Не згоден з лідером — прощайся з депутатством?

19.01.2007
Не згоден з лідером — прощайся з депутатством?

Блок Тимошенко вважає, що iмперативний мандат дозволить переформатувати бiльшiсть i зупинити «дерибан» у Київрадi. (Фото УНІАН.)

      Відновлення демократії — процес в Україні незавершений, а часто i непоступальний. Це підтвердилося 12 січня 2007 року, коли було схвалено закон про внесення змін до деяких законів України щодо статусу депутатів Верховної Ради АР Крим та місцевих рад (далі — Закон). Так завершився процес імператизації мандатів депутатського корпусу. За межами імперативного мандата залишилися лише депутати сільських і селищних рад.

 

Навіть Путін відмовився від цієї норми. Бо вона — недемократична

      Імперативний мандат завойовував свої позиції поступово, і цей процес, хоч як це парадоксально, розпочався ще під час Помаранчевої революції. Першим кроком у цьому напрямі стала політична реформа, вироблена в умовах авторитарного режиму. Конституційні зміни з 1 січня 2006 ввели новий для країни інститут імперативного характеру мандата члена парламенту. І хоча всі без винятку європейські держави — члени Європейського Союзу — у своїх конституціях не лише не визнають, а й прямо забороняють цей самий імперативний мандат, ініціаторів реформи в Україні це не зупинило.

      Отже, в нашій державі на конституційному рівні вищим керівним органам політичних партій було надано безпрецедентне право — позбавляти мандата того народного депутата, який втратив зв’язок зі своєю партійною депутатською фракцією.

      Не можна оминути юридичну техніку формулювання такої підстави: «невходження народного депутата України, обраного від політичної партії (виборчого блоку політичних партій), до складу депутатської фракції цієї політичної партії (виборчого блоку політичних партій), або виходу народного депутата України зі складу такої фракції» (п.6 ст.81 Конституції).

      У попередньому складі парламенту динаміка міжфракційних переходів справді була високою — це стало однією з ключових проблем його політичної структурованості.

      Проте, щоб усунути проблему міжфракційних переходів, політичним партіям було надано право достроково позбавляти депутата його мандата за ширшого переліку підстав. І навіть взагалі без них, бо, наприклад, виключення депутата зі складу фракції буде автоматично означати його «невходження» до неї.

      Можна дискутувати про те, чи розв'яже такий специфічний підхід старі проблеми, чи створить ще більше нових. Однак автор цих рядків однозначно стверджує: конституційної норми з подібним змістом немає в жодній конституції країн зарубіжної Європи. Європейською конституційною практикою було відкинуто процедуру відкликання члена парламенту виборцями. Тим більше — політичними партіями.

      Але українським прихильникам імперативного мандату навіть цього видалося замало і вони поставили перед собою чергову мету — поширити його дію на депутатів місцевих рад. Вітчизняного законодавця не зупинило й те, що у 2005 році в Російській Федерації під час оновлення виборчого законодавства навіть Володимир Путін руками фракції «Єдина Росія» все-таки відмовився від ідеї імперативності мандата, оскільки це б дискредитувало його країну.

«Неморальних» — геть із депутатів?

      Якщо перший крок було зроблено тоді, коли парламент, по суті, змушений був схвалити у пакеті зі змінами до Конституції й закон про особливості застосування закону про вибори Президента, створивши в такий спосіб законодавчі основи для третього туру президентських виборів, то зараз ситуація кардинально інша.

      У грудні 2004 року частина парламенту погодилася на нині чинний антизахідний варіант конституційних змін задля законодавчого виходу з політичної кризи. Сьогодні парламентсько-урядова коаліція разом із частиною опозиції демонстративно й цілеспрямовано пішла на введення імперативного мандата депутата місцевої ради, знаючи про неприйняття цивілізованим світом цього інституту.

      І той, хто вважає, що таким чином політичні партії отримали механізм впливу на недисциплінованих депутатів, глибоко помиляється. Якщо читати оновлений пункт 5 статті 5 Закону, очевидно, що вищий керівний орган політичної партії (блоку) наділяється повноваженням приймати рішення про відкликання та дострокове припинення повноважень депутата місцевої ради (крім депутата сільської, селищної ради) за доволі нечіткими підставами.

      Згідно із Законом, повноваження депутата місцевої ради можуть бути достроково припинені в тому разі, якщо він:

      1) не подав заяву до місцевої ради про входження його до складу депутатської фракції відповідної місцевої організації політичної партії (блоку), за виборчими списками відповідної місцевої організації якої його було обрано депутатом місцевої ради;

      2) вийшов зі складу депутатської фракції (подав особисту заяву про вихід зі складу депутатської фракції або перейшов в іншу депутатську фракцію);

      3) відкликається з інших підстав, встановлених вищим керівним органом політичної партії (блоку).

      Тобто закон встановлює дві підстави для дострокового припинення повноважень депутата місцевої ради, а, крім того, уповноважує керівний орган партії (блоку) довільно встановити будь-які інші підстави для цього.

      Відроджуючи радянську традицію, ще більш нечітко сформульовані підстави для відкликання виборцями депутата парламенту АРК. Тут указані й «порушення депутатом Конституції і законів України, інших актів законодавства», і «незадовільне виконання депутатських обов'язків», і «використання депутатського мандата в особистих та корисливих цілях», і навіть «систематичне порушення норм етики і моралі» (пункт 2 Закону).

      Український законодавець, очевидно, не дуже чітко уявляє, що «порушення законів України» — це й перевищення швидкості водієм, і перехід пішоходом вулиці на червоне світло світлофора тощо. Про такий привід, як «порушення норм моралі», не варто й говорити. Оскільки при всій повазі до моралі, змісту її норм точно не знає ніхто. Частина суспільства, наприклад, усерйоз вважає глибоко аморальною участь депутатів рад різного рівня в ухваленні рішень про виділення земельних ділянок фізичним особам без проведення аукціонів. Водночас самі народні обранці та політичні сили, які їх спрямовують, схоже, дотримуються з цього приводу іншої «моральної» думки.

«Задній хід» — усупереч Конституції

      Неконкретні формулювання Закону розширюють простір для довільного їх тлумачення, вибіркового застосування його норм щодо депутатів, які відкрито чи в думках не погоджуються з «генеральною лінією» партії.

      Утім справжня мета закону окреслюється, якщо прочитати його прикінцеві положення. «Цей Закон набирає чинності з дня його опублікування, і його дія поширюється на депутатів місцевих рад (крім депутатів сільських, селищних рад), обраних 26 березня 2006 року відповідно до Закону України «Про вибори депутатів Верховної Ради Автономної Республіки Крим, місцевих рад та сільських, селищних, міських голів» від 06.04.2004 року №1667-IV».

      Керівництву політичних партій надто хочеться відрахувати з числа депутатів місцевих рад тих із них, які вже від березня 2006 залишили відповідні фракції. При цьому, природно, не буде враховуватися нестійкість ідеологічної бази та політичної лінії самої партії.

      Перетасування депутатського корпусу, фактична зміна результатів місцевих виборів стане ще одним політичним феноменом України, що віддалятиме її і від демократії, і від європейських цінностей конституціоналізму. Результатом цього закону стане ситуація, коли четверо—п'ятеро керівників політичних партій (блоків) уже після виборів будуть визначати і змінювати персональний склад депутатів місцевих рад.

      Із демократією західного зразка така ситуація не має і не може мати нічого спільного. Ускладнює проблему те, що ймовірне президентське вето на цей закон ще більш імовірно буде подолане парламентом.

      Депутатів місцевої ради, можливо, врятує норма Конституції, яка встановила, що «закони та інші нормативно-правові акти не мають зворотної дії в часі, крім випадків, коли вони пом'якшують або скасовують відповідальність особи» (ст. 58).

      Але це станеться лише за умови, що сама Конституція та механізми її захисту стануть стримуючим фактором для все більш агресивних політичних сил, переважна більшість яких за своєю внутрішньою організацією є недемократичними структурами з непрозорим фінансуванням.

Василь ЛЕМАК,
доктор юридичних наук,
професор Ужгородського національного університету
(з сайту «Українська правда»).

 

ІНША ДУМКА

      Закон про імперативний мандат для депутатів місцевих рад допоможе подолати корупцію, сприятиме політичній структуризації суспільства, встановить чітку та зрозумілу відповідальність депутатів місцевих рад перед виборцями та політичними партіями. У цьому переконані представники Блоку Юлії Тимошенко, зокрема, народний депутат Богдан Губський. «Закон впроваджує більш прозорі та публічні правила гри в середовищі усіх місцевих рад України, а виборці отримають надійну гарантію, що депутати будуть реалізовувати передусім ті програми, за які вони голосували».

  • Львовом — з колядою

    Львів, який неофіційно називають культурною столицею України, уже не один рік виборює право називатися і Різдвяною столицею. До всіх різдвяних сюрпризів цього року долучиться іще один — пасажирів львівських трамваїв та тролейбусів протягом свят будуть тішити популярні різдвяні мелодії у виконанні улюбленців не лише львів’ян, а й усіх українців — «Піккардійської терції» та Павла Табакова. >>

  • Ірина Геращенко: ЄС налаштований на асоціацію завдяки «війні» з Росією

    Перший сесійний тиждень Верховної Ради після літніх канікул почався напрочуд мирно: без бійок, без блокувань, без фізичних ексцесів і морального тиску у форматі «опозиція vs влада». Депутатів примирила Європа. Точніше, євроінтеграційний напрям, що ним крокує Україна. >>

  • Віра Ульянченко: Обласна влада ні на кого не тисне і ні перед ким не плазує

    Представляти Віру Іванівну, певно, зайве. Її ім'я й по батькові (саме так — без прізвища) говорить саме за себе ще з тих часів, коли вона була першою помічницею Віктора Ющенка на початку століття. Навіть листи до неї, як розповідає сама Ульянченко, підписують просто: «Вірі Іванівні». І доходять.
    Про те, якою впливовою вона є, як поважає її думку сам В.Ю. і як запросто вона спілкується з найбагатшими людьми України, ходять легенди. Коли глава держави призначив Віру Ульянченко керівником Київської обласної держадміністрації, багато хто сприйняв це скептично: одні висловлювали сумніви в умінні Віри Іванівни «перекваліфікуватися» з «няньки Ющенка» в «губернатори», інші іронізували, називаючи це призначення «почесним засланням» подалі від Банкової. Відтоді минув понад рік, і голоси скептиків стихли. А легенди про впливовість Віри Іванівни анітрохи не потьмяніли.
    І ще ремарка: напередодні виборів брати інтерв'ю у партійного керівника області завжди складно — воно в будь-якому разі виглядатиме «піарним». Але, зрештою, коли ж владі й звітувати про свої успіхи, як не перед виборами? Як каже правдоруб Віра Іванівна, «виборець сам повинен у всьому розібратися». До речі, найулюбленіше її слово — «безперечно». >>

  • В'ячеслав КИРИЛЕНКО: Ми змогли повернути довiру людей

    «В «України молодої» диктофони добре пишуть?» — запитав Кириленко, щойно кореспондент «УМ» переступив поріг його кабінету в партійному офісі «Нашої України». «А що, — питаю, — ви зірвали голос?». Кириленко підморгує: «Почався виборчий тур».
    Наша розмова відбулася наступного дня після того, як десант «НУНС» повернувся з першого етапу виборчого туру, який проліг через Сумщину, Полтавщину та Кіровоградщину. А днем по тому «нашоукраїнці-самбісти» мали вирушити на Дніпропетровщину. Власне, наша розмова з Кириленком і почалася з того, як він оцінює старт виборчих турне. >>

  • Андрій Шкіль: Регіони — «діти» слухняні. Але нерозумні

    Якщо «Наша Україна» до останніх передз'їздівських днів тримала інтригу з виборчим списком, то Блок Тимошенко «вистрелив» іншим. «Списочники» БЮТ лишились у своєму попередньому складі, зате присутність з-поміж 103 депутатів V скликання (яких Юлія Володимирівна за відданість і стійкість залишила при кандидатській надії) особливого гостя — президента Європейської народної партії Вілфреда Мартенса — привернула загальну увагу. Мартенс приїхав не просто так — він запросив «Батьківщину» приєднатися до клубу ЄНП. Ця подія відразу потягнула за собою обговорення ідеологічного керунку, в якому рухатиметься БЮТ, відсунувши на другий план ініціативи, з якими виступала на з'їзді Тимошенко, не кажучи вже про інший актуальний аспект — стосунки БЮТ з колегами від «Нашої України — Народної самооборони». Втім на все свій час. Час підписувати спільні угоди і час їх виконувати. Або не виконувати. Наразі помаранчеві демократи обіцяють триматися разом, а що з того вийде — побачимо після 30 вересня. Поки що про внутрішні процеси всередині Блоку Тимошенко з «УМ» говорить депутат IV—V скликань, 14-й номер у виборчому списку БЮТ Андрій Шкіль. >>

  • Замiсть авантюр та полiтичної хитростi демонструйте власне бачення розквiту країни

    Учора глава держави спілкувався з журналістами, в тому числi вже традиційно — у прямому ефірі двох національних телеканалів. Президент вкотре відійшов від офіціозу, а заодно і похмурих владних кабінетів — зустріч з представниками ЗМІ знову проходила на «зеленій галявині» секретаріату. >>