Розбудовуємо державу Україна-3

28.04.2007
Розбудовуємо державу Україна-3

В епіцентрі уваги — Конституційний Суд України. (Фото РЕЙТЕР.)

      У попередніх двох публікаціях ми вже повідомляли читачів, що на замовлення газети «Україна молода» Центр політичних комунікацій Університету «Україна» та Всеукраїнська асоціація політичних наук (ВАПН) провели опитування 2200 громадян з усіх областей України щодо найактуальніших питань сьогодення. Нині ми продовжуємо знайомити наших читачів з отриманими результатами дослідження незаангажованої громадської думки.

 

Про недосконалість Конституції Другої республіки, або Прем'єр, що працює в гуманітарній службі Кабміну

      Після розгляду «українського питання» у Парламентській Асамблеї Ради Європи нам «прозоро» натякнули, що Конституція України системно не збалансована, а так звана політична реформа зразка 2004 р. суттєво порушила баланс політичних сил, особливо в частині відносин Президента і уряду.

      А хіба ми цього не знали? Безумовно, знали, але дехто з наших керманичів просто робив вигляд, що нічого не відбувається. Мовляв, якось буде... Ось і дійшло до того, що коаліція ухвалює закон про Кабінет Міністрів України, фактично ігноруючи думку Президента України. А наш «працелюбний» і «незаангажований» Конституційний Суд, який протягом майже року примудрився не ухвалити жодного рішення, навіть і не бере до розгляду подання глави держави з цього приводу. Президент очікував, що Конституційний Суд розпочне зрештою свою діяльність, а народні депутати, уряд схаменуться, згадавши дво- і тристоронні політичні домовленості, угоди та Універсал, підписаний сторонами. Натомість почалася «підкилимна» обробка нардепів і перетасовка фракцій (і це при партійних виборах!), що, по суті, грубо порушило волевиявлення виборців. «Коаліціонери» про них просто забули, як і про закони. Пішла повінь, яку вдалося тимчасово загатити лише президентським указом про позачергові вибори Верховної Ради.

      Хоч би там що було, ясно лише, що Конституція «Кучми—Табачника», з кишеньковим урядом і маріонетковим парламентом, яка була створена для легітимізації авторитарного політичного режиму, не підходить для України демократичної. Не підходить вона й правлячій коаліції та коаліційному уряду, які мали далекосяжні плани переробити авторитарний політичний режим із президентського — на прем'єрський.

      Спроби удосконалити написану для Л. Кучми (що «працював Президентом в адміністрації Д.Табачника») Конституцію похапцем, у полоні мітингових пристрастей, не можуть дати позитивних результатів. Такий «кавалерійський» підхід до внесення змін до Конституції нагадує післязимове латання дірок в асфальті під час весняного дощу. Всі розуміють, що ці латки проживуть лише один сезон, але ж треба кошти «освоїти»... То хто там тимчасово «працює Прем'єром у гуманітарній службі Кабміну?..»

Яка нам потрібна держава?

      «Демократична, правова і соціальна», — процитуєте ви нинішню Конституцію, і будете абсолютно праві. А в якій формі? Це вже — як домовляться основні політичні гравці. Головне, щоб не за спиною народу!

      Від себе ж нагадаємо тлумачення класичної політичної науки: «Політичний режим є формою існування держави».

      Переважна більшость країн світу має президентсько-парламентську форму, звичайно ж, демократичного політичного режиму. Розподіл повноважень може бути різним. Але обов'язково має бути баланс політичних повноважень між наступними інститутами влади:

      — законодавчою, виконавчою та судовою владою;

      — Президентом, парламентом та урядом;

      — центром, регіонами та місцевим самоврядуванням.

      Провідні юристи світу дискутують: яким же має бути згаданий баланс сил: симетричний чи асиметричний? Якщо, скажімо, у правовій державі пріоритет має законодавча влада (яка пише закони), то чому вона не має права їх тлумачити (і до чого тут Конституційний Суд?).

      А якщо гарантом Конституції є Президент, то які «конституційні ресурси» він повинен мати, аби утримати інші гілки влади в межах цієї ж Конституції? Оскільки джерелом влади в Україні є український народ, у народу ж ми і запитали.

До нарисів Конституції Третьої республіки

1. Призначення Прем'єр-міністра

      На думку більшості опитаних, керівника уряду має призначати Президент — 73,2%.

      А от у процедурних питаннях думки розійшлись:

      — за одноосібне призначення Прем'єр-міністра Президентом   — 27,5%;

      — призначення Прем'єр-міністра Президентом за погодженням з парламентом — 35,2%;

      — призначення Прем'єр-міністра Президентом за поданням парламенту — 10,5%.      

      Що ж стосується призначення Прем'єр-міністра парламентом, то прибічників такого варіанта    — лише 21.0%:

      — одноосібне призначення Прем'єр-міністра парламентом      — 4,0%;

      — призначення Прем'єр-міністра парламентом за поданням Президента — 8,9%;

      — призначення Прем'єр-міністра парламентом за погодженням Президентом — 8,1%.

      Таким чином, найбільше голосів набрала процедура призначення Прем'єр-міністра Президентом за погодженням чи поданням парламенту    — 45,7%.

2. Призначення віце-прем'єр-міністрів

      І тут більшість схиляється до того, що віце-прем'єрів має призначати Президент — 62,0%. Але і в цій графі анкети такі самі процедурні розбіжності:

      — одноосібне призначення віце-прем'єрів Президентом — 15,7%;

      — призначення Президентом за погодженням парламенту — 21,8%;

      — призначення Президентом за поданням парламенту — 9,0%;

      — призначення Президентом за поданням Прем'єр-міністра —15,5%.

      Водночас за призначення віце-прем'єр-міністрів парламентом загалом висловилося лише 27,0% респондентів.

      Отже, за процедурою, найбільший рейтинг має призначення віце-прем'єр-міністрів України Президентом за поданням чи погодженням парламентом або Прем'єр-міністра — 46,3%.

3. Призначення міністрів

      Що стосується призначення міністрів, відзначимо, що більшість опитаних схилилася віддати ці повноваження Президентові — 56,0%, а не парламентові — 28,7% чи урядові — 15,3%.

      Процедурно призначення міністрів Президентом, на думку опитаних, має виглядати наступним чином:

      — одноосібне призначення міністрів Президентом — 12,3%;

      — призначення Президентом за погодженням парламенту — 18,6%;

      — призначення Президентом за поданням парламенту — 8,2%;

      — призначення Президентом за поданням Прем'єр-міністра  — 16,9%.

      Підсумовуючи, зазначимо, що найбільше респондентів схиляється до ідеї призначення міністрів Президентом за поданням чи погодженням парламенту або Прем'єр-міністра — 43,7%.

4. Призначення керівників «силових» міністерств

      Президент, згідно з Конституцією, — головнокомандувач Збройних сил України. Тому ми і запитали респондентів: чи підтримують вони призначення Президентом міністра оборони, голови Служби безпеки і міністра внутрішніх справ?

      Голоси розподілилися наступним чином: «так» — 71,0%; «ні» — 18,9%; «важко визначити» — 7,5%; «інші думки» — 2,6%.        

5. Призначення прокурорів

      Оскільки Президент, згідно з Конституцією, є її гарантом, це й спонукало запитати респондентів, чи підтримують вони призначення Президентом Генерального прокурора, обласних, міських та районних прокурорів?

      Результати виглядають аналогічно: «так» — 62,5%; «ні» — 23,3%; «важко визначити» — 10,6%; «інші думки» — 3,6%.

6. Призначення голів

держкомітетів

      А ось тут громадська думка відмовила Президентові й дещо несподівано розділилася таким чином:

      — призначення голів держкомітетів Президентом (одноосібно чи за погодженням або поданням парламенту)    — 46,4%;

      — призначення парламентом (одноосібно чи за погодженням Президента або поданням Прем'єр-міністра) — 29,2%;  

      — призначення урядом (одноосібно чи за погодженням Президента або парламенту) — 24,4%.

      Отже, судячи з результатів опитування, громадяни менше знають про роботу держкомітетів та їхні державні функції, що й викликало певні розбіжності в оцінці процедурних особливостей призначення голів держкомітетів, які часто-густо мають не менше значення, ніж міністри.

7. Призначення заступників міністрів та заступників голів держкомітетів   

      Найбільше голосів набрало призначення заступників міністрів та заступників голів держкомітетів Президентом — 40,6%, потім — урядом — 35,3% і парламентом — 24,0%. І найпоказовіша тенденція — призначення за погодженням чи поданням протилежної гілки влади.

8. Обрання суддів

      Політизація і заангажованість судів призвели до того, що більшість виборців впевнена: в Україні потрібно обирати всенародним таємним голосуванням суддів Конституційного, Верховного, обласних, міських і районних судів: «так» — 54,6%; «ні» — 25,8%; «важко визначити» — 17,6%; інші думки — 2,0%.

      (До речі, колись у СРСР громадяни суддів-таки обирали, і це, як бачимо, не найгірший варіант боротьби з корупцією у судовій сфері).

9. Обрання регіональної та місцевої влади

      Народ часто-густо буває мудрішим за еліту, яка, начебто, має нас кудись вести. Чому ми так говоримо? Маємо підстави. Більшість респондентів заявила, що регіональних та місцевих керівників повинен обирати народ, а не призначати Президент, Прем'єр-міністр чи хтось інший.

      Отже, за обрання «губернаторів» висловилося 50,2%, мерів — 76,0%, голів районних адміністрацій — 49,4%, сільських та селищних голів — 77,8% громадян.

* * *

      На цій демократичній ноті і завершимо. А Конституційну комісію (яка обов'язково, на нашу думку, має бути утворена не лише з депутатів та чиновників, а й з професійних політологів, юристів, психологів та соціологів) просимо взяти ці дані до уваги. Може бути, при розробці нової Конституції ця інформація допоможе закласти такі підвалини законодавства, що унеможливить політичні кризи, зокрема й таку, яку ми нині переживаємо.

Валерій БЕБИК,
доктор політичних наук,
проректор Університету «Україна»,
голова Всеукраїнської асоціації політичних наук,
Любов ЯНЮК.
  • «Любіть Україну»

    Сьогодні ми закриваємо «поштову скриньку» конкурсу імені Джеймса Мейса, присвяченого 55-річчю від дня народження видатного сина американського народу і полум'яного патріота України. Конкурс серед молодих читачів «України молодої» тривав із кінця зими до початку літа. Редакція отримала доволі значний за обсягом доробок конкурсантів і, зрозуміла річ, нерівнозначний за змістом і виконанням; до нього долучилися не тільки учні й студенти, а й читачі «УМ» поважного віку. Всім дописувачам ми вдячні за увагу до «України молодої» і за висловлену активну патріотичну позицію. >>

  • Розбудовуємо державу Україна-2

    У попередній публікації 20 квітня ми повідомляли читачів, що газета «Україна молода» і Центр політичних комунікацій Університету «Україна» та Всеукраїнська асоціація політичних наук (ВАПН) провели дослідження громадської думки щодо найактуальніших питань сьогодення.
    Нагадаємо, що на запитання нашої анкети відповіли 2200 респондентів з усіх областей України, з яких 48,4% — чоловіки і 51,6% — жінки.
    За національністю: 78,4% — українців, 18,4% — росіян і 3,2% — представників інших національностей.
    За соціально-професійним статусом: 10% — робітників, 3% — селян, 11% — інженерно-технічних працівників, 17% — представників гуманітарної, 12% — управлінської, 9% — бізнесової сфер діяльності. Приблизно 13% — студентів та учнів, 3,5% — домогосподинь, 17% — пенсіонерів, 3,5% — державних службовців та військових.
    За віком: до 20 років — 8,2%, 21—30 років — 20,5%, 31—40 років — 13,3%, 41—50 років — 17,1%, 51—60 років — 18,9%, понад 60 років — 22,1% опитаних. >>

  • Розбудовуємо державу Україна

    Якими ви бачите суспільний і політичний устрій України, стратегію національного розвитку нашої держави, яка ваша громадянська й політична позиція, якою вважаєте роль газети в цих процесах і на яких аспектах діяльності й розвитку держави «Україні молодій» варто загострити увагу?
    З метою дослідити незаангажовану громадську думку з ініціативи газети «Україна молода» Центр політичних комунікацій Університету «Україна» та Всеукраїнська асоціація політичних наук (ВАПН) протягом березня 2007 р. провели опитування, з результатами якого ми починаємо вас знайомити. >>

  • Газета, яка не мовчить!

    «Україна молода» разом з Інститутом психології ім. Г. Костюка за підтримки Міжрегіональної академії управління персоналом у березі-квітні цього року провела опитування громадської думки щодо нашого життя-буття.
    Ми опрацювали 837 анкет, отриманих поштою, а також традиційними соціопсихологічними методами, і щиро дякуємо всім нашим добровільним помічникам за неоціненну допомогу.
    Як і обіцяли, сьогодні ми знайомимо вас із результатами нашої співпраці. >>