Новомосковський феномен
Далеко не один рік це явище на Дніпропетровщині вважалося притаманним винятково Новомосковському району. Здається, ніде більше на теренах області мені не доводилося зустрічатися з таким собі феноменом місцевого масштабу. Уявіть собі картину: їдете ви по автомагістралі, а вас зупиняє не співробітник Державтоінспекції, а так званий еколог, вимагаючи перевірити, наскільки вихлопні гази впливають на стан довкілля. Щоправда, водії часто-густо цих добродіїв ігнорували, проте не всі... Ті ж, що з цілком добрими намірами зупинялися, після запевнень екологів про неприпустиме забруднення повітря їхніми авто за старою доброю звичкою воліли за краще відкупитися певною сумою або просто заплатити «за перевірку». Й далеко не всі бажали пересвідчитися, наскільки дії таких екологів були законними. Адже стежити за порядком на шляхах - усе ж таки прерогатива Державтоінспекції.
Тим паче мало хто сумнівався у можливості такої діяльності без міліцейського прикриття. Чутки на цю тему гуляли різні, але їх, як кажуть, до справи не «пришиєш». Проте слід зауважити, що свого часу, з приходом до керівництва міліцією на Дніпропетровщині спершу грози кримських «башмаків» Геннадія Москаля, а затим і нинішнього заступника міністра внутрішніх справ Володимира Євдокимова, ці «екологи» кудись позникали. Як виявилося, до пори до часу... Згодом вони «випливли» на хвилі відомого реформування Державтоінспекції. Заправляли ними знову ж двоє добре відомих на Новомосковщині підприємливих чоловіків, один з яких, кажуть, навіть був засуджений саме за шляхово-транспортну пригоду, а тепер у цій царині вирішив розгорнути бурхливу діяльність.
Головна мiшень - іноземці
Що характерно, Новомосковське районне та Перещепинське громадські формування з охорони громадського порядку (так вони називаються офіційно) поле для своєї діяльності обрали досить вузьке - на гамірній трасі Сімферополь - Харків, по якій транспортні потоки спрямовуються з українського півдня у бік Росії й навпаки. Більше того, особливим об'єктом їхньої уваги стали авто з розпізнавальними знаками батьківщини Путіна. Певна річ, «реформовані» екологи не гребували машинками і з Білорусі, Болгарії та іншого зарубіжжя. Проте саме до росіян вони ставилися з пієтетом особливим чи, як висловився начальник Новомосковської районної міліції Анатолій Кривобок, кидалися на них, немов бички на червоне. Погулявши російським інтернетом, узагалі натрапиш на безліч «страшилок» про перевірки на дорогах у Новомосковському районі. Один водій ділився щасливим фіналом після того, як за похибку в документах із нього вимагали еквівалент двох тисяч гривень, а сторгуватися вдалося десь за 80. Інший, навпаки, свого обурення стримати не міг після втрачених кількасот доларів за «непомічену» відсутність у нього паспорта технічного засобу (виявилося, цей документ обов'язковий тільки на теренах Росії, але аж ніяк не в Україні). І таких iсторiй - море... Зрештою, розгорівся міжнародний скандал - вже сам генеральний консул Росії офіційно звернувся до вищого міліцейського керівництва Дніпропетровської області з проханням навести порядок на дорогах Новомосковщини.
Як виявилося, розрахунок робився простий. Спіймайся працівник Державтоінспекції на хабарі - біди не оберешся. А добровільним помічникам кримінал пришити не так просто, оскільки офіційними слугами держави вони не є. Прискіпливі журналісти навіть вистежили факти ще більш убивчі. Між співробітниками ДАІ та добровільними помічниками начебто ділянки на хлібній сімферопольській трасі поділено - щоб одне одному не заважали. А машини насамперед із російськими номерами пасуть буквально від кордону з тією ж Харківською областю - виставлений розвідник сигналізує про них своїм партнерам, які й приймають нещасного за повною програмою. Звісно, потерпілі намагалися скаржитися до найрізноманітніших інстанцій на... міліцію. Звідки їм знати про якісь «громадські формування»?
«Лицарі» восьмикутної зірки
Однак вищезгаданий начальник Новомосковського райвідділу міліції пан Кривобок у розмові з кореспондентом «УМ» таку координацію дій заперечував настільки категорично, що добровільних помічників інакше як бандитами та негідниками й не називав. Але розводив руками: мовляв, можливості цьому ефективно протидіяти немає.
«Уся біда в тому, що вони діють на підставі Закону України «Про участь громадян в охороні громадського порядку і державного кордону», підписаного Президентом Кучмою ще у 2000 році, - пояснює Анатолій Олександрович. - Пізніше з'явилася ще й постанова Кабміну, яка регламентувала типовий статут таких громадських формувань. З ними мені довелося боротися ще як з «екологами». Але потім вони зробили доповнення до свого статуту, насамперед у тому напрямі, що їхня форма практично не повинна відрізнятися від форми працівників ДАІ. Хіба що тепер у них зірки на погонах та нашивках восьмикутні замість звичних п'ятикутних та ще щось. І все це зареєстровано районним управлінням юстиції».
Справді, з точки зору законності начебто комар носа не підточить. Одна біда - громадські формування зосередилися винятково на «хлібній» сімферопольській трасі, чого не заперечує і сам пан Кривобок. Щоправда, зупиняти автомобільний транспорт так само залишається прерогативою ДАІ. Але представники добровільних формувань творчо доосмислюють надані їм права вживати заходів для перевірки документів, відсторонення водія, який перебуває за кермом у нетверезому стані тощо. От і «вживають» настільки натхненно, що навіть у генконсульстві Росії стурбувалися.
Анатолій Кривобок зізнався «УМ», що вони намагалися ці громадські формування спрямувати на села, дачні поселення, де їхня допомога з захисту правопорядку справді не завадила б. Але «екологи» і найменшого ентузіазму щодо такої переорієнтації не виявили. Більше того, міліція Новомосковщини після того, як громадські формування зчинили неабиякий переполох, мусили спрямовувати свій обмежений контингент саме на боротьбу з ними. «Проблему можна вирішити дуже просто, - переконаний Анатолій Олександрович. - Або прибрати із закону пункт про правила дорожнього руху, або заборонити діяльність таких формувань через суд».
Щодо першого у новомосковців, певна річ, повноважень немає, а от щодо другого вони вже можуть поділитися неабияким досвідом, точніше - набитими гулями. Зокрема, райдержадміністрація прийняла рішення про заборону діяльності громадських формувань на автострадах. Вони оскаржили це в суді, й хоч його програли, однак від такого напряму своєї діяльності не відмовилися. Звернулася до суду з позовом про заборону діяльності на території району таких громадських формувань узагалі й прокуратура, однак їй у задоволенні таких вимог відмовили, і тепер свою ухвалу з цього приводу має винести Господарський суд. Самі ж керівники добровільних помічників теж у кущах не відсиджуються - пишуть скарги до найрізноманітніших інстанцій про утиски і наступ на демократію. Навіть до Кривобока офіційно звернулися з проханням виявляти злочинців у... їхніх лавах. «Уявляєте! - Анатолій Олександрович ледь стримує свій гнів. - Та у них там усі такі, що не можуть і близько мати справу з охороною громадського порядку».
Про успіхи звітуємо, по країні гастролюємо!
У таку щирість головного мiлiцiонера Новомосковщини справді хотілося б повірити. Аби не деякі документи, що потрапили до кореспондента «УМ». Зокрема підписана начальником міліції громадського порядку Новомосковського райвідділу УВС, підполковником міліції Рибаком доповідна записка, де він повідомляє про справді грандіозні успіхи в роботі з вищезгаданими громадськими формуваннями за підсумками 2005 року. Один перелік не може не вражати - тільки Перещепинським громадським формуванням проведено 289 профілактичних рейдів, 268 патрулювань, попереджено 176 осiб...
Трохи скромніші, але теж загалом непогані результати - і в Новомосковського районного добровільного формування. Після такого справді почухаєш потилицю у глибокій задумі: на благословенній новомосковській землі коїться щось незбагненне. Та й як збагнути - великий міліцейський начальник заявляє про готовність ледь не стерти ці громадські формування у порошок, а трохи менший рапортує про визначні успіхи у взаємодії з ними.
Одне тут сумнівів не викликає - добровільні помічники правоохоронців на Новомосковщині набули у своїй діяльності досвіду неоціненного. Навіть коли, за повідомленням телеканалу СТБ, під Борисполем з'явилися самозванці-«екологи», що правили з водіїв від 40 до 70 гривень за перевірку СО і СН у вихлопі автомобілів, то відразу запідозрили гастролерів з Новомосковщини. Тим паче, автомобіль «екологів» був із дніпропетровськими номерами. А потім і взагалі найуважніші телеглядачі впізнали «ройового козачого війська», якого навесні цього року вже затримувала рейдова бригада обласного ДАІ саме на «хлібній» сімферопольській трасі. Судячи з усього, на Новомосковщині накопичили такий досвід, що вже й на гастролі спроможні...
ДО РЕЧІ
ДАI позбавили ресурсiв
МВС виконало рекомендації Антимонопольного комітету й усунуло ознаки порушення законодавства щодо конкуренції на ринку платних послуг з оформлення документів для реєстрації транспортних засобів. Так, анулювано виключне право ДП «Ресурси-ДАІ» надавати власникам транспорту платні послуги у приміщеннях ДАІ. Це підприємство та ТОВ «НАК», які уклали угоду про спільну діяльність, позбавлено можливості здійснювати підприємницьку діяльність на території МРЕВ.
Водночас у громадян з'явилася можливість вибору: готувати необхідні для реєстрації транспорту документи за допомогою підприємницьких структур або самостійно. Тепер можна подавати заяви на спеціальних бланках або написані власноруч на звичайному папері. Щодо платних послуг, то у приміщеннях МРЕВ розміщено спеціальні інформаційні стенди з необхідними роз'ясненнями щодо реєстрації, перереєстрації, зняття з обліку транспорту, складення екзаменів на право керування тощо. А на веб-сайті департаменту ДАІ вже є електронні копії бланків відповідних заяв.
«Ці заходи повинні запобігти нав'язуванню громадянам необов'язкових, а іноді взагалі непотрібних платних послуг. Відтак будуть заощаджені значні кошти споживачів. Врахувавши рекомендації Антимонопольного комітету, МВС дотрималося свого слова, а ми виконали упереджувальну функцію, захистивши права автовласників», - повідомив голова комітету Олексій Костусєв.
Віталій ЧЕПІЖКО.
А ТИМ ЧАСОМ...
Згідно зі змінами, внесеними урядом, ДАІ дозволено здійснювати закупівлю товарів, робіт і послуг, пов'язаних з розробкою i виробництвом державних номерних знаків для транспортних засобів та спеціальної бланкової продукції, обладнання і технічних засобів для забезпечення безпеки дорожнього руху та нанесення ідентифікаційних номерів транспортних засобів згідно з вимогами міжнародних і державних стандартів.
Крім того, Кабмін дозволив ДАІ вимагати від установ та організацій, фізичних і юридичних осіб усунення порушень правил утримання та експлуатації автомобільних доріг, вулиць та залізничних переїздів, обмежувати або забороняти проведення ремонтно-будівельних робіт та інших заходів на автомобільних дорогах, вулицях та залізничних переїздах, якщо при цьому не додержуються вимоги до забезпечення безпеки дорожнього руху. Уряд дозволив працівникам ДАІ перевіряти у водіїв наявність медичної довідки щодо придатності до керування транспортним засобом відповідної категорії під час отримання або обміну посвідчення водія та проведення державного технічного огляду транспортних засобів. «Даішникам» також дозволено контролювати виготовлення, ремонт і перевірку технічного стану авто, перевезення вантажів і пасажирів тощо. Водночас уряд заборонив ДАІ вилучати номерні знаки та накладати адміністративні стягнення на громадян, які здійснили адміністративні правопорушення.