Минулої неділі в Панамі відбувся навіть референдум — влада хотіла заручитися підтримкою співвітчизників у втіленні проекту розширення та модернізації Панамського каналу, який функціонує вже 92 роки. 78 відсотків громадян підтримали цей план.
Роботи розпочнуться наступного року і триватимуть сім-вісім років. Передбачається будівництво третьої гілки каналу, якою проходитимуть найбільші кораблі, що не вміщуються в затісному нині каналі. «Доходи від експлуатації каналу підуть на виплату соціальних боргів», — запевнив позавчора, після оприлюднення результатів референдуму, президент Панами Мартін Торріхос, який є головним ініціатором розбудови каналу. Попри великі фінансові надходження від експлуатації каналу, 40 відсотків з трьох мільйонів мешканців Панами надалі живуть нижче межі бідності. Уряд обіцяє, що в разі здійснення проекту в країні буде створено 40 тис. нових робочих місць.
Панамський канал свого часу вважали одним з найбільших інженерних чудес світу, але теперішні гіганти океанів або проходять його ворота шириною 33,5 метра, ледве не чіпляючись бортами за них, або взагалі «не вписуються» в «рамки» 1904 року, зазначає агенція «Ассошіейтед пресс». Вартість реалізації амбітних планів президента Тарріхоса становить 5,25 млрд. доларів. І це буде найбільше оновлення Панамського каналу в його 92-річній історії.
Зараз на обслуговуванні каналу працюють 8 тисяч осіб. Управління Панамським каналом, автономна урядова агенція, запевняє, що після реалізації грандіозного проекту пропускна здатність каналу збільшиться вдвічі. Відповідно — і прибутки, з яких буде виплачуватися позичка в 2,3 млрд. доларів на першу стадію робіт. Критики проекту стверджують, що вартість у процесі реалізації проекту значно зросте і стане непосильним тягарем для бідної країни, яка і так має велетенські борги.
Концепція прокладання цієї водної артерії з'явилася ще на початку XVI століття, але реальну ідею будівництва Панамського каналу висунув 1879 року француз Фердинанд Марі де Лессепс, будівничий Суецького каналу в Єгипті. Він керував фірмою, яка провела підготовчі роботи в Панамі в 1881—89 роках, але не довела їх до кінця з огляду на банкрутство. Американці орендували у щойно виниклої держави Панама територію під будівництво каналу, яке розпочали у 1904-му і завершили аж через десятиліття. Цікаво, що для того, аби наварювати прибутки на Панамському перешийку, Вашингтон навіть організував незалежність Панами від Колумбії!
Під час будівництва каналу загинули 27 з половиною тисяч робітників як від вибухів, зсувiв землі та каміння, так і від малярії та жовтої гарячки.
Для будівництва штучної водної артерії, яка поєднала Атлантичний і Тихий океани, було обрано найбільш відповідне місце на Панамському перешийку, який з'єднує Північну та Південну Америки. Поява каналу стала велетенською подією в мореплавстві. Наприклад, дорога кораблів, які везли товари із Сан-Франциско на західному узбережжі США до Нью-Йорка на східному узбережжі, скоротилася на 14 тис. 500 кілометрів.
США зберігали свій контроль над Панамським каналом з початку експлуатації 15 серпня 1914 року і до 31 грудня 1999 року. Батько діючого президента Панами Омар Торріхос 1977 року підписав з тодішнім президентом США Джиммі Картером угоду про передачу управління каналом Панамі з 1 січня 2000 року. Свого часу, до речі, це рішення було також схвалене панамцями на референдумі. На самому каналі мало що змінилося з часу його народження: електричні локомотиви тягнуть великі кораблі по каналу, на берегах якого ростуть пальми та бананові дерева.
Довжина каналу становить 81,6 кілометра, з яких 16,4 припадає на мілководдя двох прибережних заток — Панамської і Колон. Система проведення суден дуже складна. Якщо корабель наближається до каналу з боку Карибського моря, то спочатку долає 11,3 кілометра мілководдям, а відтак опиняється перед системою трьох Гатунських шлюзів, після почергового проходження яких виходить на рівень 25,9 метра над рівнем моря. Саме на такій позначці знаходиться поверхня внутрішнього штучного озера Гатун. Подолавши Гатун, судно пропливає 11 кілометрів пробитим між скель каналом і дістається чергової системи шлюзів. Після наступних 13 кілометрів кораблі вже морем потрапляють до портів Панама і Бальбоа.
Щороку Панамським каналом проходять більше 14 тисяч суден, які перевозять понад 203 млн. тонн вантажів. За 92 роки функціонування каналу тут пройшли приблизно 850 тис. кораблів: від приватних яхт до найбільших вантажних суден.