А ще кажуть, що наш народ не любить класичної музики. Не вірте. Що костел св. Олександра, що славетний Миколаївський костел під час концертів заповнені вщерть меломанами щонайрізноманітніших вікових категорій. У вівторок увечері кияни, москвичі, а також представники далекого зарубіжжя (упізнати їх можна було по волоссю кольору воронового крила та за розкосими очима) зібралися послухати славетного в музичному світі професора з Великої Британії Крістофера Стембріджа та його дружину, віртуозну піаністку російського походження Еллу Севську.
У жовтні минулого року почесний член Королівського коледжу органістів Великої Британії, визначний європейський фахівець у царині старовинної музики, інструменталіст, музикознавець та педагог уже відіграв концерт в Олександрівському костелі. Панові Крістоферу настільки сподобались як приміщення, так і публіка, що він вирішив приїхати на початку Великого посту разом із дружиною. Ще два дні тому пані Елла виконувала старовинну музику в Мюнхені.
— Я дуже радий, що участь у концерті братиме ця чудова піаністка, — каже Крістофер Стембрідж. — Коли минулого разу я побачив у цьому костелі розкішний старовинний рояль, подумав, що чудово було б улаштувати тут наш спільний чи комбінований виступ. Ми дуже зацікавлено і уважно поставилися до програми.
Крім органа пан професор — майстер гри на клавесині. Подібно до українського перекладача Анатоля Перепаді, Стембрідж завжди їздить на велосипеді, до якого причеплено возик із клавесином. Професор — натурал від музики. Він не визнає електричних інструментів. Тому, коли побачив, яку прекрасну акустику має Олександрівський храм, вирішив виконати на київському органі твори для клавесина.
Елла Севська теж має доволі нетрадиційний, як на наше уявлення про музикантку, вигляд. Жодних концертно-вечірних суконь. Чорне напівпальтечко з широкими вилогами, чорні штанці, зручні спортивного типу черевики, по-робочому заколоте волосся. Зате, коли грала, у присутніх перехоплювало подих.
Крім середньовічних авторів, таких як Вільям Бьорд, Джироламо Фрескобальді, звучали твори Клода Дебюссі, Олександра Скрябіна. Особливо вразив несамовитий органний авангард «На пуантах» досить молодого сучасного композитора Джеральда Баррі. Твори виконувались на органі Oberlinger та на історичному роялі Bechstein.
З березня Крістофер Стембрідж планує виступити з концертом духовної музики в київському костелі св. Миколая. А тим часом дасть кілька майстер-класів студентам Національної музичної академії та гостям із московської консерваторії.
Варто зазначити, що концерти духовної музики в обох київських костелах — безкоштовні. За можливості слухачі можуть здійснити лише благодійні внески.
Віктор ОСТАП.