати. Адже «добро» на будівництво паркінгів на вільних ділянках столичної землі та ж КМДА своїми рішеннями на оренду земельних ділянок і давала. А також доручила комунальному підприємству «Київський метрополітен» розробити проектно-кошторисну документацію зі зміцнення в тунелях грунтів. Окрім Сирецько—Печерської лінії такі роботи заплановано провести і на Куренівсько—Червоноармійській. Відтак і зупинити процес, у який вкладено мільйони гривень, схоже, буде непросто.