Чотири тижні ув'язнення — такий попередній вирок норвезької Феміди командиру і двом авіаційним технікам українського літака Ан-22, яких 8 січня в аеропорту Флесланд перед вильотом затримала поліція за підозрою у вживанні алкоголю. Суд постановив відпустити весь екіпаж із дванадцяти осіб, окрім трьох.
Адвокати затриманих подали апеляцію, розгляд якої може відбутися вже 12 січня. Правники вважають, що норвезькі правоохоронці порушили процедуру затримання наших співвітчизників.
На вчорашній прес-конференції в Міністерстві транспорту та зв'язку України начальник відділу стандартів авіаційної медицини авіакомпанії «Авіалінії Антонова» Олександр Савенко запевнив, що стосовно деяких пунктiв у нашій державі вимоги щодо контролю на алкоголь навіть жорсткіші, ніж за кордоном. «З грудня 2005 року в аеропортах України проводиться тест-контроль, який розповсюджується на всі рейси незалежно від їх державної належності, — розповідає пан Савенко. — Такий контроль застосовується працівниками медичних служб аеропортів до всього екіпажу за допомогою спеціальних приладів — алкотестерів і алкометрів. Вони дають змогу не тільки визначити наявність спиртного у крові льотчиків, а й показують кількість випитого». З 1 січня, окрім державного медичного персоналу аеропорту, схожі тести дублюватимуть ще й авіакомпанії стосовно персоналу літаків, власниками яких вони є.
Костянтин Лушаков, виконавчий директор авіакомпанії «Авіалінії Антонова», каже, що кожен із затриманих пілотів Ан-22 перед вильотом до Норвегії пройшов тест-контроль. За його словами, персонал рейсу перед вильотом на батьківщину відвідав ресторан. Однак, як запевнили його у розмові самі ув'язнені, трапеза тривала недовго і сказати, що хтось хильнув зайвого, не можна. Отже, щось таки хильнули...
А поки в'язні очікують додаткових результатів аналізу крові, фахівці відзначають, що даний інцидент завдасть відчутного удару по іміджу вітчизняних авіакомпаній. В першу чергу, постраждає АНТК ім. О. К. Антонова, власністю якої є авіалайнер. Очікують збитків, які вимірюватимуться у цифрах з багатьма нулями.
А генеральний директор державного підприємства Міністерства оборони України «Українська авіаційна транспортна компанія» Віталій Попов не виключає, що ситуація з українськими льотчиками в Норвегії є провокацією конкуруючих компаній. «Можливі різні провокації, адже є дуже багато людей, зацікавлених у тому, щоб вибити Україну з ринку транспортної авіації», — каже він в інтерв'ю УНІАН.
Експерти наголошують: якщо пілотів визнають винними, екстрадиція чи ув'язнення у Норвегії лежатиме винятково у площині міжнародного права і домовленостей між дипломатами України та Норвегії. Наразі у нашій державі не існує кримінальної відповідальності за подібні вчинки. Закон передбачає лише адміністративну.