Музеї України дніпропетровцям по-щирому заздрять. Бо жоден iз них подібним зібранням оригінальних творів Рембрандта не може похвалитися. Отож саме тут спромоглися на виставку, приурочену до 400-річчя з дня народження видатного голландського художника.
Щоправда, на перший погляд, слово «виставка» може здатися непомірно гучним. Два оригінальні офорти й картина олією, що належать пензлю майстра, у кількісному вимірі ніскільки не претендують на лаври доробка вражаючого. Навіть з урахуванням того, що їх доповнили виданими незначним накладом в Угорщині факсимільними копіями робіт художника, що з абсолютною точністю відтворюють авторську техніку.
Поява у музеї виконаного олією жіночого портрета Рембрандта — це майже детективна історія. Її коріння сягає ще кінця 60-х років минулого століття. Саме тоді явно далекий від високого мистецтва чоловічок приніс до музею брудну розламану надвоє дощечку, де проглядалося якесь зображення. Головний хранитель Семен Шило про всяк випадок її придбав за символічну ціну. Як потім він зізнавався, планував дощечку використовувати як посібник для реставраторів. Отож придбання невідомо скільки часу пролежало у сховищі. Аж доки сам Шило про нього не згадав. Маючи на той час уже певний досвід реставраційних робіт, він вирішив спершу відмити верхній правий кут дощечки і був приголомшений побаченим написом — «Rembrandt, 1632...».
Надалі Шило продовжувати реставрацію самостійно не наважився, покликавши на поміч київських колег. Ті виконали необхідний комплекс робіт, у результаті яких на «дощечці» проявилася жіноча голова з намистом на шиї. Фахівці відразу «запідозрили» оригінал. Насамперед тому, що Рембрандт писав на дощечках із типовими розмірами, як і знайдена у Дніпропетровську.
Але й сумнівів виникало чимало — у ті роки твори голландця активно підробляли. Остаточного висновку довелося чекати до 1987 року. Саме тоді Володимир Кулічіхін, який прийшов на зміну Шилу, банально поклавши нашумілу знахідку до портфеля, гайнув з нею до Московського музею образотворчих мистецтв імені О. С. Пушкіна. У тамтешній колекції нараховується понад 10 творінь видатного майстра. Отож москвичі провели експертизу «дощечки» зі знанням справи. І спершу закрався неабиякий сумнів щодо автентичності роботи — склад білої фарби епосі Рембрандта не відповідав. Однак подальші ретельні дослідження і цей сумнів зняли — цей барвник використовували під час останньої реставрації картини.
...До 400-річчя від дня народження Рембрандта твори живописця експонують у багатьох музеях світу. Україна ж зі спадщини майстра має лише ці три роботи, що зберігаються у Дніпропетровському художньому музеї.