Провокаційний рекламний ролик оператора мобільного зв'язку «Джинс» про швидкий секс у туалеті знайшов собі «гарну компанію». Місяць тому непристойний ролик «поперли» з українських телеекранів, а тепер Національна рада з питань телебачення й радіомовлення вимагає припинити трансляцію ще двох рекламних роликів, які шкодять суспільній моралі й викликають обурення українців. Це «10 тачок за 10 пачок» McCoffee й «Ні... собі! Усе — людям!» компанії «Євросєть».
Нагадаю, що в рекламі McCoffee зображуються різні способи, якими люди заробляють на машину, зокрема й сексуальні стосунки між дівчиною-секретарем та її шефом. А в рекламі «Євросєті» показана захоплена реакція покупців на ціни на телефони, які продаються в магазинах цієї компанії. Покупці від здивування не можуть сказати жодного речення без смачного матюка, і хоч нецензурні слова йдуть без звуку, за артикуляцією можна легко здогадатися, яке саме слово вимовляють люди.
Як розповів «УМ» керівник прес-служби Нацради з питань телебачення й радіомовлення Микола Гриценко, Національна експертна комісія із захисту суспільної моралі зробила висновок про аморальність роликів, а заступник прокурора Києва Володимир Гоголь надіслав до Нацради звернення про необхідність заборони трансляції цих відеороликів. Тому Нацрада розіслала до всіх вітчизняних телерадіокомпаній листи з рекомендацією зняти ролики з ефіру. Є сподівання, що канали більш не транслюватимуть скандальні ролики і справа буде залагоджена «полюбовно». Якщо ж фахівці, аналізуючи телеефір, побачать, що якийсь канал усе ж таки залишив заборонені ролики, вони оголосять керівництву каналу попередження. Канал, який після цього не прибере ролики з ефіру, муситиме розкошелитися на штрафні санкції. А за несплату штрафу — отримає виклик до суду про позбавлення ліцензії. Втім, за словами Миколи Гриценка, до позбавлення ліцензії через рекламу в Україні досі не доходило жодного разу — всі канали «відбуваються» попередженням чи штрафом...
До слова, керівництву буває вигідніше «покрутити» аморальну рекламу ще кілька тижнів після попередження — гроші, отримані від рекламодавця, значно перевищують суму штрафу. Та й рекламодавці від цього не будуть у програші — галас, який здійметься навколо роликів, приверне зайву увагу покупців. Не пускати б такі ролики взагалі на екран, так в Україні не існує такого механізму — заборона виникає тільки пост-фактум.
А от у більшості західних країн для регулювання ринку реклами діє ще один механізм — Рада з нагляду за рекламою, до якої входять громадські діячі, представники рекламного бізнесу й ЗМІ. Вони розглядають скарги громадян на рекламу й вирішують, справедливі вони чи ні. Якби така структура існувала у нас, з екранів «злетіла» б добра половина роликів...
А ЯК У НИХ?
У січні цього року в Росії заборонили рекламний ролик жувальної гумки «Орбіт», який крутився у супроводi... гімну Китаю. Протест щодо використання реклами висловило Посольство КНР. Рекламна агенція BBDO, яка готувала ролик, з'ясовує, яким чином гімн потрапив у банк музичних треків, призначених для комерційного використання.
У грудні 2005 року Британська організація ASA заборонила в інтернеті рекламний ролик гри Mortal Kombat — Shaolin Monks, який мав сцени насилля. Один з ігрових персонажів цього ролика вириває в іншого серце, потім відрізає голову. Заборонити його попросили самі користувачі інтернету.
У 2005 році Великобританія заборонила ролик із рекламою харчової пасти Marmite (її намащують на хліб), головна ідея його — ви або любите Marmite, або її боїтеся. Любов цим роликом британцям не надто вдалося прищепити, а от жахи по ночах дітям почали снитися. Після скарг обурених глядачів ролик заборонили.
Під шквал критики і заборону потрапила у Британії реклама слабоалкогольного напою WKD. Напій рекламував чоловік, вдягнутий у розстебнутий плащ. Було видно, як чоловік притискає пляшку до причинного місця. Слоган: «А тепер — демонстрація WKD». Рада з нагляду за рекламою визнала її порнографічною і такою, що пропагує... ексгібіціонізм.
Британці свого часу заборонили ролик, який агітував проти введення єдиної європейської валюти. В ньому актор у ролі Адольфа Гітлера вигукував перед натовпом лозунги: «Ein Volk! Ein Reich! Ein Euro!» («Один народ! Одна держава! Один євро!»; в гітлерівському оригіналі — «Ein Fuehrer!» («Один фюрер»).
За сюжетом забороненої в США реклами громадської організації «Люди за гуманне ставлення до тварин», у супермаркеті відбувається сцена захоплення заручників. Невідомий «терорист» каже переляканим людям, що при найменшому опорі всі будуть убиті, розчленовані і зварені. Коли камера нарешті показує захопника, глядач бачить індичку, яка вимагає, щоб люди припинили їсти м'ясо.
У тій же таки Великобританії була заборонена реклама ігрової приставки Xbox компанії «Майкрософт». Ролик починався з народження дитини, нарізки з різних сюжетів її життя, під кінець якого чоловік старів і падав до могили. Рекламним слоганом була фраза «Життя коротке. Більше грайся».
До речі, країною-лідером із заборони реклами є Великобританія — там було знято з демонстрації найбільшу кількість рекламного продукту.