Хто господар на нашому ринку нафтопродуктів?

23.11.2006

      Суть їх полягає в тому, що наші НПЗ на власному ринку працюють у нерівних конкурентних умовах з подібними російськими та білоруськими підприємствами. Так, залізничний тариф на транзит пального через територію України, виробленого у цих державах, на 30—40% нижчий, ніж тариф на перевезення пального, виробленого на наших НПЗ. Чия сорочка ближча до тіла? Мінтрансу доручено знизити тариф на експорт нафтопродуктів з України.

      Крім того, у нас існує проблема якості нафтопродуктів. Якщо стандарти на пальне не переглянути, ми не зможемо на рівних конкурувати з виробниками сусідніх країн і продавати свою продукцію на експорт.

      Аби змінити ситуацію, Міністерство палива та енергетики розробило пропозиції до проекту Державного бюджету на 2007 рік у розділах, які регламентують діяльність нафтопереробки і ринку нафтопродуктів. Отже, міністерство пропонує запровадити мораторії на введення в дію закону щодо внесення змін до деяких законів України, які стимулюють виробництво бензинів моторних сумішевих. Сьогодні неможливий ефективний контроль за виробництвом та реалізацією такого пального. Немає відповідної бази стандартів, відсутні правила його зберігання та реалізації, не сформовано перелік підприємств, які мають право випускати такий бензин, тощо.

      Користуючись цим та пільговими ставками акцизного збору, певні недобросовісні підприємці реалізовуватимуть під цією маркою, у кращому випадку, звичайний моторний бензин або фальсифікат. Якщо з початку наступного року буде здійснено перехід на виробництво бензинів моторних сумішевих, то втрати Держбюджету від цього можуть сягнути майже 700 млн. гривень. Введення в дію закону можливе лише після запровадження на території України (у 2008 році) стандартів на моторне пальне, яке відповідає нормам ЄВРО-3. До того часу треба розробити правила виробництва, реалізації та зберігання бензинів моторних сумішевих. «Екологічність пального — важливе питання, однак займатись ним потрібно системно. Покращення якісних показників вимагає спеціальних витратних технологій. Наразі ж використання біодомішок у виробництві бензинів передчасне і може нашкодити якості нафтопродуктів та автомобільному парку», вважають у компанії «ТНК-ВР Україна».

      Також головне енергетичне відомство країни ініціює зменшення розміру експортного мита на скраплений газ (СГ) до 125 гривень. За діючого мита, що становить 400 гривень, виробництво цього пального стає збитковим, виробники змушені скорочувати діяльність у цьому напрямі, збільшувати ціну для внутрішнього споживання. У такому випадку бюджет недоотримає 122 млн. гривень ні від експорту, ні від реалізації на внутрішньому ринку.

      У проекті бюджету треба передбачити введення диференційованої ставки акцизу на дизельне пальне, зменшення її відбуватиметься залежно від вмісту сірки в дизельці відповідно до проведеної сертифікації. Це дасть можливість додатково залучити до бюджету щонайменше 21 млн. гривень.

      Загалом усі ці пропозиції насамперед сприятимуть технічному переоснащенню НПЗ, значно поліпшать якість нафтопродуків і стабілізують ринок, забезпечать солідні надходження до державної скарбниці.

Ігор ЧЕПІЖКО.