Минулої суботи відбулася церемонія вручення нагород Європейської кіноакадемії кращим європейським кінотворцям та фільмам. Ця церемонія, яка щороку проводиться в іншому європейському місті, цього року вперше у своїй історії пройшла в нашій частині континенту — у Варшаві. Європейську кіноакадемію заснував 1989 року шведський кінорежисер Інгмар Бергман з метою пропаганди кіно Старого континенту та створення європейської кінонагороди на зразок американського «Оскара». Членами кіноакадемії, яку очолює німецький кінорежисер Вім Вендерс, є 1700 працівників європейської кіноіндустрії. В перші роки церемонії відбувалися винятково в Берліні, а нагорода мала конкретну назву — «Фелікс». Із часом відмовилися і від одного місця проведення церемоній, і від назви «Фелікс».
Цього року незаперечними фаворитами на європейські кінонагороди вважалися фільм іспанського кінорежисера Педро Альмодовара «Вольвер» (назву фільму також перекладають як «Повернення») та акторський колектив цієї стрічки. Прогнози справдилися наполовину. Кращим європейським фільмом 2006 року цілком несподівано було визнано роботу німецького режисера Флоріана Хенкеля фон Доннерсмарка «Життя інших» — про діяльність спецслужб Німецької Демократичної Республіки, про те, як діяльність «Штазі» впливала на життя простих східних німців. Режисер заявив на церемонії, що йому особливо приємно отримати найвищу відзнаку європейського кіно в Польщі, оскільки його батько народився в цій країні. Виконавець головної чоловічої ролі в фільмі «Життя інших» Ульріх Мюхе був названий кращим актором. Стрічку також відзначено за кращий сценарій.
Ще одним режисером, для якого варшавська церемонія стала поверненням до коренів, був Роман Поланський, який, щоправда, народився в Парижі, але виріс та отримав освіту в Польщі, де зняв фільм «Ніж у воді», який приніс йому світову славу та відкрив двері для продовження кар'єри на Заході. Поланському у Варшаві було вручено почесну нагороду за життєвий внесок у мистецтво кіно.
Фільм-фаворит «Вольвер» хоча і програв німцям у головній категорії «Кращий європейський фільм року», але був «позолочений» п'ятьма іншими високими відзнаками. Його постановника Педро Альмодовара визнано кращим режисером, виконавицю головної ролі Пенелопу Крус — кращою акторкою. Фільм також отримав приз глядацьких симпатій та нагороди за кращу операторську роботу і музику. Нагороди Європейської кіноакадемії незаперечно сприяють популяризіції кіно Старого континенту, але викликає подив, що вони були фактично поділені лише між двома фільмами. Чи європейське кіно настільки бідне?