Восьма година ранку, а у Державному департаменті автоінспекції працівники спецпідрозділу «Кобра» отримують рознарядку по районах столицi, де нестимуть патрульну службу в рамках всесвітньої акції під егідою ООН «Перший глобальний тиждень безпеки дорожнього руху». «Прошу вас перш за все звертати увагу на водіїв, які їздять без ременів безпеки, порушують правила при перевезенні дітей або нехтують швидкісними обмеженнями», — наставляє колег командир підрозділу Аркадій Борисенко. — Також закликаю бути максимально витриманими і толерантними». Досвідчений Аркадій Борисенко каже це неспроста, в чому пересвідчуємося за тридцять хвилин після прибуття до «місця несення служби».
Перша дорога автівка за рухом жезла чемно паркується біля бруківки. Водій «Лексуса» мчав на чималій швидкості без ременя безпеки. Чоловік років під тридцять виходить з авто і на чому світ стоїть криє міліціонерів нецензурною лайкою. У відповідь інспектори Сергій Шевчук і Олександр Молоканов просять пройти, скласти протокол, пояснюючи, що це не примха, а лише турбота про безпеку. Це мало впливає на молодика, однак, коли дізнається, що разом iз правоохоронцями працює кореспондент «УМ», заспокоюється і навіть просить вибачення.
У наступного порушника — чоловiка на дорогому «Мерседесі» — окрім проiгнорованого ременя безпеки, працівники «Кобри» виявляють ще й несанкціоновано встановлену сирену. Тепер, попри штраф за ремінь, до протоколу додається ще й припис, який зобов'язує його у триденний термін зняти міліцейську сирену. «Указ, за яким, окрім спеціальних служб, заборонено встановлювати сирени, підписав Президент Віктор Ющенко, і це дуже правильно, — пояснює Сергій Шевчук. — Але реальних важелів проконтролювати, чи громадянин виконає припис, ми не можемо: через недосконале законодавство».
Нині правоохоронцям забороняється вилучати посвідчення водія. Додому порушнику приходить лише повістка у суд. Саме остання інстанція визначає грошове стягнення і його розміри. Найчастіше сума штрафу складає аж... вісім з половиною гривень, і то не завжди, — служитель Феміди може винести рішення про «усне попередження». Відтак ефективність роботи охоронців порядку на дорогах нівелюється самим законом.
Наступний «крутелик», якому працівники «Кобри» пояснюють, чому зупинили... Складалося враження, що вiн ось-ось накинеться на нас із кулаками. Коли протокол усе ж був написаний, кинув на прощання фразу а-ля «регіонал»: «Ви лоха какого-то остановитє!» Міліціонери у відповідь приязно посміхаються і вручають людині календарики, в яких наочно пояснюється, для чого потрібні ремені безпеки. Загалом хлопці в погонах звикли до такої «культури» водіїв, тому реагують абсолютно спокійно.
Після двогодинного патрулювання підбиваємо підсумки. Порушень назбиралося з добрий десяток. Декілька разів пропонували гроші... «Ми тут працюємо, бо хочемо, аби смертей на дорогах було менше. Та люди цього не розуміють і після складання штрафу кожен другий так i не пристебнеться ременем безпеки, — каже Олександр Молоканов. — Чому в Європі водії чемні й дотримуються правил дорожнього руху? Бо там штраф за одне порушення — це вагома частина зарплати. А у нас в судах ці протоколи пачками лежать роками, а водії, як правило, навіть не з'являються до суду».