Одинадцятикласники з міста Бровари Київської області почали збиратися на подвір'ї місцевої спеціалізованої школи №7 задовго до 10.30, коли офіційно було дозволено «запускати» учнів до приміщення, де відбуватиметься тестування. Хлопці та дівчата стояли невеликими групками, розмовляли між собою. «Надихатися перед смертю», тобто повторювати теоретичні питання, які могли б «випасти» під час тестування, як це зазвичай буває перед іспитами у школі чи вузі, ніхто не збирався, адже звичних «білетів» не було — запитати могли про що завгодно. Молодь впустили до школи на кілька хвилин раніше — щоб діти не замерзли. Входячи до школи, одинадцятикласники показували запрошення та паспорт (або свідоцтво про народження плюс довідка зі школи з фотографією, що підтверджувала особу учня) та дізнавалися, в якій аудиторії та на якому саме місці вони будуть писати тест.
Прізвище кожного учня було закодоване штрих-кодом, який інструктор наклеював на бланк відповідей (на «А», який буде перевіряти комп'ютер, — з одного боку, а на бланк «Б» з творчими завданнями — з двох боків). Учасник тестових випробувань не міг сісти на місце, призначене іншому учню, адже тоді код з позначенням, скажімо, «04», отримував не Петренко (як це було позначено в списку інструкторів), а його симпатична сусідка.
У школі тест мали писати 206 випускників, але двоє не з'явилися. Як розповів директор школи №7 Петро Приказчик, тестування проходило у 14 аудиторіях, і кожну з них перевіряла напередодні спеціальна комісія. Наприклад, парти в аудиторії, де проходитиме тестування, мали бути «прозорі», тобто без жодних «кишеньок» та поличок, на них не повинно бути нічого написано. Так само на плакатах на стінах не повинно бути жодних підказок.
При вході в кожну аудиторію, де проходило тестування, поставили парту, на яку учні склали свої сумки, мобільники, документи. З собою учням дозволяли брати лише чорну ручку. І протягом трьох годин, доки діти писали тест, їм не можна було ні вийти (хіба в разі крайньої потреби), ні їсти-пити. Буфет у школі також не працював. Так що підкріпити сили після випробування випускники могли хіба в найближчій кав'ярні.
Інструкторів добирали суворо. Наприклад, ними не могли стати предметники (які теоретично могли би щось підказати дітям — а це суворо заборонено!), класні керівники одинадцятих класів та вчителі, які мають родинні зв'язки з учасниками тестування. У Броварах тестування проходило у двох школах, тож учні цієї — сьомої — школи писали тест в іншій школі.
Головний інструктор Галина Лукашевич, відповідальна за тестування, не змогла відповісти, чи однаковими були завдання для всіх учнів. «Ми отримали контейнер із завданнями за день до тестування й відразу ж замкнули їх у сейфі. Тому навіть не уявляємо, які там питання», — розповіла вона «УМ». А ось зразки тестових завдань, які роздали всім учасникам тестування ще місяць тому, пані Галина бачила й оцінила досить високо. Хімік за спеціальністю, вона переконана, що тести з хімії може скласти будь-який старанний учень. А Петро Приказчик, математик за освітою, радить учням гарно готуватися до тестів з математики, куди входитимуть питання і з алгебри, і з геометрії. «У нас є спеціалізований клас, то я переконаний, що ці учні напишуть тести гарно. А ось учням непрофільних класів буде важкувато», — попереджує він.
Варіантів тестових завдань існувало 15, розповів працівник Центру оцінювання якості освіти Сергій Онищенко. Згідно з нормами, у класі під час тесту можуть перебувати не більше 15 учнів. Отже, кожен з них мав окремий варіант.
* * *
Нарешті «екзамен» закінчився. Секретний контейнер, з якого вже забрали конверти із завданнями, стояв у кімнаті інструкторів. Виглядав він, як великий пластмасовий судок з двома ручками. В контейнері лежали чотири використані пломби та дві новенькі, якими «судок» замкнули після того, як туди поклали бланки відповідей учнів після закінчення тестування.
Біля сейфу з завданнями провів цілу ніч немолодий охоронець із місцевого підрозділу спецохорони. На питання, чи все було спокійно, він знизав плечима: «А що тут могло статися?». «Страж тестів» переконаний, що всі ці підвезення тестових завдань спецзв'язком у броньованих авто, охорона сейфу, в якому містяться бланки завдань, протягом дня і ночі — це фарс, адже «кому треба, ті знають, як сфальсифікувати результати», i «робиться це не на такому, як тут, рівні». Єдина претензія представника «силових структур» — у школі було надто холодно. До того ж охорона, на відміну від інструкторів, додаткової платні за роботу в суботу не отримає.
* * *
Усі вищі навчальні заклади зобов'язані приймати сертифікати з результатами тестування випускників та зараховувати їх результат як вступний iз цього предмета. Шкалу переведення результатів тестування у «вступні оцінки» розробляє кожен вуз самостійно. Оцінки нижчі за 4 бали (за 12-бальною системою) є непрохідними для вступу до ВНЗ.
ДОВIДКА «УМ»
Усього в Україні діяв 531 пункт тестування; у Києві — 83 пункти.
28 квітня пройде тестування з історії або математики (на вибір).
Результати тестів з української мови будуть не раніше першого червня, а сертифікат з оцінкою випускники отримають до 20 червня.