Просто диво вберегло пасажирів «Столичного експреса» Дніпропетровськ—Київ, що зійшов з рейок у середу біля станції «Росава». Бо вже наступного дня в ефірі телеканалу «1+1» міністр транспорту Микола Рудьковський озвучив дані, які не прозвучали на брифінгу керівництва «Укрзалізниці». Виявляється, на тій колії, на яку намагалися перевести «Столичний експрес», стояла електричка. І у разі зіткнення результат міг би бути ще трагічнішим.
«Усе це дуже серйозно, це не випадковість, чітко було прораховано, що саме в цей час на цьому переході можна зробити перевід», — сказав міністр. І потім додав, що вважає інцидент «терористичним актом».
Розшифровка системи, яка контролює роботу зв'язку та проходження поїздів, показала, що рейки на стрілочному переводі розвели після того, як машиніст проїхав на зелене світло семафора і не побачив загрози. Якби стрілка втратила контроль раніше — для машиніста загорілось би червоне світло, і він би застосував екстрене гальмування. «Відстань від вхідного сигналу до стрілки — 650 метрів. Машиніст цю відстань проїхав за 21 секунду. Цього часу зловмисникам вистачило, щоб частково розвести рейки. Через що відбулося сходження електровоза і за ним 5 вагонів», — вважає гендиректор «Укрзалізниці» пан Козак.
Нічого подібного досі на залізницях країн СНД не було. «Ми маємо збільшити увагу до безпеки перевезень пасажирів», — наголосив Микола Рудьковський. Правда, єдиний вихід, як це зробити (міністр сам погоджується, що до кожного стрілочного переводу міліціонера не поставиш) — знайти і покарати винних. Щоб не внадно було...
Тим часом список постраждалих збільшився ще на одну людину. Як повідомив заступник генерального директора «Укрзалізниці» Анатолій Слободян, 3 травня було додатково госпіталізовано 34-річного чоловіка з переломом носа і рваною раною вуха. Тож станом на вчорашній день у лікарні перебувало троє постраждалих (четвертого — 11-річного хлопчика — вже виписали додому).
Тим часом усі люди, які отримали травми, та ті, у кого вкрали речі, теоретично можуть розраховувати на компенсацію матеріальних збитків. Але спочатку потерпілим слід звернутися до начальника вокзалу «Київ-пасажирський», якому передали всі квитки та речі, що їх пасажири залишили в поїзді. Створено спеціальну комісію, яка буде визначати, хто і на яку суму зазнав матеріальних збитків. Але тут «Укрзалізниця» переводить стрілки, бо по компенсацію слід звертатися до страхових компаній.
Як пояснив співробітник страхової компанії ЗАТ СК «Раритет» (однієї з тих, до якої можна звертатися з питань надання компенсацій) Юрій Варченко, їхня компанія може відшкодувати збитки лише в тому випадку, якщо застрахована людина отримала інвалідність або тимчасово втратила працездатність. У другому випадку це 102 гривні за кожен день. По компенсацію до «Раритету» вже звернулося близько 20 осіб. «Усі, хто звернувся по медичну допомогу, отримають компенсацію», — сказав Варченко.
Для того щоб отримати страховку, потерпілий має принести медичну довідку або лікарняний лист, оригінал залізничного квитка, копію паспорта та акт про нещасний випадок, складений з начальником поїзда або представником «Укрзалізниці».
Щодо моральної компенсації, то тут усе значно складніше. Слободян розповів, що «Укрзалізниця» як бюджетна організація не може «розкидатися» коштами, тобто виділити по сотні гривень кожному із тих пасажирів, які таке пережили. Люди хіба можуть подати до суду на «Укрзалізницю». Також для потерпілих створено гарячу лінію (465-20-34), зателефонувавши на яку, можна з'ясувати всі питання щодо матеріальної та моральної компенсації.