— Реальні механізми розпуску Верховної Ради передбачені Конституцією, у якій вказані підстави для проведення дострокових виборів, — каже пан Беспалий. — Після набуття чинності конституційної реформи імені Медведчука-Мороза цих підстав стало більше — до чинної раніше норми про розпуск ВР, якщо парламент не може розпочати роботу протягом 30 днів, додалися ще дві: якщо своєчасно не створена парламентська коаліція або після відставки уряду протягом 30 днів не сформований новий Кабмін. На сьогодні, як ми бачимо, жодної з цих підстав немає, однак це ж не означає, що вони не можуть виникнути надалі. І якщо це станеться, тоді Президент, так, як це вже було у серпні, після консультацій із фракціями Верховної Ради ухвалює рішення, розпускати парламент достроково, чи ні. У серпні він прийняв рішення цього не робити, хоча підстави були.
— Можливо, це була помилка? Бо тепер, коли, можливо, вже й у Президента є таке бажання, немає правових підстав?
— Річ у тім, що окрім правових аспектів, є ще й політична доцільність. Власне, саме з цих міркувань виходив Президент. Він тоді, виступаючи у Верховній Раді, дуже аргументовано пояснив, чому ухвалив саме таке рішення (не розпускати парламент, а подати на Прем'єр-міністра кандидатуру Віктора Януковича. — Ред.). Як на мене, це рішення було абсолютно правильне, адже існує іще один аргумент, який глава держави в тому контексті вживати не міг, однак він дуже важливий. Ідеться про те, що на той час Партія регіонів та її політичні союзники були «на підйомі», рейтинг у них був високим і мав тенденцію до зростання, тому результати дострокових виборів Верховної Ради були б для них іще кращими, ніж навіть результати виборів 26 березня.
Тепер у політичному сенсі ситуація, звісно, інакша (йдеться про те, що рейтинг «регіоналів» стрімко падає. — Ред.), однак для розпуску парламенту наразі немає підстав. Чи можна їх створити штучно? Можливо. Однак наразі це дуже складно. Дехто висловлює такі думки, що, мовляв, поки в уряді є бодай одна вакансія, його можна вважати несформованим. Але це повна нісенітниця. Тому поки що єдиний варіант — це розпад коаліції. Однак, наприклад, опозиція припинити діяльність коаліції не може. Сподіватися на те, що ця більшість розпадеться сама, наразі передчасно, оскільки вона дуже сильна — адже насправді там є тільки Партія регіонів і повністю залежні від неї дві кишенькові сили.
А надалі все залежатиме від суспільних настроїв. Якщо уряд своєю діяльністю утримуватиме ситуацію — економічно й політично, — то все буде гаразд, і коаліція теж залишатиметься сильною. Але якщо триватимуть наявні вже зараз тенденції зростання тарифів на житлово-комунальні послуги, падіння реальних зарплат і пенсій, підвищення цін тощо — тоді виникне соціальне напруження і з'являться політичні підстави для перевиборів і низки місцевих рад, і, не виключено, Верховної. Адже дострокові вибори — це насправді завжди бажання людей. На даний момент немає даних, щоб більшість громадян України виступали за такий розвиток подій. Суспільство перебуває у стані очікування, і все залежатиме від того, як надалі працюватиме уряд.
— Але якщо такий варіант пройде — «помаранчеві» нарешті об'єднаються?
— Однодумці взагалі повинні бути в одному списку, а не змагатися одне з одним. Я взагалі виступаю за те, щоб скасувати блоки й об'єднатися в одну партію. І не виключаю, що теоретично об'єднання БЮТ і «Нашої України» в одну мегасилу можливе. Я не бачу непереборних перешкод, але це потребує часу і більшої ідеологічної визначеності від лідерів БЮТ, які наразі заради досягнення кращих результатів у тому чи іншому регіоні сильно мімікрують. І на Сході України, на відміну від Заходу, позиція Блоку Тимошенко може сильно відрізнятися. В «НУ» такого нема.